[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 46-57 برگشت به فهرست نسخه ها
عارضه‌یابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
محمد حکاک، سید علی حزنی* ، حمید مروتی ، طاهره اخلاقی
دانشجو دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد ،ایران ، aliob1395@gmail.com
متن کامل [PDF 372 kb]   (195 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (327 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
متن کامل:   (149 مشاهده)
مقدمه
هفت کشور پیشرفته در دنیا از لحاظ آمار تولید تحقیقات و پژوهش­های انجام شده رتبه­های برتر را دارند و این نشان­دهنده این مطلب است که تفاوت بین کشورهای پیشرفته و عقب مانده در امکانات، شرایط، و بسترهای تحقیقاتی آن­ها است. در واقع تحقیق و پژوهش راهی برای تعالی و تمایز کشورها می­باشد (1). اهمیت دادن به امر تحقیقات و افزایش پژوهش در هر کشور سبب توسعه و پیشرفت شده و استقلال واقعی را برای آن کشور به ارمغان می­آورد. اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در جامعه به دست آوردن درک درست توانمندی ­ها، امکانات و نیز پی بردن به نقاط قوت و ضعف تحقیقات در آن می­ باشد (2).
بنابراین می­توان ادعا کرد که بین تحقیقات و میزان پیشرفت حقیقی هر کشـوری رابطه مستقیم وجـود دارد و تـا زمانی­کـه کشور و دانشگاه­های ما از دستاوردهای تحقیقات راهبردی، کاربردی و توسعه­ای در برنامه ­ریزی ­های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و برنامه ­ریزی آموزشی بهره برداری نکنند به توسعه پایدار دست نخواهیم یافت. با توجه به اهمیت پژوهش در دانشگاه نقش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در فرآیند پژوهش و توسعه تحقیقات در جامعه بیش از پیش اهمیت دارد (3). در سند چشم ­ا­نداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در زمینه پژوهش، دستیابی به جایگاه اول فناوری و در منطقه آسیای جنوب غربی در سال ۱۴۰۴ مورد انتظار است که تمام    برنامه­ ریزی ­های کلان و خرد می­باید در راستای تحقق این امر صورت گیرد. پژوهش یکی از پایه­ های اساسی و عمده در توسعه جوامع بشری به شمار می­رود به نحوی که هیچ حرکت علمی و منطقی بدون پشتوانه تحقیقات امکان­پذیر نیست در واقع توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها به میزان بسیار زیادی با توانایی در تولید علم و توسعه علمی نسبت دارد. پژوهش به عنوان موتور محرکه توسعه همه جانبه و پایدار کشورهای شناخته می­شود. اهمیت پژوهش و تولید علم در دنیای امروز به حدی است که ارزیابی کارنامه علمی هر کشور میزان ارائه مقالات، تعداد نیروی محرک و حجم سرمایه­گذاری در بخش تحقیقات به عنوان شاخص­های توسعه یافتگی در نظر گرفته می­ شود. شناخت نارسایی­ها و آگاهی از چگونگی میزان تحقق اهداف برنامه­های پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین بررسی موانع پژوهش­ از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که نقاط ضعف، قوت و عوامل بازدارنده پژوهش شناسایی و اقدامات جهت دستیابی پژوهش آسان می­ شود (4). موضوعات پایان نامه­ هایی که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می­شود می­تواند انعکاسی از خط پژوهشی دانشگاه باشد که به صورت تدریجی در جهت دادن به فعالیت­ های علمی دانشگاه و کسب اعتبار علمی آن نقش دارد. پایان­نامه­ها به عنوان برآیندی از پژوهش­های دانشگاهی نقش مهمی در تولید دانش و بسترسازی برای عرصه­ های جدید پژوهش در دانشگاه دارند. همچنین تدوین پایان­نامه یا مقاله در مقطع تحصیلات تکمیلی شاید اولین فعالیت پژوهشی مستقل و مدرن یک دانشجو به حساب دارد که می­ تواند برای او تجارب بسیار زیادی هم­راه داشته باشد (5). تحقیقات زیادی در مورد موانع موثر بر فعالیت­ های تحقیقاتی دانشگاهی انجام شده است برای مثال موانع درونی موثر بر فعالیت­های تحقیقاتی در دانشگاه در 6 سطح موانع مالی، امکانات حرفه­ای، مدیریتی، سازمانی، علمی و فردی دسته­بندی شده است (6). پژوهشگران وجود موانع مدیریتی، اداری، حرفه­ای، امکانات و مالی را از موانع فعالیت­های تحقیقاتی در دانشگاه از دیدگاه اعضای هیات علمی بیان می­ کنند. همچنین برخی از نتایج نشانگر مشکلاتی چون انگیزه­ های فردی پژوهشگر در عرصه تحقیقات است (7،8). حجم زیاد فعالیت­ های بهداشتی درمانی و وقت ناکافی جهت پژوهش نیز از مهم­ترین موانع حرفه­ای در تحقیقات علوم پزشکی به شمار می­آید. به طور کلی تحقیقات دانشگاهی از مجموعه عوامل متنوعی تاثیر می­ پذیرد شناسایی و رفع مشکلات آن­ها می­تواند بسیار مفید باشد (9). متاسفانه در جامعه ما استراتژی کلان پژوهشی کاملاً مشخص نیست. این امر سبب شده است که نه تنها جایگاه تحقیق و محقق و نقش آن­ها در پیشرفت فناوری مشخص نباشد بلکه گاهی به پژوهش و تحقیقات به عنوان یک فعالیت روبنایی و موقتی نگاه می­شود (10). پاتولوژی به معنای عارضه­ یابی و تشخیص عارضه­ های سیستم­ هاست. این علم در علوم زیستی کاربرد زیادی دارد اما دامنه کاربرد آن به علوم انسانی و بحث­ های مدیریت سازمانی نیز کشیده شد. عارضه­ یابی فرایند درک نحوه کارکرد فعلی سازمان و کشف حقایق و نواقص آن است. عارضه­یابی به سازمان کمک می­کند تا مواردی که سازمان باید روی آن­ها متمرکز شود را تعیین کند و با گردآوری و تحلیل داده­ ها و شناسایی گره­ های کور راه توسعه و حل مشکل را فرا روی مدیران قرار می­ دهد (11). یکی از مهم­ترین روش ­های عمیق فهم مشکل پژوهش­های کیفی این است که در یک محدوده کوچک به طور دقیق مشکل را شناسایی و راه­حل­های آن را استخراج می­ کند، با توجه به اینکه برای فهم دقیق مشکلات به بررسی دقیق نیاز است تا به زوایایی نهفته در پژوهش از دیدگاه مشارکت­کنندگان دست یابیم و از آنجا که مشکلات و موانع ایجاد شده با توجه به تنوع مکانی، فرهنگی، اجتماعی از طیف گسترده­ای برخوردار هستند (12). از روش کیفی جهت شناسایی چالش­ های پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان استفاده شد تا ضمن شناسایی مشکلات، راهکارها و دلایل بروز آن از دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گیرد.
