@ARTICLE{Salimi, author = {Gholasi, F and Salimi, S and Mehdipoor, Y and }, title = {The Effect of Brain Quadrants Dominance on Academic Performance with the Mediating Role of Self-directed Learning}, volume = {12}, number = {4}, abstract ={مقدمه: یادگیری خودراهبر ازجمله مواردی است که بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش مؤثری دارد. از این ­رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تسلط ربع­ های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. روش ها : مطالعه حاضر از نظر روش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تعداد 5120 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ­ها از پرسشنامه ­های تسلط ربع­ های مغزی هرمن (1980)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (2004) و پرسشنامه یادگیری خود راهبر ویلیامسون (2007) استفاده گردید. برای سنجش روایی از روایی محتوایی (شاخص CVR و CVI) استفاده گردید و روایی محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ­ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/91، 0/73 و 0/94 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده­ ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم ­افزارهای SPSS و LISREL صورت گرفت. یافته ها :یافته­ های پژوهش نشان داد که تسلط ربع ­های مغزی بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم ( B=0/73,t=9/25)، تسلط ربع­ های مغزی بر یادگیری خودراهبر اثر مستقیم (B=0/66,t=8/31)،تسلط ربع ­های مغزی بر عملکرد تحصیلی با نقش میانجی یادگیری خودراهبر هم اثر مستقیم ( B=0/439,t=8/94)، و هم اثر غیرمستقیم (B=0/39)، دارد. از آنجایی که این اثر به واسطه یادگیری خودراهبر، بر عملکرد تحصیلی وارد می­شود، نقش واسطه ­ای این متغیر در ارتباط تسلط ربع­ های مغزی بر عملکرد تحصیلی تأیید می­ شود. همچنین یافته­ ها نشان داد که مدل مطرح شده از برازش مطلوبی برخوردار است (0/95=GFI و 0/07=RAMSEA) . نتیجه گیری: براساس یافته­ های پژوهش، تسلط ربع ­های مغزی به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد. از سویی دیگر نقش میانجی یادگیری خودراهبر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأیید شد. بنابراین باتوجه به این­که عملکرد تحصیلی دانشجویان تحت تأثیر آموزش تغییر می­ یابد پیشنهاد می­ شود برنامه­ هایی در جهت آشنایی دانشجویان با ربع­ های مغزی، چگونگی عملکرد ربع­ های مغزی و زمینه­ های یادگیری خودراهبر در دانشگاه انجام شود. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-986-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-986-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.52547/rme.12.4.5}, year = {2020} }