[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 48-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر اصل اول آموزش در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان
آِیدین بدن آرا مرزدشتی، عبدالحسین امامی سیگارودی، احسان کاظم نژاد لیلی، مجید پورشیخیان*
گروه آموزشی اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود، ایران ، pourshaikhian_m@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: آموزش از راه دور، دانشجویان پرستاری، یادگیری، آموزش پرستاری
متن کامل [PDF 208 kb]   (63 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (214 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
متن کامل:   (12 مشاهده)
مقدمه
آموزش، به فعالیت­ هایی گفته می­ شود که با هدف آسان نمودن یادگیـری از سوی آموزگار یا معـلم طرح ریزی می ­شود و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان می­ یابد (1). در دهه­ ی گذشته فناوری به سرعت رشد کرده‌اند و استفاده از این فناوری ­ها با سرعت فزاینده‌ای وارد حیطه­ ی آمـوزش عـالی شـده است. از دانشـجویان و اسـاتید پرسـتاری انتظار می‌رود از این فناوری­ ها جهت تسهیل در آموزش استـفاده کنند (4-2).  امروزه آموزش الکـترونیک به عنوان هرگونه استـفاده از تکنولوژی الکـترونیـک برای ارائه­ ی محـتوای آموزشی تعریف می­ شود(5). آموزش الکترونیک با استفاده از فناوری­ های گوناگون ارتباطی مانند اینترنت، اینترانت و یا تلفن­ های همراه اطلاعات را در اختیار دانشجویان قرار می­ دهد. این روش می ­تواند دسترسی به اطلاعات لازم و مرتبط با درس را تسهیل کند و از آن مهم ­تر محیط آموزشی تعاملی ایجاد کند (6). آموزش الکترونیک موجب می­ شود یادگیری به صورت تطابقی و تعاملی اتفاق بیافتد و همچنین موجب کاهش هزینه ­های آموزش می­ شود به علاوه امکان دسترسی به آموزش در هر ساعت از شبانه روز را فراهم می ­آورد (7، 8). در کنار این مزایا روش آموزش الکترونیک معایبی نیز دارد که از آن جمله می­‌توان به کاهش تعاملات انسانی و عاطفی، عدم وجود ارتباطات چهره به چهره و همچنین عدم توانایی در جانشینی معلم در کلاس درس اشاره نمود. به علاوه در این روش موفقیت آموزنده وابسته به توانایی وی در استفاده از رایانه می­‌باشد و نداشتن درک درست از فضای مجازی می‌­تواند مانعی در سر راه استفاده از آموزش الکترونیک باشد (9). از طرفی دیگر روش آموزش سنتی که مدت­ ها ست مورد استفاده قرار می­ گیرد مزایای شناخته شده­ای دارد. ازجمله کمک ‌مربی برای فراگیری محتوی و تشویق یادگیری، برقراری ارتباط بین تجارب گذشته و حال فراگیران، سرعت بخشیدن تسهیل­گر در فرآیند کسب معلومات و دریافت بازخورد از طریق دیگران (10). مانند روش آموزش الکترونیک روش آموزش سنتی معایبی نیز دارد. برای مثال این روش فرصت فکر کردن را از دانشجو می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌­اند 80 درصد مطالبی که به روش سنتی آموزش داده‌ شده باشند در مدت‌ زمان 8 هفته کاملاً فراموش می­ شوند. از سوی دیگر روش سنتی باعث تشویق فراگیر به یادگیری انفعالی می‌­شود. تفاوت­ های فردی و نیازهای فراگیران را مورد توجه قرار نمی­ دهد، به مشکل­ گشایی، تفکر خلاق و سایر مهارت­ های شناختی سطح بالا توجه نمی­‌کند و معمولاً ثمر­ بخش نیست (2). با وجود مشخص بودن مزایای آموزش الکترونیک استفاده از این متد آموزشی در بسیاری از برنامه­‌های آموزش پرستاری مورد غفلت قرارگرفته و بررسی نوعی از آموزش الکترونیک که مؤثر و بهینه باشد نیاز به انجام تحقیقات دارد (11، 12). روش­های متفاوتی برای بررسی کیفیت روش آموزشی تدریس شده وجود دارد. یکی از این روش­ ها بررسی نظر فراگیران در مورد استفاده از اصل اول آموزش در طی مدت زمان تدریس است. مطالعات نشان داده­ اند که کاربرد اصل اول آموزش موجب بهبود پیامد یادگیری در فراگیران می­ شود (13). منظور از اصل اول آموزش به‌ کارگیری 5 اصل شامل 1. توصیف 2. کاربرد 3. ا وظایف 4. فعال­سازی و یکپارچگی است.
