[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 10-1397 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 51-60 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی
علی افشاری ، مظفر غفاری*
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، ایران ، mozaffar.ghaffari@yahoo.com
چکیده:   (195 مشاهده)
مقدمه:یکی از چالش‌های آموزش پزشکی، بی­ علاقگی تحصیلی دانشجویان می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل ساختاری بی‌علاقگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی صورت گرفت.
روش­ ها‎: روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود که تعداد 250 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان  آذربایجان­ غربی در سال تحصیلی 97- 1396 به روش نمونه­ گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه ­های حس انسجام، مقیاس خوددلسوزی، هوش شخصی، خرده مقیاس بی‌علاقگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. داده ­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، بوت استراپ و سوبل از طریق نرم­ افزارهای آماری SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که متغیر خوددلسوزی و عامل­ های حس انسجام در تعامل با نقش واسطه‌ای هوش شخصی در تبیین بی‌علاقگی تحصیلی دانشجویان موثر است که در مجموع 48 درصد از واریانس بی‌علاقگی تحصیلی از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. اثر مستقیم هوش شخصی (0/27-)، حس انسجام (0/20-) و خوددلسوزی (0/4-) در برآورد بی‌علاقگی تحصیلی دانشجویان معنی‌دار بود. اثر غیرمستقیم حس انسجام (0/11) و خوددلسوزی (0/08) با میانجی­ گری هوش شخصی بر میزان بی‌علاقگی تحصیلی دانشجویان معنی‌دار بود.
نتیجه گیری: با توجه به اثر غیرمستقیم حس انسجام و خوددلسوزی بر میزان بی‌علاقگی تحصیلی، به نظر می‌رسد هوش شخصی ارتباط بین حس انسجام و خودلسوزی با بی‌علاقگی تحصیلی را تعدیل می‌کند.
واژه‌های کلیدی: حس انسجام، خودلسوزی، بی‌علاقگی تحصیلی، هوش شخصی
متن کامل [PDF 229 kb]   (113 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (44 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Ghaffari M, Khani L. [The relationship between social capital and cultural intelligence with medical students' academic performance]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (8):642-51. [Persian]
2. Srinivas P, Venkatkrishnan S. Factors aeffecting sscholastic pperformance in sschool cchildren. IOSR Journal of Dental and Medical Sciences 2016; 15(7):47-53. [DOI:10.9790/0853-150714753]
3. Lee R, Ash forth BA. Meta – analytic examination of the correlates of the three dimension of job burnout. Journal of applied psychology 2008;81(81): 123-33.
4. Wel X, Wang R, Macdonald E. Exploring the relations between student cynicism and student burnout. Psychological Reports 2015; 117 (1): 103-15. [DOI:10.2466/14.11.PR0.117c14z6]
5. Johnson JL, O'Leary-Kelly AM. The effects of psychological contract breach and organizational cynicism: not all social exchange violations are created equal. Journal of Organizational Behavior 2003; 24(5): 627-47. [DOI:10.1002/job.207]
6. Brown SD, Tramyne S, Hoxha D, Telander K, Fan X, Lent RW. Social cognitive Predictors of college students' academic performance and persistence: A meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior 2008; 72(3): 298-308. [DOI:10.1016/j.jvb.2007.09.003]
7. Schutijser D. Cynicism as a way of life: From the Classical Cynic to a New Cynicism. Journal of Hellenic Studies. 2017; 1(7): 33–54.
8. Eriksson M, Lindström B. Validity of Antonovsky's sense of coherence scale: a systematic review. Journal of Epidemiology and Community Health. 2005; 59 (6): 460-66. [DOI:10.1136/jech.2003.018085]
9. Paika V, Ntountoulaki E, Papaioannou D, Hyphantis T. The Greek Version of the Sense of Coherence Scale (SOC-29): Psychometric Properties and Associations with mmental illness, suicidal risk and quality of life. Journal of Psychology and Clinical Psychiatry 2017; 7 (4): 1-10.
10. Antonovsky A. Unraveling the mystery of health. How people manage stress and stay well. San Francisco: Jossey Bass; 1987.
11. Grevenstein D, Bluemke M. Can the Big Five explain the criterion validity of sense of coherence for mental health, life satisfaction, and personal distress, Personality and Individual Differences 2015; 77: 106–11. [DOI:10.1016/j.paid.2014.12.053]
12. Brady LL. The role of sense of coherence in stressor appraisal [dissertation]. Tennessee: University of Tennessee; 2017.
13. Van der Colff JJ, Rothmann S .Occupational stress, sense of coherence, coping, burnout and work engagement of registered nurses in South Africa. SA Journal of Industrial Psychology 2009; 35 (1): 1-10. [DOI:10.4102/sajip.v35i1.423]
14. Johnston CS, De Bruin GP, Geldenhuys M, Györkös C, Massoudi K, Rossier J. Sense of coherence and job characteristics in predicting burnout in a South African sample. Journal of Industrial Psychology 2013; 39 (1): 1-9. [DOI:10.4102/sajip.v39i1.1096]
15. Narimani M, Einy S, Tagavy R.[Explaining Students' Academic Burnout Based on Self-Compassion and Sense of Coherence] . JCMH 2018; 5 (1) :36-47. [Persian]
16. Peterson LE. Self-compassion and self-protection strategies: The impact of self-compassion on the use of self-handicapping and sandbagging. Pers Individ Dif 2014; 56: 133-138. [DOI:10.1016/j.paid.2013.08.036]
