RT - Journal Article T1 - Role of Influencing Factors on Academic Performance of Midwifery Alumni at Kashan University of Medical Sciences (Kaums) JF - gums-rme YR - 2011 JO - gums-rme VO - 3 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-52-fa.html SP - 34 EP - 41 K1 - Academic performance K1 - Academic Achievement K1 - Midwifery Major K1 - Predictors AB - مقدمه: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار، مطالعه ای با هدف شناسایی عوامل پیشگویی کننده وضعیت تحصیلی بر روی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. روش­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1374 تا انتهای سال 1382 (76 نفر) به صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، معیارهای پذیرش، پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون من ویتنی یو و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته­ها: نتایج نشان داد که عواملی همچون بومی بودن(002/0 p < )، عدم وجود سابقه میهمانی در سایر دانشگاه­ها (038/0 p < )، سن پایین­تر در بدو ورود به دانشگاه (01/0 p < ) و معدل دیپلم بالاتر (0001/0 p < ) بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند؛ آنالیز رگرسیون نشان داد 6/43 درصد از واریانس مشاهده شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط دو متغیر معدل دیپلم و محل سکونت تبیین می­شود (242/26 F= و 0001/0 p < )؛ و معدل دیپلم به تنهایی 35 درصد واریانس را توجیه می­کند. نتیجه گیری: باتوجه به نقش پیش­گویی کننده پیشینه تحصیلی و محل سکونت در عملکرد تحصیلی، پیشنهاد می­شود معدل دیپلم و اصل بومی گزینی در پذیرش دانشجو لحاظ گردد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-52-fa.html M3 ER -