%0 Journal Article %A Tavakoli, N %A Hasanzadeh, R %A Emadian, SO %T Investigating the mediating role of information processing styles between achievement motivation and perceived academic stress in nursing students %J Research in Medical Education %V 12 %N 2 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-963-fa.html %R 10.29252/rme.12.2.61 %D 2020 %K processing Data, motivation, stress, academic achievement, %X مقدمه: عملکرد تحصیلی همواره تابع مهمی از ابعاد روان­شناختی مانند پردازش اطلاعات و میزان انگیزه پیشرفت فراگیران است، که فعالیت مناسب این متغیرها سبب کسب نتایج موفق تحصیلی می­ شود، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ ای سبک­ های پردازش اطلاعات بین انگیزش پیشرفت با استرس تحصیلی ادراک شده در دانشجویان بود. روش ها:روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و به ­طور خاص مدل ­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر رشته پرستاری مقطع کارشناسی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد واحد ساری در نیمسال اول سال تحصیلی 1398-1397 شهر ساری بودند. 240 نفر از دانشجویان به عنوان حجم نمونه به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ های انگیزش پیشرفت هرمنس (1970)، استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005) و سبک ­های پردازش اطلاعات پسینی و اپستاین (1999) جمع ­آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون، شاخص­ های برازش، حداکثر درست نمایی و بوت استرپ با نرم­ افزار SPSS و Amos استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که همبستگی منفی معنی­ داری بین متغیرهای انگیزش پیشرفت، سبک ­های پردازش اطلاعات با استرس تحصیلی ادراک شده وجود دارد (0/01≥p). متغیر سبک­ های پردازش اطلاعات بین انگیزش پیشرفت با استرس تحصیلی ادراک شده در دانشجویان نقش واسطه­ ای دارا بود. نتیجه ­گیری: انگیزش پیشرفت دانشجویان منجر به افزایش استفاده از سبک­ های پردازش اطلاعات شامل خردگرایی و تجربه­ گرایی می­ شود که این فرایند باعث کاهش استرس تحصیلی ادراک شده، می­ گردد. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-963-fa.pdf %P 61-70 %& 61 %! %9 Research %L A-10-1043-1 %+ Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2020