با توجه به مطالب عنوان شده درمورد اصل اول آموزش توسط مریل (Merrill) می­توان نتیجه گرفت برای یادگیری بهتر تناسب محتوا با فعالیت آموزشی مهم است (14) با بررسی مطالعات پی می­بریم مطالعه ­ای که به بررسی استفاده از اصل اول آموزش در آموزش الکترونیک دانشجویان رشته پرستاری پرداخته باشد وجود ندارد. مطالعه فیروزی نشان داد که استفاده از اصل اول آموزش در روش آموزش سنتی موجب افزایش رضایت فراگیران شده است (15). همچنین مطالعه­ای دیگر نشان داد نمره­ ی اصل اول آموزش در روش آموزش الکترونیک پایین بوده و زیر سطح مطلوب قرار دارد (16). در مطالعه­ ای که توسط هیو (Hew) انجام شد به روشنی بیان شده کیفیت شیوه­ی آموزش الکترونیک و بررسی عملکرد دانشجویان در این شیوه نیاز به بررسی و مطالعه دارد (17). هرچند در ایران در طی سال­های اخیر مطالعات و تحقیقات گسترده­ای در زمینه امکان سنجی، آمادگی پیاده ­سازی آموزش الکترونیک، بررسی نگرش افراد نسبت به آموزش مجازی، میزان کاربرد و استفاده از آموزش مجازی، تدوین الگوهای مناسب برای آموزش الکترونیک انجام شده اما کم­تر به موضوع ارزشیابی آموزش الکترونیکی و برنامه ­های آن توجه شده است (18). این مطالعه با هدف تعیین نظر دانشجویان درمورد استفاده از اصل اول آموزش در دو روش آموزش الکترونیک و سنتی انجام شد.
روش ­ها  
روش مطالعه یک مطالعه­ ی نیمه تجربی بود. جامعه مورد بررسی شامل تمام 41 نفر دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری ترم سوم دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که واحد درسی پرستاری بزرگسالان را در سال تحصیلی 1394-1395 اخذ کرده بودند. معیار ورود به مطالعه اخذ واحد درسی پرستاری بزرگسالان در سال تحصیلی 95-1394 بود. معیار خروج از مطالعه، عدم تمایل دانشجو به ادامه­ ی شرکت در مطالعه بود. به منظور بررسی نظر دانشجویان درمورد استفاده از اصل اول آموزش از ابزار بررسی کیفیت یادگیری و آموزش استفاده شد. این ابزار اصل اول آموزش را در 5 حیطه گوناگون مورد سنجش قرار داد. اصل توصیف بیان می­کند "وقتی یادگیرنده توصیفی از دانش و مهارتی که باید یاد گرفته شود دریافت کند یادگیری ارتقاء داده می‌­شود." البته توصیفات ارائه شده باید با مهارت ­های مورد آموزش هماهنگ باشند. در سطح بعدی اصل اول آموزش کاربرد به اطلاعات و توصیفات افزوده می­‌شود. این اصل بیان می­دارد یادگیری زمانی ارتقا می­‌یابد که یادگیرنده با کاربرد دانش و مهارتی که در نتیجه­ی ارائه­ی محتوای آموزشی آموخته درگیر شود. هرچه مهارت و دانش آموخته شده حساس­تر و مهم­ تر باشد نیاز به تمرین بیش‌­تری از سوی یادگیرنده دارد (19).
در بخش بعدی اصل اول آموزش به استراتژی تمرکز بر روی مشکل به اصل توصیف و کاربرد افزوده می‌شود. در واقع حل مشکلات معتبر و تکالیف به عنوان مرکزی برای فرآیند یادگیری در نظر گرفته می‌شود. لازم است مشکلاتی که فراگیران حل کنند، طبقه­بندی شود و طبقات به ترتیب از ساده به دشوار در اختیار دانشجویان قرار بگیرد (20، 21). استفاده از استراتژی تمرکز بر روی حل مشکل موجب ارتقاء بسیار چشمگیری در نتیجه ­ی آموزش می­ شود (14،22).
در مرحله­ ی بعدی فعال­ سازی مطرح می‌شود. این اصل بیان می­‌کند یادگیری زمانی تقویت می‌شود که یادگیرنده مدل ذهنی دانش یا مهارت قبلی خود را فعال نموده و به عنوان سنگ بنای مهارت­‌های جدید مورد استفاده قرار دهد (21). در اصل بعدی یا همان اصل یکپارچگی ذکر می‌شود زمانی یادگیری ارتقاء می­‌یابد که فراگیران دانش و مهارتی که جدیداً آموخته را منعکس نموده، به بحث بگذارند و از آن دفاع نمایند (15). پس از مشخص شدن امتیاز در هر حیطه اصل اول آموزش نمره پنج حیطه میانگین گرفته شد و نمره­ ی کلی اصل اول آموزش به دست آمد. پاسخ سؤالات بر مبنای مقیاس لیکرت بود بدین صورت که 1: شدیداً مخالف 2: مخالفم 3: نظری ندارم 4: موافقم 5: شدیداً موافقم. در صورتی که نمره ­ی هر قسمت بالای 5/3 بوده آن حیطه به عنوان پاسخ مثبت دانشجو (برای مثال نظر مثبت در مورد استفاده از اصل اول آموزش) و در صورتی که کم‌تر یا مساوی 5/3 باشد به عنوان پاسخ منفی دانشجو در نظر گرفته شد. شاخص و نسبت روایی محتوی برای سوالات پرسشنامه با توجه به نظرات 9 نفر از اساتید هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت که 7 سوال شاخص روایی محتوی کم­تر از 7/0 داشتند که به دلیل این که پرسشنامه محقق ساخته نبود برای آن سوالات نمره­ی تاثیر(Impact Score) با توجه به نظر 9 نفر از اساتید مشخص گردید که نمره­ی تاثیر آن گویه­ها بیش­تر از 5/1 بوده و سوالات با نظر اساتید و استاد آمار در پرسشنامه با اصلاحات لازم حفظ شد. همچنین به منظور بررسی پایایی پرسشنامه ابتدا پرسشنامه در اختیار ده نفر از دانشجویان قرار داده شد و سپس با استفاده از روش دو نیمه کردن مورد بررسی قرار گرفت و ضریب گانمن برای آن 97/0 به دست آمد که مقدار مطلوبی است. پرسشنامه مورد استفاده پس از اتمام آزمون ارزشیابی نهایی دانشجویان دو مرتبه یک بار برای روش آموزش سنتی و بار دیگر برای روش آموزش الکترونیک توسط دانشجویان تکمیل شد.
در مورد مطالعه توضیحات کامل به تمام دانشجویان ارائه شد و داوطلبانه بودن شرکت در مطالعه و امکان خروج از مطالعه در هر زمانی که مایل بودند به اطلاع دانشجویان رسید. سپس از تمامی شرکت­ کنند­گان رضایت­نامه آگاهانه کتبی اخذ شد. مبحث اختلالات آب و الکترولیت به دلیل همگن بودن سختی قسمت ­های مختلف درس جهت تدریس انتخاب شد. کل جلسات مورد تدریس برای بحث مربوطه شش جلسه بود. سه جلسه اول به روش آموزش سنتی چهره به چهره با سخنرانی و پرسش و پاسخ ارائه شد و سه جلسه بعدی با استفاده از سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان به آدرس http://lms.gums.ac.ir/lms و با فرمت scorm 2004 ارائه شد. محتوای آموزش الکترونیک با استفاده از نرم افزارArticulate Storyline 2 آماده شد و بر روی سامانه ­ی آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت. تمامی آموزش ­های ارائه شده توسط خود محقق و با نظارت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.  ارائه­ ی محتوای آموزشی در جلسات الکترونیک مرحله به مرحله بود. بدین صورت که پس از پایان هر مبحث سوالی در رابطه با موارد مورد بحث مطرح می­ شد. در صورتی که فراگیر پاسخ صحیح به سوال می­داد ادامه­ ی محتوای آموزشی برایش ارائه می­ شد. در صورت پاسخ اشتباه از سوی فراگیر یک فرصت مجدد برای تفکر بیش­تر به دانشجو داده می­شد. اگر پاسخ مجدد فراگیر صحیح بود ادامه ­ی درس ارائه می­شد اما اگر پاسخ صحیح نبود مجدداً مبحث قبلی تدریس شده برای فراگیر تکرار می­ شد. این چرخه تا دادن پاسخ صحیح به سوال از جانب فراگیر ادامه می ­یافت. ساعات استفاده از سامانه و طی نمودن کامل دوره ­ی آموزشی نیز در سامانه ثبت شد و برای محقق قابل رویت بود. تالار گفت و گویی نیز در سامانه به جهت برقراری تعامل بین دانشجویان با یکدیگر و با مدرس وجود داشت. محتوای آموزشی به صورت 24 ساعته برای دانشجویان قابل دسترسی بود. بخشی نیز در سامانه جهت دریافت و پاسخگویی به تکالیف محوله به دانشجویان وجود داشت و به محض این که دانشجو تکلیف خود را تحویل می­داد این موضوع از طریق یک پست الکترونیک به صورت خودکار به اطلاع مدرس می ­رسید. به منظور مقایسه حیطه­ های اصل اول آموزش بین دو گروه از آزمون آماری ویلکاکسون و برای مقایسه­ ی نمره­ی کلی اصل اول آموزش از آزمون آماری t زوجی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از  نرم­ افزار آماری SPSS.Ver.21 انجام شد و 05/0 P< از نظر آماری معنی ­دار تلقی شد.
 یافته ­ها
از بین شرکت­کنندگان در مطالعه 15 نفر (6/36 درصد) مرد و 26 نفر (4/63) زن بودند. میانگین سنی شرکت­ کنندگان در مطالعه 68/22 و انحراف معیار آن 91/5 بود. جدول شماره یک نشان می­ دهد که براساس نتایج آزمون­های ویلکاکسون وt  جفتی بین میانگین نمرات اصول فعال­ سازی (001/0=P)، توصیف (006/0=P) و کاربرد (001/0=P) بین دو روش آموزشی اختلاف معنی­ دار وجود دارد و نمرات در روش سنتی بالا­تر از روش الکترونیک بود. همچنین بیانگر آن بود که بین نمره­ی کل اصل اول آموزش بین دو روش آموزش سنتی و الکترونیک اختلاف معنی­ دار وجود دارد (0001/0=P). پس از تبدیل متغیر­های کمی به متغیر­های دو حالته کیفی مشخص شد در روش آموزش سنتی، 78 درصد شرکت ­کنندگان مطالعه نسبت به استفاده از اصل اول آموزش نظر مثبت و 22 درصد نسبت به آن نظر منفی داشتند. در روش آموزش الکترونیک 2/46 درصد نسبت به استفاده از اصل اول آموزش نظر منفی و 8/53 درصد نظر مثبت داشتند.

بحث و نتیجه­ گیری

با توجه به نتایج مطالعه، نمره ­ی استفاده از اصل اول آموزش در گروه آموزش سنتی از دیدگاه دانشجویان بالاتر و اختلاف معنی­ دار بود. در مورد اصل اول آموزش مطالعاتی محدودی موجود می ­باشد. با توجه به ماهیت روش آموزش الکترونیک که قابلیت نمایش نمونه ­ها و فیلم­ های واقعی از موضوعات مورد تدریس را دارد و از طرفی دیگر یادگیری به صورت شخصی است، بدین ­معنی که هر کس با توجه به توانایی ­اش با سرعت خود در یادگیری پیش ­روی می ­کند، انتظار می ­رفت نمره­ ی اصل اول آموزش در گروه آموزش الکترونیک بیش­تر باشد در صورتی که این چنین نبود. اصل اول آموزش شامل اتوصیف، کاربرد، وظایف معتبر، فعال­سازی و یکپارچگی است. در مطالعه ­ی کونینک (Könings) و همکاران روشن شد دیدگاه دانشجویان به محیط یادگیری بر روی رفتار­های یادگیری و پیامد کیفیت یادگیری تاثیرگذار است. بنابراین بررسی علل پایین­ تر بودن نمره ­ی اصل اول آموزش در روش آموزش الکترونیک مستلزم بررسی بیش­تر و ریشه ­یابی می ­باشد (23). همچنین در مطالعه فردانش و همکاران مشخص شد در صورتی که در آموزش الکترونیک از اصل اول آموزش استفاده شود موجب افزایش انگیزش فراگیران می­ شود (24). در مطالعه­ ی امامیان خشتی و همکاران مشخص شد استفاده از اصل اول آموزش بر یادگیری فراگیران تاثیر مثبت دارد که با توجه با یافته مطالعه می ­توان نتیجه گرفت احتمالاً یادگیری در فراگیران در روش آموزش سنتی بهتر انجام می ­پذیرد (25). پایین ­تر بودن نمره ­ی اصل اول آموزش در روش آموزش الکترونیک در مطالعه­ ی حاضر می­ تواند منجر به کاهش انگیزش فراگیران شده باشد و در نتیجه پیامد یادگیری را تحت تاثیر قرار داده باشد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در زیرشاخه­ های اصل اول آموزش بین اصل فعال­سازی، کاربرد و اصل توصیف بین دو گروه آموزشی تفاوت معنی ­دار وجود دارد. اگرچه به ­نظر می­ رسد در آموزش الکترونیک با توجه به شخصی بودن آموزش و قابلیت استفاده بیش­تر از محتوای چند­رسانه­ ای مانند عکس، فیلم و صوت حداقل امکان استفاده از اصل توصیف از اصل اول آموزش بیش­تر مهیا باشد، اما نتایج مطالعه چنین چیزی را نشان نداد. در سایر زیرحیطه ­ها بین دو گروه اختلاف معنی­ داری وجود نداشت. هم چنین مطالعه­ ای که توسط مارگاریان (Margaryan) انجام شد در روش آموزش الکترونیک نمره­ ی اصل اول آموزش نامطلوب و در زیرسطح مطلوب بود (16). در تبیین این یافته ­ها می­ توان گفت احتمالاً درگیر شدن فراگیران در امر آموزش به صورت حضوری موجب می­ شود آن­ها مثال­ هایی که درمورد محتوای تدریس گفته می­ شود را بیش­تر درک می­ کنند و ه مچنین پرسش­های مطرح شده در طی آموزش سنتی چهره به چهره برای آن­ها بیش­تر قابل درک بوده است. ببه ­عنوان مثال زمانی که یک مورد بیمار در کلاس مطرح شده و پرسشی درمورد آن شرایط پرسیده شود در آموزش چهره به چهره فراگیر خود را بیش­تر با سوال درگیر نموده و خود را در آن موقعیت تصور می­ کند در نتیجه اصل کاربرد و توصیف بیش­تر مورد استفاده قرار می­ گیرد. همچنین شاید فراگیر در آموزش سنتی در نتیجه­ی پرسش و پاسخ حین اجرای آموزش نشانه­ هایی از جانب استاد دریافت می­ کند که موجب یادآوری دانش و مهارت قبلی ­اش می ­شود و این موضوع موجب افزایش نمره­ی اصل فعال­سازی در روش آموزش سنتی می­ شود.