روش ­ها 
این مطالعه از نوع کیفی به روش تحلیل محتوا انجام گرفت که به منظور تاثیر واحدهای معنای پنهان در محتوای مکتوب بکار می­ رود در این رویکرد اعتقاد بر این است که تعداد زیادی از واژه ­ها در گروه ­های محتوای متراکم­تر طبقه ­بندی و طی فرایند طبقه­بندی سیستماتیک کدهای طبقات و طبقات اصلی شناسایی می­ شود (13). جامعه تحقیق شامل 15 تن از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۵ بود که بعد از مصاحبه با آن­ها، پژوهش به اشباع مفاهیم لازم رسید. معیار ورود گذراندن حداقل ۲ ترم دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته ­های فیزیولوژی، آناتومی، پرستاری، بیوشیمی و  میکروب­شناسی و داشتن سابقه کار پژوهشی بود. در مطالعه حاضر از روش نمونه­گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و سوالات آن با بررسی پیشینه نظری و پژوهشی مرتبط با موضوع تحقیق از بین مقالات معتبر داخلی و خارجی انتخاب شد. مستندات موجود در پایگاه­ های علمی ایرانی و خارجی که با توجه به کلیدواژه پژوهش دانشجویان، موانع پژوهشی، پژوهش در دانشگاه جستجو گردید و با هدف بررسی چالش­های پژوهشی دانشجویان محتوی سوالات تهیه و تنظیم و توسط پنج نفر از اساتید دانشگاه مورد بازبینی قرار گرفت. ۱۵ مصاحبه در محیطی خلوت با هماهنگی شرکت­کنندگان ( یک ساعت برای هر مصاحبه) انجام شد. داده­ها با استفاده از تحلیل محتوا در نرم ­افزار مکس کیودا Maxqda مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. قبل از شروع مصاحبه مشارکت ­کنندگان از اهداف مطالعه آگاه شده و با رضایت کامل در آن شرکت کردند. همچنین از دانشجویان برای شرکت در مطالعه و استفاده از دستگاه ضبط صوت اجازه شفاهی و کتبی گرفته و اطمینان داده شد که اطلاعات به دست آمده فقط در جهت اهداف مطالعه مورد استفاده قرار می­گیرد و به شرکت­کنندگان گفته شد در هر مرحله از مطالعه می­توانند انصراف خود را اعلام و مشخصات آن­ها به صورت محرمانه حفظ می­گردد. در مطالعه حاضر فرایند تجزیه و تحلیل داده ­های کیفی براساس مراحل پیشنهادی Lundman و  Graneheimهم­زمان با جمع­ آوری داده­ های حاصل از مصاحبه­ ها انجام شد.
تحلیل داده ­ها در طول جمع­آوری آن­ها انجام شد، بدین­صورت که مصاحبه ­ها ابتدا تایپ شده سپس چندین مورد توسط تیم پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفت و مفاهیم اصلی آن در قالب کدهای اولیه مشخص شد. با توجه به شباهت­ ها و تفاوت­ های مشخص شده کد­های مشابه ادغام و زیر طبقه ­ها تشکیل و در مرحله بعد دوباره با بررسی تشابه و تفاوت­ های طبقه ­های مشخص شده در طبقات مجزا دسته ­بندی گردید. در مطالعات کیفی 4 معیار اعتبار، قابلیت اطمینان، انتقال­پذیری و تاییدپذیری جهت سنجش روایی و پایایی استفاده می شود. مقبولیت داده ­ها با استفاده حداکثر تنوع در نمونه­ ها از لحاظ جنسیت، رشته تحصیلی، سن بررسی شد. جهت افزایش قابلیت انتقال­پذیری و تناسب داده­ ها همه فرآیند پژوهش و کارهای انجام شده در مسیر مطالعه به صورت واضح و دقیق و مکتوب تهیه گردید تا امکان پیگیری مسیر پژوهش و خصوصیات جمعیت مورد مطالعه برای دیگران فراهم شود. جهت افزایش قابلیت همسانی یافته­ ها نیز متن مصاحبه­ ها مورد بازنگری اعضای تیم تحقیق قرار گرفت بدین­ معنی که کدها و طبقات استخراج شده در اختیار سه استاد صاحب­نظر در تحقیق کیفی که در تمام مراحل مطالعه نظارت داشتند قرار گرفت و توافق بالای میان نتایج استخراج شده وجود داشت. همچنین به منظور تایید پذیری پژوهشگران سعی نمودند که پیش­ فرض­ های خود را تا حد امکان در روند جمع آوری داده ­ها و تجزیه تحلیل آن دخالت ندهند این کار با استفاده از نرم­افزار Maxqda و مشارکت گروهی انجام شد (14،15).
یافته­ ها
پژوهش حاضر به منظور تعیین تجارب پژوهشی 15 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت. مشخصات دموگرافیک آنان در جدول شماره یک قابل مشاهده است.

بر اساس تحلیل داده­ ها 97 کد و 10 طبقه اصلی در این پژوهش حاصل شد. جدول دو نمای کلی درون مایه­ های اصلی تحقیق را نشان می­دهد. طبقات اصلی شامل مهارت­ های فردی، نقش استاد، سنجش کیفی، ضرورت پژوهش، مشکلات
فردی، جو علمی، مشکلات مربوط به مجلات، تخلفات پژوهشی، آزادی در انتخاب موضوع پژوهش و مشکلات ساختاری بود. در این بخش به چگونگی شکل­ گیری کدها و مقولات با ذکر نقل قول­های مصاحبه­شوندگان اشاره می­شود.
مهارت­های فردی: در این پژوهش تاکید زیادی بر توانایی دانشجویان مبنی بر خود کارآمدی پژوهشی خصوصاً تسلط بر زبان انگلیسی به دلیل استفاده از رفرنس­های اصلی، آشنایی و تسلط با نرم­افزارهای تخصصی، آمار و کار با رایانه بود. مصاحبه­کننده شماره 1: " برای تسلط به زبان انگلیسی کلاس­ها و کتاب­ها و اخیراً گروه های و کانال های تلگرامی فراوانی وجود دارند. حتی بعضی از کانال­ها اختصاصاً در  زمینه­ی پژوهش و نگارش مقالات کار می­کنند که می­توانند بسیار بسیار مفید واقع شوند". در این پژوهش یکی از موضوعاتی که چالش جدی برای دانشجویان ایجاد می­کرد انتخاب موضوع پژوهش بر اساس مصلحت، شرایط، امکانات و یا علاقه قلبی اساتید بود و دانشجویان با توجه به برخی محدودیت­ ها قادر به انتخاب موضوع برای امور تحقیقاتی یا پایان نامه خود نبودند که باعث نارضایتی دانشجویان  می­ گردید. مصاحبه­ کننده شماره 2: "محدودیت­های مالی در تامین منابع پژوهشی و حتی محدودیت­های زمانی برای انجام مطالعات عمدتاً سبب شده موضوعات پژوهشی از سوی اساتید تعیین شوند. اما در حد پیشنهاد و بررسی دانشجویان امکان ارائه نظر دارند اما شاید فرصت برای آزمون و خطای ایده­ ها کم­تر فراهم شود".
یکی از مهم­ترین موارد بحث مصاحبه­ کنندگان، نقش اساتید در امر پژوهش بود. این نقش در دامنه­ای گسترده از راهبری تخصصی علمی تا یک میانجی عاطفی و تسهیل­ گر را در بر می ­گرفت و به ­طور­کلی در صورت عملکرد بد استاد صدمات جدی بر پیکره پژوهش دانشجویان وارد می ­کرد.
نقش اساتید: مصاحبه­کننده شماره 11: "اساتید می­توانند نقش مهمی در مشاوره و پیشرفت فرایندهای پژوهشی داشته و همچنین در فرآیند مطالعه و پژوهش به دانشجو کمک کنند. چون بسیاری از دانشجویان برای اولین بار است که کار پژوهشی انجام می­دهند و با روند پیشرفت کار آشنایی لازم را ندارند". مصاحبه­ کننده شماره 6: برای انتخاب استاد راهنما قرعه کشی شد. در حالی که من باید می­دیدم کدام استاد در چه فیلدی کار می­ کند تا با علایقم کار کنم".
یافته­ های پژوهش حاکی از آن بود که مشکلاتی در باب ضرورت چاپ مقاله به طور یک ­سویه و اصرار بر این امر جهت داشتن امتیاز برای اساتید و داشتن وزن غالب جهت سنجش توان پژوهشی افراد در کشور فشار مضاعفی را در بدنه پژوهش کشور وارد می ­کند تا به­جای انجام پژوهش­ های کاربردی با نگاهی کمی بازاری موضوعاتی را انتخاب کنند که منجر به تولید مقاله علمی گردد. همچنین این موج عظیم بوجود آمده معضلاتی را برای مجلات داخلی که در محدودیت موضوعی قرار دارند ایجاد می­ نماید. همچنین مجلات بین­المللی نیز استاندارهای خاص خود را دارند و در این میان مشکلاتی همچون رابطه بازی، کج سلیقگی، ازدست دادن نمره پژوهشی و غیره را در بر دارد.
مشکلات مربوط به مقاله: مصاحبه ­کننده شماره 12: "در سیستم دانشگاه و ارتقاء برای اساتید مقاله خیلی مهم است به همین خاطر گاهی همه تلاش صرف تولید و پذیرش مقاله میشه. برای ما هم تو پایان نامه خیلی سخت میشه چون همش فشار روانی و استرس داریم. کلی زحمت می کشی و اگر نتونی اکسپت بگیری نمرش ازدست میره. پیشنهادم اینه مقاله را بعد از دفاع موکول کنند".
مشکلات مجلات خارجی: مصاحبه­ کننده شماره 9: "مخصوصاً این­که بسیاری از مجلات خارجی اصلاً با دانستن این­که مقاله از ایران است آن هم با بهانه­های بسیار سطحی آن را سریع رد می­کردند. واقعاً هیچ راه­کاری بنظرم نمی­رسد". مشکلات فردی و ساختاری: مصاحبه­ کننده شماره 13: "تنبلی که نگویید و نپرسید. خب روند­کاری ما هم که با حیوانات بود و گرم کردن آب برای شنا و غیره که واقعاً  سخت­ترین قسمت کار من آوردن کتری­های بزرگ از طبقه پایین و خواهش و تمنا برای آب جوش بود. هیچ­کی هم توجه نمی­کرد. ما بدبختا همش کتری بزرگ تو راهرو ....". در این پژوهش برخی مشکلات ساختاری و سیستمی نیز از جمله موانع پژوهشی شناسایی شد که برخی از آن­ها سخت­افزاری و برخی دیگر در غالب نرم افزاری است و به­طور­خلاصه زاییده بوروکراسی اداری است که در واقع خارج از اختیارات دانشجویان است لیکن به نظر می­رسد با هم­فکری و توجه به امر پژوهش و اولویت دادن منطقی بسیاری از این مشکلات قابل حل است.
مشکلات ساختاری: مصاحبه­کننده شماره 10: "از مشکلات عمده بوروکراسی و هماهنگی­ های ساده است که خیلی انرژی گیره مثلاً از ساعت 3 به بعد که دانشکده تعطیله برای باز بودنش باید با 10 نفر هماهنگ کنی. حمایت مالی و پرداختی اصلاً خوب نیست. یا بودجه ندارند و وقتی هم که بودجه   می­رسه باید کلی منتظر باشی". در این پژوهش نگرش و اعتقاد قلبی دانشجویان به پژوهش خوب بود و آن­را لازمه کار خود می ­دانستند. اعتقاد به پیشرفت علمی کشور و داشتن روحیه نوجویی و حل مشکل و اعتقاد به ذات پژوهش در تحصیلات تکمیلی از دیگر موارد قابل ذکر بود.
دلایل ضرورت پژوهش: مصاحبه­کننده شماره 12: "پژوهش در مقطع کارشناسی ارشد بسیار خوب است مخصوصاً در مورد رشته ­های علوم پایه. رشته ­های علوم پایه مربوط به موسسات پژوهشی و تحقیقاتی می ­باشند و دانشجویان با انجام پژوهش در زمان تحصیل، با نحوه انجام کارهای تحقیقاتی آشنایی نسبی پیدا می ­کنند و دید بازتری نسبت به رشته تحصیلی خود کسب می­کنند و این مطلب برای آینده کاری آن­ها مهم است".
بحث و نتیجه­ گیری
این پژوهش به منظور شناسایی مشکلات پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 95 انجام شد. یافته­ های پژوهش حاضر نشان داد که مهارت ­های فردی شامل ضروریات آشنایی با روش تحقیق، آشنایی با زبان، تسلط بر نرم ­افزارهای رایج، تسلط بر نرم­افزارهای تخصصی، آشنایی با روش­ های جستجو، پایگاه­ های تخصصی و نرم­ افزارهای آماری است. راهکارها شامل برگزاری کارگاه­ های کاربردی، استفاده از کانال­های آموزشی، استفاده از سایت­ های مرتبط و پیامدها شامل دسترسی به منابع دست اول، نتیجه سریع­تر و بهتر و سهولت تحقیق بود.
در پژوهش رضایی و حسین پور پایین بودن میزان آشنایی دانشجویان با متدولوژی و روش­شناسی تحقیق، آشنایی کم دانشجویان با شیوه ­های بهره ­گیری از اینترنت، رایانه، منابع پژوهشی و نداشتن فرصت کافی برای پرداختن به پژوهش از جمله مهم­ترین عوامل فنی و موانع پژوهشی شناخته شد (16). همچنین میزان مهارت پژوهشی جستجوی اطلاعاتی، استفاده از نرم افزارها، تسلط به زبان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی نشان داد که افرادی که به این آیتم ها مسلط­ تر بودند موفقیت پژوهشی تحصیلی بهتری داشتند (17). در پژوهش­های بسیاری ضعف کار آماری و عدم آشنایی با روش پژوهش از مهم­ترین موانع پژوهش دانشجویان محسوب می­شود در برخی پژوهش­ها دانشجویان ابراز کردند که از درس آمار متنفر هستند همچنین مهارت جستجوی اطلاعات و مهارت­های ارتباطی مهارت نوشتن مقاله و ارائه آن از مهم­ ترین مهارت­ های لازم برای پژوهش هستند (18). همچنین در تحقیق کشت آرا و همکاران عدم آشنایی کامل با زبان انگلیسی و ترس از ایجاد تغییر نوآوری از دیگر مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی اصفهان بود. با وجود این­که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان از قابلیت موجود بانک ­های اطلاعاتی آگاه بودند اما به سبب ضعف در مهارت­های جستجو نمی­توانستند استفاده چندانی از آن بکنند همچنین ایجاد دوره­های آموزش زبان انگلیسی کاربردی برای استفاده بهتر از شبکه اینترنت، دوره­ های مهارت­ های جستجو یکی از راهکارهای پیشنهادی دانشجویان بود چرا که اکثر پایگاه­های علمی در دنیا به زبان انگلیسی است که با پژوهش حاضر هم­راستا است (19).
استفاده از اینترنت برای انجام کارهای پژوهشی در اولویت دانشجویان، استفاده از موتورهای جستجوی عمومی مانند گوگل یاهو و غیره برای یافتن اطلاعات پژوهشی بود. همچنین استفاده از موتورهای جستجوی تخصصی مانند الزاویر اسکوپوس و غیره برای یافتن اطلاعات علمی در پژوهش در رتبه پایینی قرار داشت (20). هال ((Hall معتقد است اگر دانشجویان نتوانند بین موتورهای جستجو عمومی مانند یاهو و گوگل و پایگاه ­های اطلاعاتی تخصصی مرجع تفاوت قایل شوند تلاش آن­ها برای کسب مدارک دانشگاهی به شدت مختل خواهد شد. از این رو تشکیل کارگاه ­های و معرفی پایگاه­های تخصصی برای هر رشته می­توانند در این عامل بسیار موثر و نقش داشته باشد. همچنین عنوان شد مهارت دانش پژوهشی دانشجویان که شامل جستجوی اطلاعات و روش شناسی پژوهش مهارت آماری و نوشتاری مقاله می­باشد باید به­طور توامان تقویت شود و تاکید بر یک بعد خاص اجتناب شود (21) که با یافته­های تحقیق حاضر همسو است.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که مشکل مجلات خارجی شامل سوءظن به نام کشور ایران و رد مقالات و در مجلات داخلی. داوری مغرضانه، سخت­گیری بیش از حد، اعمال نفوذ در فرآیند داوری و راهکارها شامل اعتماد­سازی مجامع علمی جهانی در حد بین ­المللی، استقلال هیات تحریریه مجلات علمی پژوهشی شناسایی شد. فرحد­پور در پژوهش خود اذعان کرد یکی از مشکلات ارزشیابی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی نگاه تک­بعدی به ارائه مقاله است. محدودیت زمانی برای ارائه مقاله یکی از دغدغه­ ها و چالش­ های دانشجویان است. بدین­ ترتیب که یک فرصت 6 ماه تا یک ساله برای پذیرش مقاله لحاظ می­شود و چنانچه در این فرصت دانشگاه موفق به پذیرش مقاله نشود نمره آن را از دست می­دهد. همچنین یکی دیگر از مشکلات عدم آشنایی دانشجویان با نشریات تخصصی حوزه مطالعاتی خود نیز می­باشد. یکی از فشارهای روانی در پژوهش ترس از رد شدن مقاله است. عدم حمایت اساتید و عدم راهنمایی مسئولان پژوهشی بر این امر می­افزاید و سبب می­شود دانشجو دلسرد شده و دست از امور پژوهشی بردارد. همچنین از مشکلات دیگر در مجله­ های داخلی این است که بسیاری از آن­ها در یک یا  چندین شماره تاخیر چاپ دارند و تعداد اندکی برای سهم مقالات خارج از افراد هیئت تحریریه می­ پذیرند (22).
