TY - JOUR T1 - Viewpoint of faculty members about educational evaluation models in Urmia University of medical sciences in 2014 TT - دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال 1393 JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 7 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-239-fa.html Y1 - 2015 SP - 20 EP - 28 KW - Assessment KW - Education KW - Faculty KW - Evaluation N2 - مقدمه: نظام آموزش عالی سرمایه انکار­ناپذیر هر کشوری بوده و نقش­های مختلفی در جوامع به عهده دارد. اطمینان از کسب دانش، مهارت و صلاحیت­های لازم توسط دانش آموختگان و ارزشیابی به عنوان یک امر مدیریتی از ضروریات این نظام است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی شیوه های متداول ارزشیابی تحصیلی از نظر اعضای هیات علمی انجام شد. روش­ها: در این بررسی توصیفی تحلیلی در سال 1392، تعداد 167نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به­روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا انجام شد. داده­ها با استفاده از آزمون رتبه­ایی فریدمن، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته­ها: از مجموع 165 نفر پاسخ­گو، 27 نفر مدرک PhD و 108 نفر دکترای تخصصی پزشکی داشتند. از نظر اعضای هیات علمی، الگوهای مشارکتی و هدف­آزاد الگوهای مطلوب­تری بودند. تحلیل نتایج نشان داد ترجیح الگوها براساس سابقه تدریس، جنسیت و پست مدیریتی معنی­دار نبود. آنالیز واریانس و آزمون LSD نشان داد در الگوی هدف­گرا تفاوت میانگین نمرات در رتبه دانشیار (95/3) با رتبه استادیار (62/3) معنی­دار بود )013/0(P= و در الگوی مدیریت­گرا نیز تفاوت میانگین نمرات در رتبه مربی (66/4) با رتبه استادیار (38/4) معنی­دار بود ) 042/0(P=. نتیجه­ گیری: دیدگاه­ها و علایق اعضای هیات علمی در مورد الگوها نشان داد توجه صرف به اهداف تعیین شده و نتایج برنامه­ها کافی نیست. لذا می­بایست به نتایج پیش­بینی نشده و واقعی و مشارکت دادن ذینفعان و بخصوص دانشجویان نیز که در انتخاب الگوی ارزشیابی نقش مهمی دارند توجه شود. این امر موجب افزایش اعتبار ارزشیابی و اثربخشی آن خواهد بود. M3 10.18869/acadpub.rme.7.3.20 ER -