از محدودیت­ های مطالعه حاضر می ­توان به سرعت نامناسب دسترسی به شبکه اینترنت و سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه، آشنایی ناکافی بعضی از فراگیران در استفاده از شبکه اینترنت و سامانه آموزش الکترونیک که موجب ایجاد اختلال در روند اجرای آموزش الکترونیک بود. همچنین وجود تقدم و تاخر در ارائه مطالب ممکن است ایجاد سوگیری ناشی از یادآوری نموده باشد. جلسات آموزش سنتی در ساعات عصر برگزار می­شد که می­تواند موجب خستگی، عدم توجه و کاهش کیفیت یادگیری در فراگیران شود. لذا پیشنهاد می­ شود مطالعات آینده درمورد سایر روش­ های آموزش الکترونیک مانند روش آموزش الکترونیک هم­زمان انجام شود.
قدردانی
این مطالعه بخشی از پایان­ نامه­ ی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی بود که به صورت طرح مصوب دانشگاهی و با حمایت مالی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. از همکاری سرکار خانم عزت پاریاد عضور محترم هیات علمی و جناب آقای مهندس خردادی نهایت تشکر را دارم.

 
فهرست منابع
1. Saif A. [Modern educational psychology]. 7th ed; tehran: doran; 2015. [persian]
2. Button D, Harrington A, Belan I. E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature. Nurse Education Today 2014; 34 (10): 1311- 23. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.002]
3. Sun PC, Tsai RJ, Finger G, Chen YY, Yeh D. What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & education 2008; 50 (4): 1183-202. [DOI:10.1016/j.compedu.2006.11.007]
4. Keller JM. First principles of motivation to learn and e3‐ learning. Distance education 2008; 29 (2): 175- 85. [DOI:10.1080/01587910802154970]
5. Sekhon M, Hartley D. Basics of E- Learning Revisited. 2nd ed: alexanderia VA;american Society for Training & Development; 2014.
6. Sezer B. Faculty of medicine students' attitudes towards electronic learning and their opinion for an example of distance learning application. Computers in Human Behavior. 2016; 55: 932- 9. [DOI:10.1016/j.chb.2015.10.018]
7. Sung YH, Kwon IG, Ryu E. Blended learning on medication administration for new nurses: integration of e- learning and face- to- face instruction in the classroom. Nurse education today 2008; 28 (8): 943- 52. [DOI:10.1016/j.nedt.2008.05.007]
8. Sinclair PM, Kable A, Levett- Jones T, Booth D. The effectiveness of Internet- based e- learning on clinician behaviour and patient outcomes: A systematic review. International journal of nursing studies 2016; 57: 70- 81. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2016.01.011]
9. rokhafrooz d, sayadi n, ashrafslsadat h. [the study of knowedge and view of faculity members of ahwaz jundishapour university of medical science with short term and long term strategies of combined e learning. a cross- sectional study]. educational development of jundishapur 2012; 3 (4): 30- 8.[persian]
10. Emran E, salary Z. [blended learning. new approach in education development and teaching process]. education methods in medical education bimonthly scientific and research journal 2012; 1 (5): 140 -8. [persian]
11. Kenny A. Online learning: enhancing nurse education? Journal of Advanced Nursing 2002; 38 (2): 127- 35. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02156.x]
12. Ghanbari A, Asgari F, Taheri M. [View Points of Faculty Members of Guilan university of Medical Sciences in regard to Electronic Learning]. Strides in Development of Medical Education 2012; 8 (2): 159 - 66.[persian]
13. Melo BC, Falbo AR, Muijtjens AM, Vleuten CP, Merriënboer JJ. The use of instructional design guidelines to increase effectiveness of postpartum hemorrhage simulation training. International Journal of Gynecology & Obstetrics 2017; 137(1):99-105 [DOI:10.1002/ijgo.12084]
14. Merrill MD. If Content Is King then e 3 Instruction Is Queen. Learning and Knowledge Analytics in Open Education: Springer; 2017.