فرحدپور در پژوهش خود نشان داد که نداشتن آشنایی با ساختار مقاله، سبک نگارش، نحوه استناد­دهی از محدودیت­ های پژوهشی دانشجویان است. متاسفانه در     سال­های اخیر موسساتی با عنوان­های مختلف برای نگارش پایان نامه و انجام تحلیل آماری، تحلیل نتایج و نگارش مقالات رشد ناموزون داشتند که این امر را می­توان از آسیب­ ها و آفت­ های دانست که به دلیل رشد بی­ رویه تحصیلات تکمیلی به وجود آمده است. همچنین عدم انگیزه و آگاهی دانشجویان از نحوه نگارش پژوهش ­های علمی، پدیده مدرک ­گرایی، نبود راهنمایی و مشاوره، بی­ حوصلگی، ناتوانی علمی از دلایل رونق این موسسات است که نتیجه آن می­تواند حتی خرید پایان­ نامه و پروژه تحقیقاتی آماده باشد که در بسیاری از موارد یافته ­های آن­ها جعلی و ساختگی است (22). زمانبر بودن پذیرش از مجلات، دادن هزینه اضافی بابت آماده­ سازی و ویرایش چاپ برای برخی مجلات، آشنایی نداشتن با مجلات مرتبط و اعتبار آن­ها، رد شدن سلیقه بعضی از مقالات از سوی داوران مجلات از مهم­ترین موضوعات و مشکلات پژوهشی توسط مجلات داخلی بود همچنین کم بودن مجلات تخصصی در رشته موردنظر، محدودیت مجلات در پذیرش موضوع پژوهش، تبعیض در داوری و پذیرش مقالات در مجلات داخلی، وجود پارتی بازی یا رابطه در بعضی در برخی از مجلات برای چاپ مقاله از مهم­ترین موانع پژوهشی است که با یافته ­های این پژوهش هم­راستا است (20).
در پژوهش حاضر، بهادادن بیش از حد به مقالات برای ارتقاء، مشکل فرهنگی، فشار زمانی، استرس به دانشجویان، رشد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، عدم توانایی دانشجویان و تخصیص نمره به مقاله برای پایان­نامه از دلایل تخلفات پژوهشی بودند و به صورت­های داده­ سازی و ارایه کار به سازمان­ های واسطه شناسایی شد. برخورد شدید با متخلفان، تشدید نظارت و کنترل اساتید و برگزاری دوره ­های توانمندسازی به عنوان راهکارها شناسایی شد. تقلب و فریب­کاری پژوهشی در تدوین پایان­ نامه ­ها و مقالات در دانشگاه علوم پزشکی شیوع بالایی داشته است اگر بتوان این یافته­ ها را به کل کشور تامین داد می­توان آن به عنوان یک مشکل جدی آموزشی-پژوهشی و اخلاقی تلقی نمود (23) . در ادبیات موضوعی اخلاق پژوهشی، سوء رفتار پژوهش شامل اقتباس از آثار بدون استناد مناسب، عدم اجرای کامل موضوع تحقیق، عدم اجرای روش تحقیق، حذف قسمتی از داده­ها برای دستیابی به نتایج مورد انتظار تحقیق، دست­کاری در منابع مورد استفاده، فشار از سوی حامی مالی پژوهش برای انجام شیوه­ های غیراخلاقی پژوهش است (24). نتایج پژوهش محمدنژاد حاکی از انحراف پژوهش ­های داخلی از شاخص­های تعریف شده جهانی بود و علل آن عدم توجه کافی به اخلاق در پژوهش و همچنین عدم برخورداری محققان از آموزش مناسب، فقدان کارشناسان و مدرسان اخلاق پزشکی، فقدان منابع علمی و نبود مراجع نظارتی برای امور پژوهشی را دانسته است (25). نتایج مطالعه مقتدری نشان داد که فشار رقابتی مستمر به پژوهشگران برای چاپ مقالات بیشتر باعث بروز تعارض بین شخصی و پیشرفت علمی آن­ها می­ شود و در نهایت سبب بروز سوء رفتار پژوهشی می ­شود. همچنین شریفی بیان کرد استفاده از آثار قبلی خویش بدون رعایت ضوابط لازم و اجرای درست از مصادیق سرقت علمی است که با یافته های تحقیق حاضر هم­راستا است (26).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که ضرورت­ها شامل ارزیابی کیفی شامل دقت و کیفیت مناسب مراحل اندازه ­گیری، جلوگیری از فرآیندهای اشتباه، سختی کار ذاتی آزمایشگاهی، مهم بودن و سر و کار با سلامتی افراد بود. راهکارها شامل نظارت اساتید و کارشناسان مرتبط، ارایه نمره به کیفیت کار، تهیه گاید لاین کیفی انجام امور بود. در همین راستا برای سنجش کیفیت پژوهش،  روش­های مختلفی به کار می­رود. یک روش معمول، استفاده از شاخص­های رایج علم سنجی مانند شاخص اثرگذاری و میزان استناد است. فرض این است که اگر مقاله­ای در مجله­ای با شاخص اثرگذاری بالا چاپ شود یا میزان استناد به آن مقاله زیاد باشد، می­توان گفت که کیفیت آن پژوهش نیز بالاست. به نظر می­رسد که مطالعات مربوط به سنجش کیفیت پژوهش­ها در ایران محدود باشد. ثبت اختراع و نوآوری یا تولید آورده مالی یا بهبود روند، اثر بخشی در اجرای پروسه­ ها  می­ تواند ملاک سنجش کیفی پژوهش ­ها باشد (27) که با یافته ­های پژوهش حاضر همخوانی دارد.
در مطالعه حاضر مشکلات ساختاری و اداری شامل مواردی چون هزینه گران وسایل آزمایشگاهی، طولانی بودن پروسه خرید از خارج کشور، وجود دستگاه­ های قدیمی، عدم کیفیت مواد اولیه، خرابی دستگاه­ها، مشکلات مالی، پرداخت به دانشجو بعد از تصویب طرح، پروسه طولانی در تعمیرات وسایل، عدم وجود کارشناسان مسلط بر آزمایشگاه، عدم زیر ساخت مناسب اینترنتی، پروسه طولانی تصویب طرح، بروکراسی طولانی هماهنگی اداری و ساختاری، نبود فضای مناسب کاری و عدم وجود تسهیلات شناسایی شد.
در پژوهش سرخابی مشکلات فردی همچون آینده نامعلوم شغلی، تنبلی و بی­حوصلگی و مشکلات جسمی و روانی از موانع پژوهش بودند. کمبود امکانات و تجهیزات، مقررات دست و پاگیر اداری و نداشتن نگرش مثبت مدیران اجرای به فواید تحقیقات، همچنین مشغله کاری زیاد، عدم دسترسی به منابع اطلاعات، نبود بودجه مناسب، پایین بودن حق تحقیق و مراحل دشوار طولانی دریافت بودجه پژوهشی از عوامل مهم کاهش انگیزه پژوهش­گران بوده است (28). کریمیان و همکاران در پژوهش خود تاکید داشتند در دانشگاه علوم پزشکی به ­طور­کلی در کشور به دلیل مشکلات مالی و حجم زیاد فعالیت­ها، انجام تحقیقات و نحوه توزیع بودجه پژوهشی کلاً مشکل­ساز است (29). لذا اصلاح قوانین مالی اداری سازماندهی ارتباط با بخش خصوصی و تشکیل دانشگاه­های کارآفرینی و گرفتن پروژه از بخش صنعت می­تواند در این زمینه بسیار راه­گشا باشد (30). در مقطع تحصیلات تکمیلی یکی از دلایل بی ­انگیزگی دانشجویان می­توانند شرایط نابسامان اشتغال پس از دوران فارغ التحصیلی باشد. همچنین بی­ توجهی به نتایج پژوهش در جامعه از طرف سازمان­ها نیز از دیگر عوامل موثر بر پژوهش است. مانع مهم دیگر پژوهشی می­توان به موانع فرهنگی در پژوهش اشاره که در واقع بیانگر نیازهای جامعه است. چنانچه نتایج حاصل از تحقیقات به جامعه تزریق نشود و از آن استفاده نگردد و درتصمیم­ گیری­ های کلان مورد استفاده نباشد علاوه بر این­ که رشد صنعتی جامعه متوقف و باعث دلسردی پژوهشگران نیز می­ شود در واقع می­توان گفت در کشور ما نمونه فقر فرهنگی پژوهشی نیز موجود است (22،31).
در پژوهش حاضر در باب استاد، کارکردهای مثبت شامل تجربه استاد، ارایه راه­حل کلیدی، صرفه­جویی در وقت، نقش ارتباطی حل مشکلات دانشجو، نقش مشاوره و راهنما در امور بود و مشکلاتی چون عدم ارتباط صحیح با دانشجو به­دلیل درگیری اجرایی، عدم صرف وقت به ­دلیل تعدد دانشجو و به روز نبودن اساتید از لحاظ علمی وجود داشت. راهکارهای نظیر نشست­های دوستانه اساتید با دانشجویان، تایید صحت روانی اساتید و کاهش در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی پیشنهاد شد. مهارت و قدرت مدیران پژوهشی دانشگاه­ها و اساتید و مدیران گروه در هدایت نظارت و ارزشیابی تحقیقات نقش اساسی دارد و باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان برای انجام کارهای پژوهشی می­شود. همچنین کاهش ساعت تدریس و تقویت پژوهش­های تیمی از راهکارهای افزایش نقش اساتید در کار است (31). در پژوهش ظهوری و فکری نقش مهم اساتید جهت ایجاد بستر مناسب و محیط مطلوب برای بروز افکار تازه خلاقیت و نوآوری دانشگاه در دانشجویان بسیار مهم ارزیابی شد (32). عدم وجود مشاوره لازم از طرف اساتید، همچنین عدم حمایت لازم آن­ها در فرآیند اجرای طرح یکی از مهم­ترین موانع تحقیق از طرح­های پژوهشی در دانشگاه  می­باشد (33). در مقاله کورکی،محجوب و شیخ عملکرد پژوهشی با تدریس اساتید رابطه مثبت ولی با پست اجرایی آن­ها رابطه معکوس داشت چرا که انرژی و وقت اساتید در پست­ های اجرایی تلف می­شد (34). یکی از دلایل عدم دسترسی به اساتید احتمالاً پذیرش بالای دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی است چرا که هر استاد مجبور است چندین دانشگاه را تحت سرپرستی مشاوره قرار دهد و زمان لازم برای هدایت آن­ها ندارد. همچنین یکی دیگر از مشکلات عدم تسلط استاد به موضوع مورد تحقیق است که در این زمینه دانشگاه­ها باید شایسته سالاری لازم علمی را در حیطه جذب اساتید موردنظر قرار دارد (30). در پژوهش فرحدپور ارتباط عاطفی بین استاد و دانشجو بیانگر نقش مهم استاد راهنما در پژوهش است. نتایج پژوهش­ها نشان داده است دانشجویانی که می­توانند به راحتی استاد راهنمای خود را انتخاب کنند در امور اجرای پژوهش علاقمندی بیشتری نشان دهند. پیشنهاد می­شود برگزاری جلسات توجیه و آشنایی با اساتید گروه در ابتدای ورود دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شود چرا که ممکن است دانشجویان تحصیلات تکمیلی هیچ آشنایی اولیه با گروه علمی نداشته باشد. همچنین ثابت شده است که استاد راهنما در فعالیت­های پژوهشی دانشجو علاوه بر کمک علمی نقش انگیزش­گر روانی را نیز بازی می­کنند (22). در پژوهش واتی Watty عدم مشارکت استاد در نوشتن پروپوزال، پایان­نامه، تدوین ادبیات تحقیق ابزار جمع­آوری داده­ ها و تحلیل داده­ ها و پیگیری مراحل انجام پایان ­نامه، ارایه بازخورد به دانشجو، در خصوص پیشرفت کار از موانع تاثیرگذار بر پژوهش است که با تحقیق حاضر همخوانی دارد (35).
همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که جو علمی شامل فقدان حمایت بودجه مالی از پروژه­های علمی، مشکلات فرآیندی تحقیق، مشکلات کتابخانه­ای، عدم دسترسی به پایگاه­های علمی، عدم کار گروهی دانشجویی، رقابت­ها و حسادت­های ناسالم، عدم وجود فرهنگ پژوهش صحیح، عدم همکاری بین گروه­های آموزشی، نگاه کینه توزانه به محقق و استفاده شخصی از برخی دستگاه­ها بود. راهکارها شامل استفاده از مدیران علوم پایه در پست­های اجرایی، هدفمندی پروژه­های علمی، توجه به دستاوردهای علمی پژوهشی بود. فقدان روحیه و فعالیت­های گروهی و تیمی در بین دانشجویان از جمله عوامل موانع فرهنگی تاثیرگذار و پژوهش­های دانشگاهی شناسایی شد.
