TY - JOUR T1 - The Survey of Educational Needs to Empower Faculties in GUMS TT - نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی اساتید JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 8 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-318-fa.html Y1 - 2016 SP - 37 EP - 48 KW - Educational Needs KW - Faculty Members KW - empower N2 - مقدمه: طراحی و اجرای واقع بینانه و اثربخش هر برنامه مستلزم تعیین دقیق نیازهاست تا با شناخت و تحلیل نیازهای آموزشی اطلاعات مفید برای تصمیم­ گیری و تعیین دقیق اهداف برنامه بدست آید. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین نیازهای آموزشی در راستای توانمندسازی اعضای هیئت علمی انجام شده است. روش­ ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است که در سال 1394 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 196 نفر از مجموع 360 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده تعیین شده بودند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه­ ای بود که به روش تل استار تدوین گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایائی آن از طریق ضریب آلفاکرونباخ 0/95= α تایید گردید. داده­ ها پس از جمع­ آوری با استفاده از شاخص­ های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: از مجموع 196 نفر نمونه آماری مورد مطالعه، 3/1 درصد دارای مرتبه استادی، 17/9 درصد دانشیار، 56/1 درصد استادیار و 23 درصد مربی بودند. نتایج نشان داد 92 نفر (46/9 درصد) از اعضای هیئت علمی اولین اولویت نیاز آموزشی در حیطه آموزش: روش­ های نوین تدریس (PBL, CPC, EBL, EBM) و در حیطه پژوهش: مکالمه به زبان انگلیسی 87 نفر (44/4 درصد) و در حیطه ارزشیابی: روش ­های ارزشیابی بالینی 71 نفر (36/2 درصد) اعلام کردند. در حیطه ­های توسعه فردی و IT و فعالیت­های مدیریتی به­ ترتیب: حقوق بیمار 66 نفر (33/7 درصد)، آشنایی با مهارت­ های IT و استفاده از نرم افزار 87 نفر(44/4 درصد) و قوانین و مقررات اداری و استخدامی 62 نفر( 31/6 درصد) به عنوان اولویت­ های اول اعلام گردید. هم­ چنین بین سابقه کاری اعضای هیئت علمی و نیازهای آموزشی آنان تفاوت معنی­ داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: اعضای هیئت علمی بالاترین امتیاز را با استفاده از روش­های نوین تدریس، آشنایی با مهارت­های IT و مکالمه به زبان انگلیسی اختصاص دادند که بیانگر حساسیت آنان برای ارائه تدریس اثربخش و با کیفیت و ارتقاء مرتبه علمی آنان می­ باشد. لذا ضروری است مرکز مطالعات با استفاده از نتایج پژوهش، اقدام به برگزاری کارگاه­های آموزشی نموده تا ضمن ارتقاء مرتبه علمی اساتید، زمینه های لازم جهت بهبود سطح کیفی آموزش در دانشگاه نیز فراهم نماید. M3 10.18869/acadpub.rme.8.2.37 ER -