%0 Journal Article %A Fallah kheiri Langroudi, S A %A Badsar, A R %A Hosseini, Z %A Rouhi, M %T Validation of the Persian version of the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) %J Research in Medical Education %V 4 %N 2 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-133-fa.html %R 10.18869/acadpub.rme.4.2.24 %D 2012 %K environment, educational, reliability, validity, medical, %X مقدمه: رتبه بندی دانشگاه­ها، اعتباربخشی برنامه­ها و مؤسسات آموزشی، اخیراً مورد تأکید و توجه قرارگرفته است . از این رو برنامه­های آموزشی درهرسطح و مقطع، تلاش می­کنند تا خود را به استانداردهای مطلوب و تعریف شده برای هرفعالیت یاددهی و یادگیری نزدیک کنند. باتوجه به اهمیت جو و محیط آموزشی، یکی از ابزارهای سنجش کیفیت آموزشی، می­تواند اندازه گیری محیط و فضای آموزشی باشد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه سنجش محیط آموزشی داندی DREEM بود. روش­ ها: پژوهش از نوع اکتشافی است. نمونه آماری پژوهش حاضر را 350 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن که در سال تحصیلی 91-1390 به تحصیل مشغول بودند تشکیل می­دادند و از پرسشنامه DREEM برای سنجش محیط آموزش استفاده گردید. این ابزار شامل 50 سوال 5 گزینه ای است که با مقیاس لیکرت (4 تا 0) شماره­گذاری شد و 5 مقیاس را اندازه­گیری می­کند. در مبحث ویژگی­های روانسنجی از ضریب دشواری، ضریب تمیز، برای محاسبه روایی از طریق روش تحلیل عاملی و جهت بررسی اعتبار از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین در این پژوهش از نرم افزارهای LISREL و SPSS برای تحلیل داده­ها استفاده گردید. یافته­ها: نتایج نشان داد که امتیازات کسب شده در پنج حیطه53/127 از مجموع 200 امتیاز می­باشد. اعتبار تست از طریق آلفای کرونباخ 933/0 بوده است. روایی تست با KMO برابر910/0 و بارتلت ( Bartlett ) 37/60936 که حتی ورای سطح 001/0 P= نیز از لحاظ آماری معنادار است. در ضمن در سوالات پنج گزینه­ای با اطمینان 95 درصدی بین دو نمره 38/2 و 46/2 قرار داشته است و انحراف معیار آن 91/23 می­باشد. نتیجه­ گیری: در نهایت باتوجه به نتایج بدست آمده پایایی و روایی ابزار سنجش محیط آموزشی DREEM مورد تایید قرار گرفته است. لذا هیچ یک از سوالات از مجموعه پرسش­های تست حذف نگردید. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-133-fa.pdf %P 24-33 %& 24 %! %9 Research %L A-10-2-71 %+ Clinical Forensic Medicine Dept, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2012