:: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 78-68 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل بازدارنده همکاری های علمی بین المللی در نظام آموزش عالی کشور و ارائه راهکار: مطالعه ای کیفی
شهرام مهرآور گیگلو* ، علی خورسندی طاسکوه ، سعید غیاثی ندوشن ، عباس عباس پور
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، s.mehravar@atu.ac.ir
چکیده:   (3337 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به جهانی شدن و تغییرات محیطی که در حال اتفاق افتادن است، کم­­تر سازمان یا نهادی را می­ توان یافت که بدون ارتباط با دنیای پیرامون خود دوام بیاورد، نظام آموزش عالی نیز از این امر مستثنی نیست و امروزه توسعه فعالیت­ های علمی بین­ المللی به یکی از دغدغه­ های اصلی دانشگاه­ های برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی عوامل بازدارنده همکاری­ های علمی بین ­المللی در نظام آموزش­ عالی کشور انجام شده است.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بین­ الملل دانشگاه­ های دولتی کشور و صاحب­ نظران این حوزه بود. مشارکت­ کنندگان در پژوهش 10 نفر از مدیران بخش بین­ الملل دانشگاه­ های دولتی و 4 نفر از صاحب­ نظران این حوزه که با استفاده از مصاحبه نیمه­ ساختار یافته داده ­های پژوهش از آن­ها جمع­ آوری گردید و جهت تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
یافته ها: مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ ها 126 مورد بود که پس از ادغام کدهای مشابه با یکدیگر درنهایت 83 کد استخراج و در 10 مفهوم مشابه طبقه ­بندی و درنهایت در 5 تم اصلی دسته­ بندی شدند. موانع ساختاری، فرهنگی، سیاسی، زبانی، مالی و تجهیزات و زیرساخت­ های فیزیکی به عنوان مهم­ ترین موانع همکاری­ های علمی بین­ المللی از دیدگاه مدیران بخش بین ­الملل دانشگاه­ های دولتی و صاحب ­نظران این حوزه شناسایی شد.
نتیجه گیری: یکی از دلایلی که همکاری­ های علمی بین ­المللی در آموزش عالی کشور به ­صورت مطلوب انجام نشده، عدم توجه کافی سیاست ­گذاران و تصمیم ­گیران آموزش عالی کشور به عوامل بازدارنده در این زمینه بوده است. بنابراین یافته ­های این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی در راستای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی در آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، همکاری علمی، بین المللی، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 361 kb]   (896 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1496 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Seeber M, Cattaneo M, Huisman J, Paleari S. Why Do Higher Education Institutions Internationalize? An Investigation of the Multilevel Determinants of Internationalization Rationales. Higher Education 2016; 72 (5): 685-702. [DOI:10.1007/s10734-015-9971-x]
2. Childress LK. Internationalization Plans for Higher Education Institutions. Journal of Studies in International Education 2009; 13 (3): 289-309. [DOI:10.1177/1028315308329804]
3. Kato M, Ando A. National Ties of International Scientific Collaboration And Researcher Mobility Found in Nature and Science. Scientometrics 2017; 110 (2): 673-94. [DOI:10.1007/s11192-016-2183-z]
4. Lau K, Lin CY. Internationalization of Higher Education and Language Policy: The Case of a Bilingual University in Taiwan. Higher Education 2017; 74 (3): 437-54. [DOI:10.1007/s10734-016-0055-3]
5. Cimini G, Zaccaria A, Gabrielli A. Investigating the Interplay Between Fundamentals of National Research Systems: Performance, Investments and International Collaborations. Journal of Informetrics 2016; 10 (1): 200-11. [DOI:10.1016/j.joi.2016.01.002]
6. Aldieri L, Kotsemir M, Vinci CP. The Impact of Research Collaboration on Academic Performance: An Empirical Analysis for Russian Universities. Available at SSRN 2913517. 2017. [DOI:10.2139/ssrn.2913517]
7. Berchin II, Sima M, de Lima MA, Biesel S, dos Santos LP, Ferreira RV, de Andrade JB, Ceci F. The importance of international conferences on sustainable development as higher education institutions' strategies to promote sustainability: A case study in Brazil. Journal of cleaner production 2018; 171: 756-72. [DOI:10.1016/j.jclepro.2017.10.042]
8. Jones E. Mobility, graduate employability and local internationalisation. InGlobal and local internationalization. Rotterdam:Sense Publishers; 2016. [DOI:10.1007/978-94-6300-301-8_15]
9. Ayah R, Jessani N, Mafuta EM. Institutional capacity for health systems research in East and Central African schools of public health: knowledge translation and effective communication. Health Res Policy Sys 2014;12 :1e9. [DOI:10.1186/1478-4505-12-20]
10. Hattingh A, Lillejord S. A networked pathway to the PhD: the African-Norwegian case of Productive Learning Cultures. Perspectives in Education 2011; 29 (1): 100-10.
