:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تدریس تخصیص منابع برای کارورزان پزشکی به روش طراحی نقشه ی نظام عرضه مراقبت های بهداشتی درمانی
لیلا کنفی واحد* ، ایده دادگران
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، drkanafivahed@yahoo.com
چکیده:   (3139 مشاهده)
نامه به سردبیر
ادغام خدمات بهداشتی درمانی با آموزش پزشکی در کشورمان، تفکر و نوآوری را در دهه گذشته در سطح جهانی بدنبال داشته است که آموزش پزشکی باید علاوه بر تربیت طبیبی که دارای دانش و مهارت­ های لازم است، ابعاد مختلف دیگری از جمله شناخت لازم از مسایل بهداشتی درمانی جامعه و مدیریت مسایل سلامت جامعه را به پزشک یاد دهد (1).کلیه نظام­­ های مراقبت سلامت در دنیا با مشکل محدودیت منابع مواجه هستند و بدین دلیل تخصیص عادلانه منابع از چالش­ های مهم هر نظام سلامت در فرایند تصمی م­گیری محسوب می شود (2). تخصیص منابع عبارت است از تقسیم و توزیع خدمات و امکانات بین مردم و برنامه های موجود که این امر در مراقبت­ های بهداشتی درمانی در سه رده صورت می­ گیرد: سطح کلان، میانی و خرد. افزایش انتظارات عمومی، افزایش تعداد بیماران قابل درمان و فن­آوری­ های تازه و گران­قیمت از یک­طرف و بودجه­ های کاملاً محدود بهداشتی درمانی، کمبودهای منطقه­ ای و اولویت­ های متفاوت دولت­ ها، از طرف دیگر اهمیت ایجاد یک تعادل میان منابع و نیازها را روشن می­­ کند. هدف نهایی گروه پزشکی ارائه بهترین مراقبت­ ها به بیماران با تحمیل کم­ترین هزینه به سیستم است (3). نظام شبکه بهداشت و درمان اصول و ضوابطی بنیادین برای گسترش واحدهای بهداشتی درمانی و ارائه خدمات از آغاز تاکنون داشته است (4). در ساختار طرح­ های گسترش شبکه­ های بهداشتی درمانی کشور  سطح ­بندی، ادغـام خدمـات و ارائـه خـدمت از طریق نـظام ارجاع از اصول و ضوابط کلی است. خانه بهداشت محیطی­ ترین واحد ارائه خدمت در نظام شبکه است و پایگاه سلامت روستایی، مرکز سلامت جامعه روستایی، مراکز سلامت جامعه روستایی شبانه روزی، پایگاه سلامت شهری، مرکز سلامت جامعه شهری، مراکز جامع خدمات سلامت شهری، پایگاه­ های اورژانس و   فوریت­ های پزشکی از جمله واحدهای موجود در شبکه­ ی بهداشتی درمانی شهرستان هستند (5). انتخاب روش تدریس یکی از چالش ­های مهم فرایند آموزش است و هدف نظام آموزشی پرورش خلاقیت، نقد، استدلال و حل مشـکلات است که این­ امـر لـزوم استفاده از روش آموزشـی دانشجو محور را می­ طلبد تا ضمن تحقق نیازهای فرایند آموزش، رضایتمندی و افزایش دوام آموخته­ ها نیز حاصل شود. یکی از روش­های تدریس که باعث تحقق اهداف مورد نظر می­ شود، روش بحث در  گروه­های کوچک است که در آن پس از طرح سوال دانشجویان در گروه­های مختلف با یکدیگر همکاری کرده و پاسخ می­ دهند. طی این فرایند دانشجویان به­ طور فعال در یادگیری و یاددهی مشارکت می­ کنند. شرکت فعال، کارمعین و پژواک تفکر از نکات مهم این روش تدریس می باشد (6).
جهت تدریس طراحی نقشه­ ی نظام عرضه مراقبت­ های بهداشتی درمانی از مدل بازی شبیه­ سازی شده استفاده  می­ شود که به واسطه آن می­ توان به ­طور واقعی مشکلات و احتمالات مختلف را بر روی آن  تجربه نمود. در این مدل یک استان فرضی با 500000 نفر جمعیت در نظر گرفته شده که سیستم مراقبت­ های بهداشتی در آن پیاده نشده است، نقشه ­ای بزرگ که توزیع جمعیت استان و مشخصات جغرافیایی و نقشه راه­ ها بر آن مشخص شده است، در اختیار فراگیران قرار می ­­گیرد. علت بیماری­ های منطقه مشخص شده و بودجه کلی جهت ایجاد سیستم مراقبت­ های بهداشتی و لیست قیمت انواع منابع ارائه می­ گردد (7).
فراگیرندگان در گروه ­هایی کوچک که هر گروه یک نقشه­­ ی جداگانه در اختیار دارند، این موقعیت را خواهند داشت تا آزادانه بر طبق ضوابط و استانداردها، سیستم مراقبت­ های اولیه خود را طراحی نمایند. سپس با توجه به نقشه طراحی شده در هر گروه میزان عدم دسترسی جامعه به مراقبت­ های اولیه بهداشتی، میزان مرگ­ های قابل پیشگیری و درصد پاسخ به متقاضیان درمان سنجیده خواهد شد. از آنجا­که یادگیری موثر بیش از هر چیز نیازمند یاددهی خوب در محیطی مناسب و به­واسطه­ ی روش­ های خلاق است (8) این روش تدریس از گذشته تا به حال مورد توجه بوده و در گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی تهران تدوین و تدریس شده است. امید است که تدریس تخصیص منابع به کارورزان پزشکی به ­صورت طراحی نقشه نظام عرضه مراقبت­ های اولیه در ساختار شبکه بهداشتی درمانی کشور که مطابق با آخرین تغییرات آن در ساختار ارائه خدمات باشد، بتواند نیل به اهداف آموزشی مد نظر را میسر سازد.
 
واژه‌های کلیدی: تخصیص منابع، آموزش پزشکی، عرضه مراقبت سلامت
متن کامل [PDF 129 kb]   (657 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (558 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Ministry of Health and Medical Education & Iranian Academy of Medical Sciences .[Integration of Medical Education and Health Care Provision System in Islamic Republic of Iran]. 1st ed. Tehran: Academy of Medical Sciences; 2013. [persian]
2. Shamsi Gooshki E, Alipour Sakha M, Mostafavi H. [Health care system resource allocation: an ethical view]. Medical Ethics Journal 2014; 8 (29): 67-95. [persian]
3. Larijani MB. [Health Care Professional and Ethical Issues].2nd ed.Tehtan:barayefarda; 2004. [persian]
4. Vice Chancellor for Healthcare. Zahedan University of Medical Sciences . [General Terms and Conditions in Network Structure Design]. [Cited 26 sep 2019]. Available from : http://dh.zaums.ac.ir/21257 . [persian]
5. Kalantari N, Jamshid Beygi E, Mardfard N, Taheri N, Maleki F. [Health Network Standards [Cited 27 sep 2019]. Available from: https://arakmu.ac.ir/file/download/regulation /1544521 200-writebuffer.-.pdf. [persian]
6. Pouragha B, Norouzinia R, Ghazivakili Z, Pakravan N. [Effect of Conceptual Mapping in Small Groups on Academic Performance and Student Satisfaction in Basic Immunology]. DSME 2018; 5 (1) :54-69. [persian]
7. Folmer HR. Simulation game in health resource allocation. Health policy and planning. 1987 ;2(2):189-90. [DOI:10.1093/heapol/2.2.189]
8. jahandideh Y. [Importance of Content Production in Dental Education Through Multi Media]. rme 2016; 7 (4) :1-2. [persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.4.1]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها