[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 38-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری
وحید صالحی*، حسین مرادی مخلص، سید عبدالله قاسم تبار، حسن قراباغی
گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران ، salehi.vahid@yahoo.com
چکیده:   (5012 مشاهده)
مقدمه: توجه به نظریه بار­شناختی و فنون بهینه­ سازی انواع بار­شناختی در طراحی محتوای چند­رسانه ­ای­ های آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر پیش ­آموزی بر بار­شناختی درونی، یادگیری و بهره ­وری آموزشی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی بود.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل  می‌­دادند. از این تعداد، 32 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش (17 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مواد و ابزارهای پژوهش شامل محتوای چند رسانه‌ای ­های آموزشی دارای اثر پیش ­آموزی (گروه آزمایش) و بدون اِعمال اثر پیش ­آموزی (گروه کنترل)، آزمون­ های یادگیری (پیش­ آزمون و پس ­آزمون) و مقیاس سنجش بار­شناختی درک شده توسط دانشجویان بود. داده­ ها با استفاده از آزمون­ های آماری t مستقل و تحلیل کواریانس (آنکوا) از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش بار­شناختی درونی کمتری (M=3/41,SD=1/86) را نسبت به گروه کنترل(M=5/03,SD=1/77) تجربه کردند، 0/017=p؛ یادگیری (M=14/71,SD=3/42) بیشتری نسبت به گروه کنترل(M=11/60,SD=3/04) داشتند، 0/008=p؛ و از بهره وری آموزشی (M=0/55,SD=0/99) بیشتری نسبت به گروه کنترل (M=-0/63,SD=0/98) برخوردار بودند (0/002=p).
نتیجه گیری: اِعمال اثر پیش ­آموزی در محتوای چند رسانه­‌ای آموزشی منجر به کاهش بار شناختی درونی تجربه شده توسط یادگیرندگان، افزایش یادگیری و بهره­ وری آموزشی آنان می­‌شود. بنابراین، توصیه می ­شود طراحان چند رسانه ­ای­ های آموزشی از فنون کاهش بار­شناختی درونی جهت افزایش یادگیری و بهره ­وری آموزشی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: پیش آموزی، بار شناختی درونی، یادگیری، بهره وری، آموزش
متن کامل [PDF 200 kb]   (1757 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2677 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Kalyuga S. Rapid cognitive assessment of learners' knowledge structures. Learning and Instruction 2006; 16 (1): 1-1. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2005.12.002]
2. Kalyuga S. Managing Cognitive Load in Adaptive Multimedia Learning. New York: Hershey; 2009. [DOI:10.4018/978-1-60566-048-6]
3. Sweller J. Instructional design consequences of an analogy between evolution by natural selection and human cognitive architecture. Instructional Science 2004; 32 (1): 9-31. [DOI:10.1023/B:TRUC.0000021808.72598.4d]
4. Plass J, Moreno R, Brunken R. Cognitive load theory. New York: Cambridge University Press; 2010. [DOI:10.1017/CBO9780511844744]
5. Van Gog T, Paas F, Van Merriënboer JJ. Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional Science 2004; 32 (1):83-98. [DOI:10.1023/B:TRUC.0000021810.70784.b0]
6. Sweller J, Ayres P, Kalyuga S. Cognitive load Theory. New York: Hershey; 2011. [DOI:10.1007/978-1-4419-8126-4]
7. Mayer RE. Models for understanding. Review of Educational Research 1989; 59 (2): 43- 64. [DOI:10.3102/00346543059001043]
8. Van Merri¨enboer J, Sweller J. Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review. 2005; 17 (2): 147–177. [DOI:10.1007/s10648-005-3951-0]
9. Paas FG, Van Merriënboer JJ. The efficiency of instructional conditions: An approach to combine mental effort and performance measures. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society.1993; 35 (4), 737-743. [DOI:10.1177/001872089303500412]
10. Clarke T, Ayres P, Sweller J. The impact of sequencing and prior knowledge on learning mathematics through spreadsheet applications. Educational Technology Research and Development 2005; 53 (5): 15–24. [DOI:10.1007/BF02504794]
11. Mayer R, Mathias A, Wetzell K. Fostering understanding of multimedia messages through pre-training: Evidence for a two-stage theory of mental model construction. Journal of Experimental Psychology 2000; 8(3): 147–154.
12. Mayer R, Mautone P, Prothero W. Pictorial aids for learning by doing in a multimedia geology simulation game. Journal of Educational Psychology 2002; 94(1): 171–185. [DOI:10.1037/0022-0663.94.1.171]
13. Pollock E, Chandler P, Sweller J. Assimilating complex information. Learning and Instruction 2002; 12(1): 61–86. [DOI:10.1016/S0959-4752(01)00016-0]
14. Van Merri enboer JJ, Kirschner P, Kester L. Taking the load off the learners’ mind: Instructional design for complex learning. Educational Psychologist 2003; 38 (1): 5–13. [DOI:10.1207/S15326985EP3801_2]
15. Van Gog T, Paas F, Van Merriënboer, JJ. G. Effects of process-oriented worked examples on troubleshooting transfer performance. Learning and Instruction 2006; 16 (2), 154–164. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2006.02.003]
16. Lee H, Plass JL, Homer BD. Optimizing cognitive load for learning from computer science simulations. Journal of Educational Psychology 2006; 98 (4): 902–913. [DOI:10.1037/0022-0663.98.4.902]
17. Van Merriënboer JJ, Schuurman J G, De Croock, M B, Paas, FG. Redirecting learners’ attention during training: Effects on cognitive load, transfer test performance and training efficiency. Learning and Instruction 2002; 12 (1): 11–37. [DOI:10.1016/S0959-4752(01)00020-2]
18. Ayres P. Impact of reducing intrinsic cognitive load on learning in a mathematical domain. Applied Cognitive Psychology 2006; 20 (3): 287–298. [DOI:10.1002/acp.1245]
19. Blayney P, Kalyuga S, Sweller J. Interactions between the isolated–interactive elements effect and levels of learner expertise: Experimental evidence from an accountancy class. Instructional Science 2010; 38 (3): 277–287. [DOI:10.1007/s11251-009-9105-x]
20. De Croock MB, van Merriënboer JJ, Paas F G. High versus low contextual interference in simulation-based training of troubleshooting skills: Effects on transfer performance and invested mental effort. Computers in Human Behavior 1998; 14 (2): 249–267. [DOI:10.1016/S0747-5632(98)00005-3]
21. Scheiter K, Gerjets P. Making your own order: Order effects in system-and user-controlled settings for learning and problem solving. In order to learn: How the sequence of topics influences learning 2007; 195-212.
22. Mosaramezani S, Kanani E, Velayati E. Investigation effect control the load imposed on the storage and retention of learning English grammar. New thoughts on education 2013; 9 (1): 105-32.
23. Young JQ, Van Merrienboer J, Durning S, Ten Cate O. Cognitive load theory: Implications for medical education: AMEE guide no. 86. Medical teacher 2014; 36(5): 371-84. [DOI:10.3109/0142159X.2014.889290]
24. Kahol K, Vankipuram M, Smith L. Cognitive simulators for medical education and training. Journal of biomedical informatics 2009; 42(4): 593-604. [DOI:10.1016/j.jbi.2009.02.008]
25. Qiao YQ, Shen J, Liang X, Ding S, Chen FY, Shao L, Zheng Q. Using cognitive theory to facilitate medical education. BMC Medical Education 2014; 14 (1): 79. [DOI:10.1186/1472-6920-14-79]
26. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Newbury Park: CA: Sage; 1988.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi V, Moradimokhles H, Ghasemtabar S A, Qarabaghi H. Effect of Pre-Training on Nursing Students’ Intrinsic Cognitive Load, Learning and Instructional Efficiency. RME 2017; 9 (3) :46-38
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-530-fa.html

صالحی وحید، مرادی مخلص حسین، قاسم تبار سید عبدالله، قراباغی حسن. بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (3) :46-38

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-530-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education