ارزیابی فرآیند آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
|
عبیدی نرگس*، نیلوفر معتمد، شهناز نجفی زاده |
، nobeidi@yahoo.com |
|
چکیده: (9440 مشاهده) |
مقدمه: آموزش مداوم از روشهای بهسازی نیروی انسانی و مهم ترین نوع آموزش تجربی است، چرا که کارکنان در حین انجام کار، تجربیات و دانش کافی را کسب نموده و به تدریج افرادی خودساخته بار میآیند. البته آموزش هایی م ی توانند موجب افزایش کارآیی شوند که هدفدار باشند. این پژوهش با هدف ارزیابی فرآیند آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه آماری را کلیه پرسنل شاغل در آزمایشگاههای تشخیص طبی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، که طی 6 دوره متوالی در دوره های آموزشی شرکت داشتند، تشکیل میداد (162 نفر). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به ارزیابی فرایند آموزش مداوم در قالب پیش آزمون و پس آزمون بود. دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 88/6 ± 61 /33 سال بود. 2/43 درصد از پرسنل مرد و 8/56 درصد از آنها زن بودند. 6/0 درصد از پرسنل کارشناس ارشد، 4/36 درصد کارشناس، 3/59 درصد کاردان و 7/3 درصد مدرک دیپلم داشتند. بین نتایج پیشآزمون و پسآزمون، اختلاف معنیدار مشاهده شد (05/0 P< ). بین نتایج حاصل از نظرات پرسنل، کاربردیبودن مطالب ارائه شده، نحوه ارائه مطالب و بررسی فضای برگزاری برنامه، اختلاف معنیداری دیده شد (05/0 P< ).
نتیجه گیر ی: آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی، می تواند در ارتقاء سطح آگاهی و یادگیری های آنها، مؤثر باشد. به منظور افزایش کیفیت برنامه های آموزش مداوم باید مباحث کاربردی بیشتری انتخاب گردند و تنظیم مناسب زمان های اختصاص داده شده برای هر مبحث مورد توجه قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش مداوم، پرسنل آزمایشگاهی، پیش آزمون، پس آزمون |
|
متن کامل [PDF 150 kb]
(1349 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|