فضا و جو موسسه آموزشی - پژوهشی هم در انگیزه و علاقه به پژوهش موثر است همچنین متولیان باید شرایطی فراهم کنند که جایگاه پژوهش­گران و منزلت آنان در دانشگاه برجسته شود (22). یافته پژوهش نوری حکمت و همکاران نشان داد که نظارت بر دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی،    فراهم­سازی جو مناسب و توانمندسازی دانشجویان و همکاری بین گروه­های علمی از عوامل مهم جذب دانشجویان در فعالیت­های پژوهشی است (23) که با پژوهش حاضر هم­راستا است.
آزادی در انتخاب موضوعات پژوهشی شامل مشکلاتی چون غالب بودن نظر استاد، انتخاب موضوع با محدودیت امکانات، انتخاب موضوع با محدودیت منابع مالی، انتخاب موضوع با توجه به مجله مورد نظر برای چاپ مقاله بودند. راهکارها شامل توجه به استعداد و توانایی دانشجویان، به کارگیری اساتید جوان و به روز، تشویق برای گرفتن یک طرح دلخواه بود. نخعی و نیک پور در پژوهش ­ها نشان دادند پروژه­های تحقیقاتی در کشور قائم به فرد انجام می­شود و از نتایج آن کمتر می­توان در جهت رفع نیازهای جامعه استفاده  نمود (36). از مهم­ترین موانع پیش روی پژوهش، عدم انتخاب آزاد موضوع پایان نامه یا موضوع پژوهشی است. جذابیت موضوع، علاقه به موضوع، کاربردی بودن و تازگی آن مهم­ترین عامل انگیزشی برای دانشجو است. زمانی­که دانشجو به­ طور آزادانه انتخاب موضوع می­پردازد علی­رغم همه مشکلاتی که ممکن است در سر راه آن وجود داشته باشد با جدیت و پشتکار به کار خود ادامه دهد (37) اگرچه به نظر می­رسد آیین­نامه­های نظیر هدفمندسازی پایان­نامه­ها که در محافل آکادمیک از آن سخن به میان می ­آید می­تواند تاثیر منفی در این عامل بگذارد چرا که این امر باعث می­شود موضوعات پژوهشی به دانشگاه تحمیل شود که همگی در تایید یافته­ های این پژوهش بودند (30).
نتایج تحقیقات نشان می­دهد بیشتر پژوهش­ها و تولیدات علمی از پایان ­نامه ­های دانشجویی متولد می­شود و جهش­های بزرگ علمی در دنیا مدیون پیشرفت­ های شاخه­ های مختلف علوم است. لذا به همه مدیران و سیاست­گذاران پژوهشی باید به موارد ذکر شده را مدنظر قرار دهند. با توجه به مطالب ارایه شده بازنگری در شیوه آموزش و ایجاد پویایی برای ایجاد انگیزه در دانشجویان برای انجام فعالیت­های پژوهشی، ایجاد ارتباط نزدیک با دانشگاه و استادان برای علاقه­مند کردن دانشجویان به ارائه تولیدات علمی، برگزاری کلاس ­های زبان انگلیسی، کارگاه روش تحقیق و نگارش علمی، ایجاد بخش ترجمه برای دانشجویان فاقد مهارت نگارش به زبان علمی، ایجاد امکانات لازم و رایزنی با سازمان­های که امکانات و آزمایشگاه­های لازم را برای تحقیقات دانشجویی در اختیار دارند، حمایت مالی از دانشجویان محقق و طرح­های پژوهشی کاربردی، برگزاری مداوم دوره­ های آموزشی آمار و کاربرد آن در پژوهش، تلاش در جهت راه­ اندازی نشریات تخصصی به زبان فارسی و انگلیسی و نظارت بر کیفیت آن­ها، برای تسهیل و افزایش کیفیت در دانشگاه­ ها پیشنهاد می ­شود. همچنین به دلیل تفاوت در دانشگاه ­های مختلف کشور و تفاوت موانع در اولویت­ های پژوهشی لازم است مطالعات کیفی در سایت دانشگاه کشور نیز برای شناسایی و برنامه­ریزی کلان برای حل مشکلات در سطح کشور انجام شود. از محدویت­های پژوهش می­توان به کمبود زمان، دسترسی سخت به نمونه­ ها به دلیل تفرق جغرافیایی، بروکراسی اداری، بی ­حوصلگی و عدم تمایل برخی دانشجویان جهت انجام مصاحبه به دلیل عدم اعتقاد در بهبود امور اشاره نمود.
قدردانی
از کلیه دانشجویانی که در این پژوهش شرکت کردند و تجربیات خود را با چالش­های پژوهشی در اختیار تیم پژوهشی قرار دادند کمال تشکر را داریم.
 
فهرست منابع
1. Sotodeh N, Ghorbani R, Rashidy A. [Viewpoints of faculty members of Semnan University of Medical Sciences about research barriers].Koomesh 2014; 16 (1):1-7. [Persian]
2. Saboury AA. [Research report status of Iran in 2002.] J Rahyaft 2003; 28: 87-95. [Persian]
3. Toroghi- BidAbadi J. [University leaders for tomorrow's academic improvement]. 1st ed. Isfahan: Kankash; 2006. [Persian]
4. Naghizadeh Baghi A, Khanbabazadeh Ghadim M, Samari E. [Survey of Barriers and Research Problems from the Viewpoint of Faculty Members of Ardabil University of Medical Sciences]. Journal of Ardabil University of Medical Sciences 2015; 15 (3): 255-264. [Persian]
5. Hajsalehi E, Soltani R, Sharifirad G. [Research barriers from the viewpoint of faculty members Isfahan University of Medical Sciences]. J Health system research (HSR) 2014; 10 (1):98-105. [Persian]
6. Valizadeh L, Ghiasvandian S, Abedi H A, Zamanzadeh V. [Challenges and Solutions of MSc Education in Nursing: A Qualitative Study].Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8):1010-1023. [Persian]
7. Wilson A, Howitt S, Wilson K, Roberts P. Academics' perceptions of the purpose of undergraduate research experiences in a research-intensive degree. Studies in Higher Education 2012; 37(5): 26-513. [DOI:10.1080/03075079.2010.527933]
8. Talukdar J, Aspland T, Datta P. [Australian higher education and the Course experiencequestionnaire: Insights, implications and recommendations]. Australian Universities' Review 2013; 55 (1): 27.
9. Farmanbar R, Asgari F. [Study of Constraining Factors of Research from the Viewpoint of Faculty Members in Guilan University of Medical Sciences].Journal of Guilan University of Medical Sciences 2005; 14(54): 84-91. [Persian]
10. Adamsen L, Larsen K, Bjerregaard L, Madsen JK. [Danish research-active clinical nurses overcome barriers in research utilization]. Scand J Caring Sci 2003; 17 (1): 57-65. [DOI:10.1046/j.1471-6712.2003.00124.x]
11. Vrhovec S, Hovelja T, Vavpotič D, Krisper M. [Diagnosing organizational risks in software projects: Stakeholder resistance]. International Journal of Project Management 2015; 33 (6): 1262-1273. [DOI:10.1016/j.ijproman.2015.03.007]
12. Abdollahi M. [The relationship of managers' personal variables with their supervisory procedures] .The Quarterly Journal of Educational Management Researches 2009; 1 (1):131-44. [Persian]
13. Hajbagheri M, Parvizi S, Salsali M. [Qualitive research metods]. Tehran.Boshra Pulications; 2010:19-25. [Persian]
14. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 2004; 24 (2): 105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
15. Abbas Zadeh M . [Reflection on reliability and reliability in qualitative research.] Applied sociology journal 2011; 23 (45): 19-34. [Persian]
16. Rezaei M, Hoseinpour A. [Study of Research Skills of Graduate Students of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University]. Agricultural Extension and Education Research 2016; 1 (29):1-15. [Persian]
17. Fazalallahi S. [Inhibiting factors affecting student research]. Islam and Educational Research journal 2012; 4 (1): 165-184. [Persian]
18. Murtonen M, Olkinuora E, Tynjala P, Lehtinen E. Do I need research skills in working life? University students'motivation and difficulties in quantitativemethods courses. High Educ 2008; 56:599-612. [DOI:10.1007/s10734-008-9113-9]
19. Keshti ara N, yousefi A. shahbazi Sh. [Identifying Barriers and Using the Features of Electronic Databases From the Viewpoints of Graduate Students (Case Study of Isfahan University).] Information and Communication Technology in Educational Sciences 2010; (2): 38-47. [Persian]
20. Batooli Z, Nazari M. [The Features of Social Research Network for Facilitating Research Activities From Medical Sciences Researchers' Perspective]. Journal of Payavard Salamat 2014; 8 (4): 316-31. [Persian]
21. Hall P. Perspectives on developing research skills in African-American students: a case note. the journal of academic librarianship 2003; 29 (3): 182-188. [DOI:10.1016/S0099-1333(03)00015-6]
22. Farhadpoor MR. [Investigation the Barriers of the Dissertation-based Scientific Products of Khuzestan Science and Research Branch of Islamic Azad University Students.] Higher Education Letter 2016; 8 (32): 53-76. [Persian]
23. Noori Hekmat S, Rezaei M, Dehnavieh R. [Effective Factors on Postgraduate Students Research Experience in Kerman University of Medical Sciences].Research in medical education 2016; 8(4):34-44. [Persian]
24. Safarzadeh Mh, Beygzadeh B. [Research misbehavior and its related factors in accounting]. research environment 2015; 6 (23):99-134. [Persian]
25. Mohammad Nezhad A. [Ethics in research]. Researches of medical sciences of Tehran University 2007; 2 (3), 71-87. [Persian]
26. Moghtaderi A, Dahmardeh M. [Fraud and misconduct in medical research].Zahedan Journal of Research in Medical Sciences 2012; 14(1): 1-24. [Persian]
27. Tirgar A, Yaminfirooz M, Dehghan Z. [Qualitative evaluation of research activities using the same keywords] Caspian Journal of Scientometrics 2014; 1(1): 13-18. [Persian]
28. Sorkhabi M, Mozafari-Farugh A. [Influencing Factors on postgraduate research experience in Shahid Beheshti University]. Education and Psychology Studies 2009; 10 (1):83-100. [Persian ]
29. Karimian Z, Sabbaghian Z, Saleh Sedghpour B, Lotfi F. [Internal obstacles in research activities: Faculty members' viewpoints in Shiraz University of Medical Sciences].Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(7): 750-62. [Persian]
30. Sorkhabi M, Sohrabi M, Goldasteh A, Yousefi A, Shahbazi Sh. [An Analysis of the Status of Factors Affecting the Research Experiences of Graduate Students and its Changes in Shahid Beheshti University]. Iranian higher education 2017; 8 (1) 2017: 1-18. [Persian]
31. Arshadi Bostanabad M, Shirzad G, Motazedi Z, Asghari E, Safari A. [Barriers of nurses' participation in clinical research in Tabriz training centers]. nursing research 2016;10(3):42-51. [Persian]
32. Zohour A, Fekri A. [Barriers to Research from the Perspective of the Faculty Members of Iran University of Medical Sciences]. payesh journal 2003; 2 (2):113-120. [Persian]
33. Vahdati M, Mazloomy SS, Salimi T, Eghbal A. [A survey on educational research barriers in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2014]. Journal of Medical Education and Development 2014; 9(2): 33-40. [Persian]
34. Kourki M, Mahjoub H, Sheykh N. [Study of the academic member's attitude about main factors of not approaching to scientific writing in Hamadan University of medical sciences]. Hamedan Univ MedSci J 2007; 14 (4): 59-63. [Persian]
35. Watty K, Bellamy S, Morley C. Changes in higher education and valuing the job: The views of accounting academics in Australia. Journal of Higher Education Policy and Management. 2008; 30(2): 139-51. [DOI:10.1080/13600800801938747]
36. Nakhaee N, Nikpour H. [Investigation of medical students' opinions on research fraud in thesis and its frequency]. Strides in Development of Medical Education 2005; 2 (1):10-17. [ Persian]
37. Mahmud S, Bretag T. Postgraduate research students and academic integrity:'It's about good research training. Journal of Higher Education Policy and Management 2013; 35 (4): 432-43. [DOI:10.1080/1360080X.2013.812178]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakkak M, Hozni S, Morovati H, Akhlaghi T. Research Diagnosis in Postgraduate Students of Guilan University of Medical Sciences. rme. 2018; 10 (2) :46-57
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-fa.html

حکاک محمد، حزنی سید علی، مروتی حمید، اخلاقی طاهره. عارضه‌یابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1397; 10 (2) :46-57

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education