11. Einterz RM, Kimaiyo S, Mengech HN, Khwa-Otsyula BO, Esamai F, Quigley F, Mamlin JJ. Responding to the HIV pandemic: the power of an academic medical partnership. Academic Medicine. 2007; 82 (8): 812-8. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3180cc29f1]
12. Knight J. International Universities: Misunderstandings and Emerging Models. Journal of Studies in International Education 2015; 19 (2): 107-21. [DOI:10.1177/1028315315572899]
13. Ramezani A, Qahramani M,Pardakhtchi MH, Zakirsalehi GR.[Investigating the Current Situation and Developing a Strategic Model for International Scientific Cooperation of Iran's Top Universities]. Social-Cultural Strategy Quarterly 2018: 7( 26). 319-349. [Persian]
14. Plan and Budget organization.[Law of the Sixth Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran 2017-2021]. Center for Economic, Social and Publishing Documents; 2017. [Persian]
15. Supreme Council of the Cultural Revolution.[Document of the Map of the Scientific Community of the Country].Tehran. Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution; 2010. [Persian]
16. Deputyof Education, Ministry of Health and Medical Education.[Developmentand innovationin Health Higher Education].[Cited 2019 May 20]. Available from:http://dme.behdasht.gov.ir [Persian]
17. Firoozjaian TA.[Study and analysis of the factors of refusal and the conditions of the possibility of internationalization on campus with a focus on intercultural curriculum planning (Case study: Tehran Specialized Universities)][dissertation]. Tehran: Allameh Tabatabai University; 2017. [Persian]
18. Hatami, Atefeh.[Identify the challenges of internationalization of universities and higher education institutions affiliated with the University Jihad] [dissertation]. Tehran:University of Science and Culture; 2017. [Persian]
19. Malikzada R.[The role of international scientific cooperation in scientific development in Iran]. Journal of Research and Planning in Higher Education 2002; 8 (3): 63-78. [Persian]
20. Zamani Manesh H, Jamali-Tazeh Kand M, Nazari R. [Effective factors on Internationalization of Medical Education from Faculty Members' Viewpoints in Shahid Beheshti University of Medical Sciences Members]. RME 2018; 10 (2): 38-45. [Persian] [DOI:10.29252/rme.10.2.38]
21. Dadgaran N, Bagheri M, Ahmadi A.[Identification of the Dimensions and Components of Medical Education System Enhancement at International Level Using Delphi Analysis]. RME 2020; 12 (1): 52-61. [Persian] [DOI:10.29252/rme.12.1.52]
22. Sotoudehfar S, Parsa A, Shahi S, Farhadi Rad H.[Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach.] RME 2019; 11 (4): 45-55. [Persian] [DOI:10.29252/rme.11.4.45]
23. Amaratunga D, Liyanage C, Haigh R. A Study into the Role of International Collaborations in Higher Education to Enhance Research Capacity for Disaster Resilience. Procedia engineering. 2018; 212: 1233-40. [DOI:10.1016/j.proeng.2018.01.159]
24. Alsharari NM. Internationalization of the higher education system: an interpretive analysis. International Journal of Educational Management 2018; 32( 3) 359-381. [DOI:10.1108/IJEM-04-2017-0082]
25. Tanhueco-Nepomuceno L. Internationalization among selected HEIs in the ASEAN region: Basis for a proposed framework for an internationalized campus. International Journal of Educational Development 2019; 65: 152-71. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2018.07.003]
26. Shahijan MK, Rezaei S, Preece CN. Developing a framework of internationalisation for higher education institutions in Malaysia: a SWOT analysis. International Journal of Management in Education 2016; 10 (2): 145-73. [DOI:10.1504/IJMIE.2016.075556]
27. Berry C, Taylor J. Internationalisation in Higher Education in Latin America: policies and practice in Colombia and Mexico. Higher Education 2014; 67 (5): 585-601. [DOI:10.1007/s10734-013-9667-z]
28. Maudarbekova B, Kashkinbayeva Z. Internationalization of Higher Education in Kazakhstan. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 116: 4092-7. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.896]
29. Bozeman LA. Implementation and Collaboration in the United States-Brazil Higher Education Consortia Program [dissertation]. Boston College; 2009
30. Mohammadpour, Ahmad.[Anti-Method: Logic and Design in Qualitative Methodology.] Tehran. Sociologists Publishing; 2012. [Persian]
31. Ghanbari Baghestani A. [Internationalization of Higher Education: Strategies, Techniques in the Development of Scientific Communication]. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies; 2020. [Persian]
32. German Federal Ministry of Education and Research. Strategy of the Federal Government for the Internationalization of Science and Research. [Cited 2006 Sep 20 ]. Available from: https://www.bmbf.de/upload_filestore/pub/Internationalisation_Strategy.pdf
33. Golamreza Zakersalehi, Mohammad Nikbin.[The Model of Internationalization of Higher Education from Cultural Policy Perspective]. Journal of Science & Technology Policy 2017; 9 (3):45-60. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها