AU - Latifi, Sh AU - Khalilpour, A TI - Barriers to Updating of Knowledge and Utilization of Research Findings in Nursing Clinical Practice PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 4 VI - 1 IP - 1 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-29-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-29-fa.pdf SO - gums-rme 1 AB  - مقدمه: استفاده صحیح از شواهد و یافته­های مبتنی بر تحقیقات به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت منجر شده و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو می­ نماید. همچنین آگاهی از موانع به روز رسانی دانش، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهش­ها است. لذا این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی، پرداخته است. روش ­ها: این مطالعه توصیفی در سال 1390 روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز آموزشی-درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه­ ای دو بخشی بود. بخش اول به جمع ­آوری اطلاعات دموگرافیک از جمله مشخصات فردی، تحصیلی و حرفه­ای نمونه­ ها پرداخته و بخش دوم پرسشنامه موانع فونک شامل 31 عبارت بود که براساس مقیاس 5 نقطه­ای لیکرت اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عامل از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: حاصل تحلیل عامل، شناسایی چهار بعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. سه تا از مهم­ترین موانع به ترتیب «نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایده های تازه»، «عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی» و«عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری» بودند که هر یک به طور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع«اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات»،«روشن نبودن درستی نتیجه­گیری محققان از نتایج تحقیقات»، «گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی» و« انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند. نتیجه گیری: یافته برجسته مطاله حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول می توان گفت که نه تنها مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بکارگیری یافته­های تحقیقی ایجاد کرده و مجوز بکارگیری از آن­ها را صادر نمایند، بلکه باید جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آن­ها فراهم نمایند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 17 PT - Research YR - 2012