TY - JOUR T1 - Pathology the Process of Accreditation of Educational Institutions and Therapeutic Centers and Presentation an Appropriate Model TT - آسیب شناسی فرآیند اجرای اعتباربخشی موسسات و مراکز آموزشی درمانی و ارائه الگوی مناسب JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 11 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-740-fa.html Y1 - 2019 SP - 37 EP - 49 KW - Pathology KW - Institutional Accreditation KW - Model KW - University of Medical Sciences N2 - مقدمه: اعتباربخشی موسسات و مراکز آموزشی درمانی به عنوان یک گام مهم در اجرای طرح تحول و نوآوری درآموزش علوم­ پزشکی طی سال­ های اخیر در حال انجام بوده و آسیب­ شناسی آن ضرورتی مهم برای تکمیل اهداف آن یعنی تضمین و ارتقاء کیفیت آموزش می ­باشد. هدف پژوهش حاضر آسیب­ شناسی فرآیند اجرای اعتباربخشی موسسات و مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و ارائه الگوی مناسب بود. روش ها:این پژوهش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری و راهبرد خود ظهور (گلیزری) انجام شد. با استفاده از نمونه­ گیری هدفمند با 30 نفر از افراد درگیر اجرای اعتباربخشی آموزشی موسسات و مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم­ پزشکی گیلان مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق انجام و آسیب­ های اجرایی آن شناسایی شد. سپس الگوی اجرایی بر مبنای رفع آسیب­ ها طراحی شد. یافته ها: براساس نتایج بخش کیفی سه طبقه اصلی یعنی آسیب­ های بستر فرهنگی دانشگاه، آسیب ­های ساختار دانشگاه و آسیب­ های طرح اعتباربخشی آموزشی شناسایی و الگوی تجویزی طراحی گردید. نتیجه گیری: با توجه به الگوی ارائه شده، با ایجاد بستر فرهنگی مناسب برای پذیرش اهداف متعالی اعتباربخشی و نیز ایجاد ساختاری مناسب در دانشگاه برای اجرای مناسب اعتباربخشی و همچنین رفع نواقص اجرایی طرح می­توان فرآیند اجرای آن را ارتقاء داده و به اهداف مورد نظر دست یافت. M3 10.29252/rme.11.1.37 ER -