17. Ko CM, Grace F, Chavez GN, Grimley SJ, Dalrymple ER, Olson LE. Effect of seminar on compassion on student self-compassion, mindfulness and well-being: A randomized controlled trial. Journal of American College Health 2018; 66(7):537-45. [DOI:10.1080/07448481.2018.1431913]
18. Arch JJ, Landy LN, Brown KW. Predictors and moderators of bio psychological social stress responses following brief self-compassion meditation training. Psychoneuroendocri-nology 2016; 69: 35–40. [DOI:10.1016/j.psyneuen.2016.03.009]
19. Neff K. Self-compassion: Embracing suffering with kind-ness. In: Ivtzan I, Lomas T, ed. Mindfulness in Positive Psychology: The Science of Meditation and Wellbeing. New York: Routledge; 2016.
20. Barnett M, Flores J. Narcissus, exhausted: Self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout 2016; 97: 102-8.
21. Parker PD, Salmela Aro K. Developmental processes in school burnout: A comparison of major developmental models. Learning and Individual Differences 2011; 21 (2): 244-8. [DOI:10.1016/j.lindif.2011.01.005]
22. Fong M, Loi M. The Mediating Role of Self-compassion in Student Psychological Health. Australian Psychologist 2016; 51 (6): 431-41. [DOI:10.1111/ap.12185]
23. Mayer JD, Panter AT, Caruso DR. Test of Personal Intelligence MINI MARKER-12 (TOPI MINI-12) (8th ed): Brief Manual. Unpublished manuscript. 2018
24. Mayer JD. Personal intelligence: The power of personality and how it shape our lives. Farrar, Straus and Giroux: New York; 2015.
25. McCallum M, Piper W. Psychological Mindedness: A Contemporary Understanding. Mahwah. London: New Jersey; 1997.
26. Mowlaie M, Mikaeili N, Aghababaei N, Ghaffari M. The relationships of sense of coherence and self-compassion to worry: The mediating role of personal intelligence. Curr Psyc 2016; 36(3):630-6. [DOI:10.1007/s12144-016-9451-1]
27. Diana M. Art activity and personal intelligence: its influence to children adaptation skill (experiments at hidayatullah Islamic School). ASI Paci J Multi Rese 2015; 3 (4): 133-9.
28. Dovlati H. [Comparsion the effectiveness of personal intelligence and successful intelligence training on the creativity and self-confidence gifted students] [dissertation]. Ardabil: University of Mohaghegh Ardabili; 2018. [Persian]
29. Forouzandeh N, Aslani Y, Mehralian H, Drees F. [The association between academic stress and quality of life in students]. J Shahrekord Univ Med Sci. 2016; 18 (3): 1-7. [Persian]
30. Hooman HA. [Multivariate data analysis in scientific research].Tehran: Paykefarhang; 2066. [Persian]
31. Neff KD, Hseih YP, Dejitterat K. Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity 2005; 4 (3): 263-87. [DOI:10.1080/13576500444000317]
32. Basharpoor S, Issazadeghan A. [Role of self-compassion and forgiveness in prediction of depression severity among university students]. Journal of Research Behavioral Sciences 2012; 10 (6): 452- 61. [Persian]
33. Momeni F, Shahidi SH, Mootabi F, Heydari M. [Psychometric properties of a Farsi version of the Self-Compassion Scale]. Contemporary Psychology 2014; 8 (2): 27-40. [Persian]
34. Kord B, Pashasharifi H, Mirhashemi M. [Psychometric characteristics self-compassion scale among students]. Quarterly Educational Measurement 2014; 5 (16): 67-81. [Persian]
35. Perrewe PL, Hochwarter WA, Rossi AM, Wallace A, Maignan I, Castro SL. Are Work Stress Relationships Universal? A Nine-region Examination of Role Stressors, General Self-efficacy, and Burnout. Journal of International Management 2002: 8 (2): 163-87. [DOI:10.1016/S1075-4253(02)00052-2]
36. Rostami Z, Abedi MR, Schuffli VR. [Standardization of Maslash burnout inventory among female students at University of Isfahan]. New Educational Approaches 2011; 6 (1): 21-38. [Persian]
37. Naami AZ. [Relationship between learning experiences quality and academic burnout among students of Ahvaz University]. Psychological studies 2009; 14 (2): 25-32. [Persian]
38. Narimani M. [The relationship between senses of coherence, self-compassion and personal intelligence with postpartum depression in women]. IJNR. 2016; 11 (1) :25-33. [Persian]
39. Mahammadzadeh A, Poursharifi H, Alipour A. [Validation of Sense of Coherence 13-item scale in Iranian sample]. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010, 5: 1451–5. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.306]
40. Sobhi N, Ghaffari M, Molaee M. [Modeling the orrelations between Students' Sense of Coherence, Self-Compassion and Academic Performance: The Mediating Role of Personal, Intelligence]. Iranian Journal of Medical Education. 2016: 16 (17): 165-74. [Persian]
41. Shapiro SC. The SNePS semantic network processing system. Associative networks: Elsevier; 1979.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshari A, Ghaffari M. Structural Models of Academic unwillingness based on the Sense of Coherence, Self-Compassion and Personal Intelligence in Medical Students. rme. 2019; 10 (4) :51-60
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-705-fa.html

افشاری علی، غفاری مظفر. مدل ساختاری بی علاقگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس متغیرهای حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1397; 10 (4) :51-60

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-705-fa.html



دوره 10، شماره 4 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education