15. Firuzi Z, karami M, rezvani MS, karshaki H. [assessment of david merill method in teachers inservice education]. teachin and learning studies journa 2015, 7 (1): 49 - 70. [persian]
16. Margaryan A, Bianco M, Littlejohn A. Instructional quality of massive open online courses (MOOCs). Computers & Education 2015; 80: 77 - 83. [DOI:10.1016/j.compedu.2014.08.005]
17. Hew KF, Cheung WS. Students' and instructors' use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges. Educational Research Review 2014; 12: 45 - 58. [DOI:10.1016/j.edurev.2014.05.001]
18. Anarinejad A, Mohammadi M. [The Practical Indicators for Evaluation of E - Learning in Higher Education in Iran]. IJVLMS 2014; 5 (1): 11- 25 [persian].
19. Clark RC, Mayer RE.E- learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning:1st ed. Hoboken: John Wiley & Sons; 2016. [DOI:10.1002/9781119239086]
20. Frick TW, Chadha R, Watson C, Zlatkovska E. Improving course evaluations to improve instruction and complex learning in higher education. Educational Technology Research and Development 2010; 58 (2): 115- 36. [DOI:10.1007/s11423-009-9131-z]
21. Merrill MD. First principles of instruction:1st ed. san francisco: John Wiley & Sons; 2012.
22. Gardner J, Belland BR. Problem- Centered Supplemental Instruction in Biology: Influence on Content Recall, Content Understanding, and Problem Solving Ability. Journal of Science Education and Technology 2017; 26(4) 1- 11. [DOI:10.1007/s10956-017-9686-0]
23. Könings KD, Brand‐ Gruwel S, Merriënboer JJ. Towards more powerful learning environments through combining the perspectives of designers, teachers, and students. British Journal of Educational Psychology 2005; 75 (4): 645- 60. [DOI:10.1348/000709905X43616]
24. Fardanesh H, Ebrahimzadeh E, Sarmadi M, omrani s.[comparison of two electronic and traditional edducation method on learning and motivation of countinious medical education society]. Journal of Education Technology 2013; 5(2):143-152.[persian]
25. Emamiyan Kheshti M, Ghasemi M, Mehraji N, Kazem Banihashem S, Badali M. [The effect of integration of Merrill's first principles of instruction with team based learning on the achievement of recall and application of nursing students]. journal of nursing education 2016; 5 (1): 62- 71. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badanara marzdashty A, Emami Sigaroudi A, Kazemnezhad-Leyli E, Poursheikhian M. Compare the effect of two electronic and traditional education methods on first principles of instruction in nursing students of Guilan University of Medical Sciences in 2016. rme. 2018; 10 (1) :48-55
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-497-fa.html

بدن آرا مرزدشتی آِیدین، امامی سیگارودی عبدالحسین، کاظم نژاد لیلی احسان، پورشیخیان مجید. مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر اصل اول آموزش در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان . پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1397; 10 (1) :48-55

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-497-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education