[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 43-36 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش "ایفای نقش" و " آموزش بر بالین" در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی
سید محمد صادق حسینی ، سحر نورانی قرابرقع* ، مهناز خطیبان
گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، saharnurani@yahoo.com
چکیده:   (3391 مشاهده)
مقدمه: ارتقای آموزش مستلزم استفاده از روش‌هایی است که دانشجویان بتوانند، بهتر یاد بگیرند و نقش فعال در امر یادگیری داشته باشند. دستیابی به چنین هدفی، مستلزم این است که مدرسان در طراحی روش تدریس، از شیوه‌های نوین آموزش استفاده کنند. مطالعه‌ی حاضر با هدف مقایسه­ ی تاثیر آموزش روش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی به دو روش "ایفای نقش"و "آموزش بر بالین" بر میزان دانش، نگرش و مهارت دانشجویان کاردرمانی انجام گرفت.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه­ ی نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیش‌آزمون و پس‌آزمون است که 38 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته­ ی رشته­ ی کار درمانی با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و سپس با روش تصادفی ساده در دو گروه 19 نفره قرار گرفتند. محتوای آموزشی انتقال و جابجایی بیماران ضایعه نخاعی از طریق آموزش دو روزه تئوری با روش سخنرانی و پرسش و پاسخ برای هر دو گروه ارائه شد. سپس به­ منظور آموزش عملی، دانشجویان به دو گروه آموزش (روش ایفای نقش و آموزش بر بالین) تقسیم شدند. قبل و پس از آموزش عملی پرسشنامه‌های دانش و نگرش و چک‌لیست مشاهده‌ای مهارت از هر دو گروه جمع‌آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون و آزمون یومن ویتنی طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دو گروه ایفای نقش و آموزش بر بالین از لحاظ سن، جنسیت و وضعیت تاهل تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. پس از آموزش عملی طبق نتایج بدست آمده تفاوت معنی‌داری بین دو گروه در تغییر میزان دانش (0/019=P) و مهارت از نظر جنبه محتوای آموزشی عمومی (0/006=P)، محتوای آموزشی اختصاصی (0/000=P)، شروع ارتباط (0/001=P) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین نگرش دانشجویان هر دو گروه، آموزش بر بالین تفاوت معنی­ داری وجود دارد (0/023=P)، اما در آموزش ایفای نقش مقدار نگرش معنی­ دار نبود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله، شیوه آموزش بر بالین می­تواند در سطوح دانش و مهارت یادگیری و نگرش دانشجویان کاردرمانی نسبت به روش ایفای نقش بهتر عمل کند و به­ عنوان یک روش آموزشی در علوم پزشکی، کیفیت آموزشی را افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، یادگیری، دانشجویان، کاردرمانی، ضایعه نخاعی
متن کامل [PDF 515 kb]   (756 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (972 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Gaberson K, Oermann M. Clinical teaching strategies in nursing: Springer publishing company; 2010.
2. Fahrenwald NL, Bassett SD, Tschetter L, Carson PP, White L, Winterboer VJ. Teaching core nursing values. Journal of Professional Nursing 2005;21(1):46-51. [DOI:10.1016/j.profnurs.2004.11.001]
3. Fardanesh H. Theoretical foundations of instructional technology. Tehran: Samt; 2004.
4. Kolb SM. Grounded theory and the constant comparative method: Valid research strategies for educators. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies 2012; 3(1):83-6.
5. Schell BA, Gillen G, Scaffa M, Cohn ES. Willard and Spackman's occupational therapy: Lippincott Williams & Wilkins; 2013.
6. Reichsman F, Browning FE, Hinshaw JR. Observations of undergraduate clinical teaching in action. Academic Medicine 1963; 39(2):798.
7. K Ahmed MEB. What is happening to bedside clinical teaching? Medical education. 2002;36(12):1185-8. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2002.01372.x]
8. Yaghubian M, Yaghubi T, Salmeh F, Golmohammadi F, Safari H. Comparison of the effects of education booklet and lecture method with booklet Training on the knowledge of nurses about professional rules. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9(4):372-80.
9. Tayebzadeh Noori Z, Atapoor S, Ebn Ahmady A.[The Effect of Education on Simulated Patient Smoking Counseling on Self-esteem and skill of senior students of Dental School of Science].
10. Shahid Beheshti University of Medical Sciences 2011; 24(4): 290-8. [Persian]
11. Khatiban M, Tork shavand G.[Comparison the effects of the lecturing and simulation methods on nursing students learning in COPD elderly patient education] [dissertation]. Hamadan .Hamadan University of Medical Sciences; 2017. [Persian]
12. Heidarzadeh A, Kazemi M, Forouzi M, Jahani Y. [Comparing the effect of two methods of cardiopulmonary resuscitation education including computer-based stimulation and mannequin stimulation on nursing students knowledge and satisfaction]. J Med Educ Dev 2015; 8 (17) :12-20. [Persian]
13. Pedretti LW, Early MB, editors. Occupational therapy: Practice skills for physical dysfunction. St. Louis, MO: Mosby; 2001.
14. Hocking C. Implementing occupation-based assessment. American Journal of Occupational Therapy 2001; 55(4):463-9. [DOI:10.5014/ajot.55.4.463]
15. Reuben DB, Lee M, Davis Jr JW, Eslami MS, Osterweil DG, Melchiore S, et al. Development and validation of a geriatrics attitudes scale for primary care residents. Journal of the American Geriatrics Society 1998;46(11):1425-30. [DOI:10.1111/j.1532-5415.1998.tb06012.x]
16. Hasanvandamouzade M. Considering medical students' attitude to the elderly care in the medical sciences university of Jounishapur of Ahvaz [dissertation]. Ahvaz: Jundishapur university of Medical Sciences; 2010.
17. Hazavea MM, Taghdisy MH. [The Effect of Three Educational Methods of Lecture, Play and Role Playing on Students' Knowledge and Practice Adolescent Girl Nutrition Guidance]. Strides Dev Med Educ 2007;3(2):126-33. [Persian]
18. Tiffen J, Corbridge S, Shen BC, Robinson P. Patient simulator for teaching heart and lung assessment skills to advanced practice nursing students. Clinical Simulation in Nursing 2011;7(3):e91-e7. [DOI:10.1016/j.ecns.2009.10.003]
19. Abedian Z, Navaee M, Jaafari Sani H, Arani A, Ebrahimzadeh S.[Comparing the effect of two teaching methods, role playing and lecture on primigravida womens knowledge, attitude and performance according to delivery mode]. IJObGI 2012;15(1):26-34. [Persian]
20. Oshvandi KH, Bikmoradi A.[The Effects of Inquiry-Based clinical Instruction of Nursing students on applying Nursing process skill]. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2013; 21 (1):5-15. [Persian]
21. Asgari P, Mahmoudi M, Bahramnezhad F, Rafiei F, Khajeh-Goodari M. Comparison of the Effect of Three Methods of Education (Inquiry-based, Bedside Education and Routine Approach to Clinical Education) on Critical Care Nursing Students' Clinical Learning. Strides Dev Med Educ. 2016 ; 13(2):e57947.
22. Fazlju E, Dadgari A, Akbar E. Evaluation of the impact of peer Education on knowledge and attitude towards Electroconvulsive therapy in Shahid Sadoughi University nursing student. Community Health Journal 2017; 5(1):1-7.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Nurani Gharaborghe S, Khatiban M. Comparison of the two methods of "Simulation Patient " and "Real Patient " in training of transferring of Patients with Spinal Cord Injury in occupational Therapy Students. RME 2020; 12 (1) :36-43
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-846-fa.html

حسینی سید محمد صادق، نورانی قرابرقع سحر، خطیبان مهناز. مقایسه دو روش "ایفای نقش" و " آموزش بر بالین" در آموزش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی در دانشجویان کاردرمانی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (1) :36-43

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-846-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education