:: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 30-38 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد تدریس واحد درسی توسط اساتید متعدد در دانشگاه علوم پزشکی بابل
آرام تیرگر* ، فروغ کاظمی ، ساناز بابازاده ، زهرا آقالری ، همت قلی نیا آهنگر
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، aramtirgar@yahoo.com
چکیده:   (3898 مشاهده)
مقدمه: یکی از اشکال متداول آموزشی در علوم پزشکی، آموزش دروس توسط چند مدرس (اساتید مشترک) می ­باشد. این شیوه آموزشی همواره با موافقان و مخالفانی روبروست. این پژوهش با هدف ارزیابی دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در خصوص تدریس واحدهای درسی با اساتید مشترک به اجرا در آمد.
روش ها: مطالعه توصیفی-پیمایشی حاضر در سال 1392 میان گروهی از دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه­ای دانشگاه علوم پزشکی بابل که حداقل یک ترم تحصیلی و یک درس با اساتید مشترک را گذرانده بودند، انجام پذیرفت. نمونه ­گیری به روش آسان و از میان افراد علاقه­ مند به شرکت در پژوهش به اجرا در آمد. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه محقق­ ساخته مشتمل بر 20 سوال جمع­آوری و از طریق شاخص­های آمار توصیفی، استنباطی نظیر آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: از 180 دانشجوی مورد بررسی 62/2 درصد دختر و 65 درصد در مقطع کارشناسی بودند. 84/4 درصد در ترم جاری و 93/9درصد در ترم­های گذشته سابقه واحد درسی با اساتید مشترک داشتند. نیمی از دانشجویان (51/1 درصد) ارائه یک درس توسط چند استاد را نامطلوب دانستند. دلایل اصلی آن­ها عدم توالی مطالب درسی، افزایش بیش از اندازه حجم و ارائه مطالب تکراری بود. 58/9درصد دانشجویان در صورت برخورداری از حق انتخاب، تمایلی به انتخاب واحد درسی با اساتید مشترک نداشتند.
نتیجه­ گیری: با توجه به عدم تمایل اکثر دانشجویان در مورد تدریس واحدهای درسی با اساتید مشترک پیشنهاد می­گردد تا حدامکان از بکارگیری چندین مدرس برای یک واحد درسی خودداری شده و در موارد غیر قابل اجتناب، تعداد مدرسان به حداقل ممکن کاهش یابد. همچنین سعی شود با هماهنگی بیشتر بین اساتید از ارائه مطالب تکراری و افزایش حجم غیرضروری مطالب جلوگیری شود.
واژه‌های کلیدی: پزشکی، آموزش، دانشجویان
متن کامل [PDF 442 kb]   (1180 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3403 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Esmaeili MR, Hozni SA, Mosazadeh B, Zavareh A. [Good Teacher's Characteristics and its Influence on Dental Students Academic Motivation In Guilan University of Medical Sciences]. Rme 2017; 9 (3): 18-10. [Persian] [DOI:10.29252/rme.9.3.18]
2. Moradi S, Hasani D, Bahrami M, Nourian A. [Reviewing Medical Education in KamelAl-Senaat Al-Tebieh]. J Med Edu Dev 2017; 9 (24): 85-91. [Persian]
3. Tirgar A, Ghadimi R, Amouei A, Sajadi Kabodi P, Hajiahmadi M. [Evaluating the effect of the time of holding classes on educational outcome in the theoretical health course] . Future of Medical Education Journal 2017; 7 (2): 38-46.
4. Dastoorpoor M, Moradi M, Estebsari F, Zolala F. [Mentors' and Postgraduate Students' Perception about Characteristics of Effective Education, Kerman University of Medical Sciences, Iran]. Strides Dev Med Educ 2016; 12 (4): 626-643. [Persian]
5. Farmahini Farahani M, Ziaeiyan Alipour F. [Faculty members’ teaching quality based on the Mycourse scale from the student’s viewpoint]. Educ Strategy Med Sci 2012, 5(3): 157-161. [Persian]
6. Rohi Ghazali A, Ishak I, Zakiah N, Rifina M, Zainal A, Asmah A, et al. Students’ Perception on Lecture Delivery Effectiveness among the Faculty of Health Sciences Lecturers. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012; 60 : 67 – 72. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.348]
7. NooriShadkam M, Jaafari A, Hadi Nodooshan H, Ghaneian M, FatahiBafghi A, Aghili H, et al . [Assessment of performance of the schools of Shahid Sadiughi University of Medical Sciences]. Jmed 2017; 11 (4): 363-370. [Persian]
8. Vahabi A, Rahmani S, Rostami S, Vahabi B, Hosseini M, Roshani D. [Factors affecting teacher evaluation scores: the students` viewpoints of Kurdistan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15: 111-121. [Persian]
9. Hassanabadi M, Zare-Bidaki M, Rezaeian M. [Medical Students’ Perceptions of the Educational Environment in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016]. JRUMS 2017; 16 (5): 465-478. [Persian]
10. Vakili A, Hajaghajani S, Rashidy-Pour A, Ghorbani R. [An investigation of factors influencing student evaluation of teacher performance: A comprehensive study in Semnan University of Medical Sciences]. Koomesh 2011; 12 (2): 93-103. [Persian]
11. Dehghani M, Nakhaee N. [Faculty evaluation by students: a review of criticisms]. Strides Dev Med Educ 2013; 9 (2): 102-109. [Persian]
12. Shakurnia A. [Faculty attitudes towards student ratings: do the student rating scores really matter?]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2): 84-93. [Persian]
13. Amini M, Rahimi H, Gholamian Z. [The Study of Classroom Management Styles of Faculty Members in Kashan University of Medical Sciences, Iran]. Strides Dev Med Educ 2015; 12 (1): 38-48. [Persian]
14. Vakili M M, Nourian A A, Mousavi Nasab S N. [Characteristics of a Good Teacher from the Point of View of Student and Teaching Staff in Zanjan University of Medical Sciences – 2004]. J Med Edu Dev 2009; 1 (1): 17-28. [Persian]
15. Ghazi mir saeed J, Moradi joo M, Taheri A, yousefianzadeh O. [Identifying M.A and PhD Students' Point of View Regarding Effective Factors in Establishing Communication between Students and Faculty Members of School of Allied Health at Tehran University of Medical Sciences in 2012- 2013 Academic Year]. J Med Edu Dev 2016; 9 (22): 95-102. [Persian]
16. Obeidi N. [Effective factors on the communication between students and faculty members in the viewpoint of paramedical students]. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (3): 133-136. [Persian]
17. Ramezani T, Dortaj Ravari E. [Barrasye vijegihaye yek modarese asarbakhsh va avamele amoozeshyemoaser bar karamadye vey az didgahe modaresin va daneshjooyane daneshkadehaye parastaryedaneshgahe oloom pezeshkye Kerman]. Strides in Development of Medical Education 2009; 6 (2): 139-48. [Persian]
18. Gashmard R, Moatamed N, Vahedparast H. [Faculty Members' and Students’ Veiwpoints on Characteristics of a Good University Teacher in Boushehr University of Medical Sciences]. IranianJournal of Medical Education 2011; 11 (1): 48-57. [Persian]
19. Gandomkar R, Amini B. [Application of Various Student Assessment Methods by Educational Departments in Tehran University of Medical Sciences, Iran]. Strides Dev Med Educ 2015; 12 (1): 209-218. [Persian]
20. Ghorbani R, Haji Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams-Abadi M. [Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer]. Journal of Semnan University of Medical Sciences 2009; 10 (2):77-84. [Persian]
21. Masoomi H, Kamali K, Mohamadi A. [Factors determining the efficiency of non-clinical teachers teach from the perspective of Zanjan University of Medical Sciences]. J Med Edu Dev 2015; 8 (18): 115-124. [Persian]
22. Mir H, Parsian H, Jahanian I, Shabestani-Monfared A, Shirkhani-Kelagari Z, Halalkhor S. [Evaluation of Student's Satisfaction with Team Teaching in Babol University of Medical Sciences, Iran, in 2011-2012]. Strides Dev Med Educ 2015; 12 (1): 90-97. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها