RT - Journal Article T1 - The status of accountable education in clinical education departments of Tabriz University of Medical Sciences JF - gums-rme YR - 2020 JO - gums-rme VO - 12 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-982-fa.html SP - 71 EP - 82 AB - مقدمه: پاسخگویی باعث شفافیت و تعهد در قبال مسئولیت­ ها گردیده و هر مسئولی را ملزم به بهبود ماموریت ­ها و ارتقاء سیستم جاری خواهد کرد. پاسخگویی نظام آموزش پزشکی در قبال جامعه، مسئولیتی است که مستلزم بررسی میزان تحقق اهداف دانشگاه در این زمینه می­ باشد. این طرح به بررسی میزان تحقق شاخص­ های آموزش پاسخگو در گروه­ های بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است. روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1395 بر روی سه گروه آموزش بالینی کودکان، روانپزشکی و داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (اعم از آموزش ­دهندگان و فراگیران) و در محیط­های دانشکده پزشکی، مراکز آموزشی– درمانی امام رضا (ع)، سینا و رازی و براساس ابزار سنجش آموزش پاسخگو که شامل 10 حوزه، 25 ملاک و نشانگرهای مربوط به آن­ها بود، انجام شد. داده ­ها بر مبنای مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک جمع ­آوری و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از میانگین و برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: عملکرد گروه­ های آموزشی کودکان، روانپزشکی و داخلی درخصوص حوزه­ های ده گانه آموزش پاسخگو، بدین ترتیب بود که گروه کودکان (میانگین 61/45 درصد) در حد تقریباً خوب و سپس گروه روانپزشکی (میانگین 43/37 درصد) در حد متوسط و گروه آموزشی داخلی با عملکردی اندک پایین ­تر از گروه­ های روانپزشکی (میانگین 33/73 درصد) در حد متوسط قرار داشت. نتیجه گیری: به نظر می­ رسد عملکرد متفاوت گروه­ های مورد مطالعه می ­تواند از عللی چون، چگونگی ارتباط مدیران گروه­ های آموزشی با مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و گروه آموزش پزشکی، آگاهی از اصول و معیارهای پاسخگویی، شیوه ­های ارزیابی، ارزشیابی، علایق و درک در زمینه آموزش پاسخگو نشات گیرد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-982-fa.html M3 10.29252/rme.12.2.71 ER -