:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
امکان سنجی به‌کارگیری نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان ستادی فناوری اطلاعات
عالیا صابری، اسماعیل کاظم پور* ، آرزو پرکار
گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، kazempour.edu@gmail.com
چکیده:   (108 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی یک روش آموزش الکترونیکی است که دستیابی به آموزش را برای فراگیران در هر مکانی مهیا می­ سازد. این مطالعه به بررسی امکان و عوامل تسهیل کننده و موانع به­ کارگیری آن در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه اعضای هیأت علمی، کارکنان ستادی فناوری اطلاعات و دانشجویان علوم پایه پزشکی پرداخته است.
روش ­ها: تحقیق حاضر، به روش توصیفی از نوع پیمایشی بر روی 582 نفر شامل 350 نفر اعضای هیئت علمی، 12 نفر کارشناسان ستادی فناوری اطلاعات و 220 نفر از دانشجویان علوم پایه پزشکی در بهمن 1395 تا شهریور 1396 انجام شد. ابزار جمع­ آوری داده­ ها، پرسشنامه­ ای محقق ساخته (40 گویه­) که روایی آن از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. داده ­ها با استفاده از شاخص توصیفی و آزمون t تک نمونه­ ای (t- level=2.5  با توجه به مقیاس لیکرت 4 نمره ای) از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: میانگین متغیر شرایط و قابلیت به ­کارگیری نظام آموزش مجازی 0/529±3/30 و (8/78= t)، میانگین متغیر زمینه­ های کاربردی 0/505±3/28 و (8/53=t)، میانگین متغیر عوامل تسهیل کننده 0/504± 3/34 و (10/38= t)،  میانگین متغیر عوامل محدودکننده و موانع 0/501±3/35و (10/76= t) و میانگین متغیر امکان به­ کارگیری نظام آموزش مجازی 0/439±3/32 و (11/15= t) و  0/001=p برای همه موارد بدست آمد.
نتیجه گیری: وضعیت امکان به کارگیری نظام آموزش مجازی، از لحاظ شرایط و قابلیت، زمینه­ های کاربردی، عوامل تسهیل­ کننده در حد مطلوب و عوامل محدودکننده در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بالاتر از حد متوسط بود
 
واژه‌های کلیدی: امکان سنجی، آموزش مجازی، دانشگاه، پزشکی
متن کامل [PDF 202 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Badnadvarfand F, As.Vean PH. [Applications of information technology in engineering education]. Translated by Babaei R.Translated by Babaee R. Iranian Journal of Engineering Education 2002; 4(15): 67-76. [Persian]
2. Molanapour R. [Step by Step of e-Learning for Student]. Tehran: Zorfa Production; 2006. [Persian]
3. Nasiri F. Fathi Vajargah k. [The feasibility of establishing a virtual in-service training system in the Ministry of Education]. Quarterly Journal of Educational Innovations 2005; 11 (4): 105-123. [Persian]
4. Rashidi MM, Asili GH R. [Online Education Launching New Technology for Quality Improvement]. Proceedings of the Third Conference of Quality Managers 2002; 131-153. [Persian]
5. Goodarzvand M, Esmaieli M. [The Impact of IT Use on Training Effectiveness]. Journal of New Approach in Educational Management 2011; 2(7): 1-24. [Persian]
6. Feyzi K. [Problems and solutions of online universities in Iran. Management Studies in Development and Evolution] 2003; 10 (37.38): 118-134. [Persian]
7. Anagnostopoulos D, Basmadjian KG, McCrory RS. The decentered teacher and the construction of social space in the virtual classroom. Teachers College Record 2005; 107(8): 1699. [DOI:10.1111/j.1467-9620.2005.00539.x]
8. Jafari P. [Virtual university study to present a suitable model for the country's higher education system]. [Dissertation].Tehran: Islamic Azad University of Tehran; 2002. [Persian]
9. Kazempour E, Gaffari Kh. [A Feasibility Study of Establishing a Virtual in-service Training System in Islamic Azad University]. Journal of New Approach in Educational Management 2011; 2 (5): 167-193. [Persian]
10. Alipour V. [Feasibility study on the use of virtual education in short-term training of staff in terms of faculty members Islamic Azad University of Karaj Branch]. Journal of Behavioral Sciences 2016; 7 (26): 65 -92. [Persian]
11. Keshavarzi MH. [Feasibility study of virtual education at Faculty of Education and Psychology at Islamic Azad University of Marvdasht]. [Dissertation]. Marvdasht: Islamic Azad University of Marvdasht Branch; 2012. [Persian]
12. Nasiri F. [Feasibility Study of Settlement Virtual Education in the Ministry of Education. Faculty of Science]. [Dissertation]. Tehran: Shahid Beheshti University of Tehran; 2003. [Persian]
13. Karimi SB, Soltani A, Nozohouri R. [Feasibility of M-Learning at University: The Case of Payam Noor University in Bukan]. Journal of Instruction and Evaluation 2015; 7 (28): 111 -125. [Persian]
14. Derboven J, Geerts D, De Grooff Dirk. Appropriating virtual learning environments: A study of teacher tactics, Journal of Visual Languages & Computing 2017; 40: 20-35. [DOI:10.1016/j.jvlc.2017.01.002]
15. Foroughi Abri, Nadi Ahmad Ali, Ebrahimpour Mohamad Ali, [Factors Affecting the Improvement of Quality of In-Service Training among Islamic Azad University of Khorasgan Branch]. Knowledge and Research in Educational Sciences;5(19): 61-78. [Persian]
16. Sabouri S, Tehranizadeh M, Haddadian F, Fathi Vajargah k. [The problems of virtual education in the universities of Tehran From the point of view of virtual education professors]. Psychology and education sciences 2016; 2 (1/2): 23 -32. [Persian]
17. Afyooni S, Forooghi Abari A, Yarmohammadian M. [Feasibility study of implementing e-learning courses in Khorasgan branch of the Islamic Azad University Isfahan]. Research in curriculum planning 2013; 2 (12): 80-92. [Persian]


XML   English Abstract   Print


دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها