@ARTICLE{Rouhi balasi, author = {Akbari, B and khodadady, N and Moosavi, S M J and Asli, S A and Rouhi balasi, L and }, title = {Comparison of the Effect of Cognitive Strategies and Assertiveness Training on General Self-Efficacy of Female Students}, volume = {7}, number = {3}, abstract ={مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در روابط بین­فردی مورد توجه وتاکید است. آموزش ابراز وجود و راهبردهای شناختی می­توانند بر خودکارآمدی دانشجویان موثر باشند. از این رو هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود بر خودکارآمدی عمومی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی انزلی بود. روش­ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی سه گروهه بود . تعداد 60 نفر از دانشجویان دختر رشته­های تحصیلی مدیریت، حسابداری، حقوق و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی انزلی در سال 90 که دارای نمره خودکارآمدی عمومی پایین بودند، غربالگری شدند و به طریق تصادفی به سه گروه شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود در 8 جلسه برای دو گروه آزمایش بطور جداگانه اجراء شد. در این مطالعه برای ارزیابی خودکارآمدی از ابزار خودکارآمدی شوارزر استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز با کوواریانس تحلیل و با تست تعقیبی بن فرونی انجام شد. یافته­ ها: میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آزمایش 1 قبل از آموزش راهبردهای شناختی 12/22 و بعد از آموزش 27 بود. هم­چنین در گروه آزمایش 2 قبل از آموزش ابراز وجود 04/20 و بعد از آموزش 37/25 بود که نشان داد نمرات خودکارآمدی در هر دو گروه به طور معنی­داری افزایش یافته است(01/0( P< . مقایسه تفاوت میانگین­های دوگروه نشان داد آموزش ابراز وجود بیشتر از راهبردهای شناختی بر میزان خودکارآمدی عمومی موثربوده است. نتیجه گیری: نتایج موید آن است که با استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود می­توان خودکارآمدی عمومی را افزایش داد. اما تاثیر آموزش ابراز وجود بر خودکارآمدی بیشتر از آموزش راهبردهای شناختی بوده است. بنابراین شایسته است آموزش این مهارت­ها در دوران تحصیل به خصوص از سنین پایین­تر به طور جدی به افراد ارائه شود و بر آموزش مهارت ابراز وجود تاکید بیشتری گردد. بدون تردید یکی از راه­های پیشرفت یک جامعه، بالا رفتن خودکارآمدی افراد و به ویژه نسل جوان آن جامعه می­باشد. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-235-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-235-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.18869/acadpub.rme.7.3.40}, year = {2015} }