ارزشیابی درونی گروه آموزشی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
|
محمد جعفر مدبرنیا*، ابراهیم زعیمی، فریبا عسگری، کیومرث نجفی، فاطمه نظیفی، مسعود زکی پور |
گروه روانپزشکی- دانشکده پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، jafar_modabbernia@yahoo.com |
|
چکیده: (9766 مشاهده) |
مقدمه : هدف ارزشیابی ، قضاوت درباره کیفیت آموزش و مشخص نمودن جنبه های قوت و ضعف آن جهت دستیابی به اهداف نظام آموزشی و ارتقاء کیفیت آن است . به این منظور مناسب ترین روش، ارزشیابی درونی است که توسط خود گروه انجام می شود . این مطالعه با هدف اجرای طرح ارزشیابی درونی در گروه آموزشی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به منظور تضمین کیفیت آموزشی انجام شده است .
روش کار : مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی مقطعی در سال تحصیلی84- 1383 می باشد که با استفاده از الگوی اعتبار سنجی و رتبه بندی گورمن انجام شد . عوامل مورد ارزیابی عبارت بودند از : ساختار بیمارستان ، مدیر گروه ، معاون آموزشی، اعضاء هیأت علمی در عرصه های آموزشی ، پژوهشی و سایر موارد ، فراگیران (کارآموز ، کارورز و دستیار ) ، منابع آموزشی و دانش آموختگان . اطلاعات از طریق پرسشنامه ها و وارسی نامه ها جمع آوری و سپس توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .
نتایج : نتایج ارزیابی نشان داد که براساس رتبه بندی گورمن ، وضعیت ساختار بیمارستان رضایت بخش (4/2) ، مدیر گروه بیش از رضایت بخش(31/3)،معاون آموزشی بیش از رضایت بخش (5/3)، اعضاء هیات علمی بیش از رضایت بخش (1/3) ، فراگیران (کارآموز 4/3،کارورز 8/3ودستیاران 2/3 ) بیش از رضایت بخش و دانش آموختگان رضایت بخش (51/2 ) بودند.
بحث و نتیجه گیری : بطور کلی گروه آموزشی روانپزشکی براساس رتبه بندی گورمن امتیاز بیش از رضایت بخش را کسب نموده است . لذا ، ضروری است اعضاء هیأت علمی گروه به بازنگری بایدهای یادگیری ، طرح درس و ارتباط پویاتر در داخل و خارج گروه اهتمام ورزند . هرچند گروه دربسیاری از ملاک ها از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده ، اما از نظر بهبود فعالیتهای آموزشی بویژه جذب اعضاء هیات علمی روانپزشک و روانشناس به حمایت بیشتر مسئولین نیاز دارد.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی درونی، گروه آموزشی روانپزشکی |
|
متن کامل [PDF 217 kb]
(1230 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|