[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی
محمودرضا اسماعیلی، سیدعلی حزنی *، بهروز موسی زاده، علی زواره
سید علی حزنی، دانشجوی دکترای مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، Ali_ph78@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، انگیزه، دانشجویان، دندانپزشکی، استاد خوب
متن کامل [PDF 195 kb]   (31 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (54 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
متن کامل:   (7 مشاهده)
مقدمه

شناخت ویژگی­های مطلوب یک مدرس اهمیت زیادی دارد و مقدم بر سایر عوامل است. ویژگی­ های فردی، یک استاد از مواردی است که گاهی توانایی علمی او را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می­ دهد. بسیاری از دانشگا ه ­های بزرگ دنیا برای پیشبرد اهداف آموزشی خود از نظرات دانشجویان برای بالا بردن کیفیت آموزشی خود استفاده می­کنند (1). آموزش از وظایف اصلی دانشگاه­هاست و در واقع، استاد مهم­ترین رکن آن است (2). آموزش، کلید شکوفا کردن توانایی­های انسان است و مهم ­ترین نقش متعلق به اساتید است، چرا که تاثیر گسـترده و قـوی دارند (3) و در آمـوزش بالینی به دلیل حساسیت سلامت جامعه؛ الهام بخشی، حمایت، درگیر کردن فعال و ارتباط مناسب با دانشجو اهمیت فراوان دارد (4). استاد فضایی را خلق می­کند که دانشجویان در آن رشد می ­کنند و استعدادهای خود را می­ شناسند که این امر فقط با اتکاء به ویژگی­ های مطلوب یک مدرس امکان­پذیر است (5) چون دانشجویان به ­طور مستقیم با اساتید در ارتباط هستند برای ارزشیابی، بهترین راه استفاده از نظرات آن­هاست (6). امروزه دیگر این تصور غلط، که هر فرد عالمی استاد تصور می­شود صادق نیست و بسیاری از افراد خبره نمی­توانند در هنر تدریس موفق باشند (7)، هنوز برای تعیین استاد خوب یک چارچوب مناسب وجود ندارد و در تحقیقات مختلف دانشجویان در ارزشیابی اساتید ویژگی­های فردی را ارجح­تر دانسته­اند (8). شناخت ویژگی­های یک استاد خوب، اهمیت زیادی دارد چون باعث تسهیل آموزش می‌شود و نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران می‌کند، از طرفی شخصیت مدرس می‌تواند توانایی علمی او را تحت تاثیر قرار دهد (9).
انگیزش موتور محرک انسان است، شناسایی زیر بناهای آن به خصوص در حیطه­ های تحصیلی و آموزشگاهی به منظور رشد و پیشرفت جامعه مهم و ارزشمند است (10). انگیزش تحصیلی به رفتارهایی که برای یادگیری و پیشرفت در تحصیل مربوط است، اطلاق می‌شود (11). انگیزه تحصیلی مهم­ترین عامل یادگیری موفق است تا آنجا که اهمیت آن از هوش بیشتر است (12). انگیزه تحصیلی به سه دسته درونی، بیرونی و خودپنداره تقسیم می‌شود. انگیزه درونی: شخص عملی را برای کسب رضایت خشنودی و علاقه و لذت درونی انجام می­دهد. انگیزه بیرونی: زمانی است که فعالیت برای دستیابی به برخی پیامدهای مجزا از خود فعالیت انجام می‌شود (13). انگیزه خودپنداره: در جریان مقایسه انگیزه درونی و بیرونی با سایر ویژگی­ های خود و دیگران حاصل می‌شود. رفتاری است که ریشه در نگاه­مان به خودمان دارد در واقع معرف تصویر مثبت و منفی است که شخص از خود دارد. افراد بسیاری هستند که دارای توانایی­ها و پتانسیل­های زیادی هستند لیکن به دلیل تصور منفی از خود نمی­توانند آن­را شکوفا سازند در واقع برآوردهای شخص از خویش را خودپنداره می­نامند (14).
مباشری در سال ۱۳۸۹ در مطالعه­ای با عنوان ویژگی­های یک استاد خوب در دانشکده بهداشت علوم پزشکی شهرکرد نشان داد که دانشجویان به تسلط بر درس، دانش عمومی استاد بیشترین و به قاطعیت و سخت­گیری او کم­ترین اهمیت را قائل بودند (15). نتایج مطالعه روحی در سال ۱۳۹۰ حاکی از آن بود که بیشترین عامل موثر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان صلاحیت علمی و اخلاقی اساتید دانشکده ­ها است (1۶). مطالعه درخشان در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان داد که معیارهای دانشجویان برای یک استاد خوب شامل مهارت ارتباطی، دانش پژوهی، مهارت تدریس، مهارت ارزشیابی و سپس ویژگی­های فردی و ظاهری است (1۷) . با توجه به موارد مطرح شده از آنجا­که انگیزه تحصیلی مهم­ترین شاخص تحصیلی دانشجو و عامل موثر پیشرفت یا ترک تحصیل دانشجو می­باشد و همچنین عدم موفقیت استاد در کلاس باعث اتلاف انرژی و هزینه و عدم اثربخشی صحیح برنامه­ های آموزشی می­شود. لذا این پژوهش با هدف سنجش ویژگی­ های استاد خوب و تاثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.
روش ­ها  
این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی بر روی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رشت دانشگاه علوم پزشکی در سال 1394 انجام شد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 148نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. معیار ورود به مطالعه گذراندن دوره علوم پایه و معیار خروج، عدم تکمیل درست پرسشنامه­ ها بود. ضمن بیان اهداف مطالعه برای دانشجویان و محرمانه ماندن اطلاعات ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استاد نمونه و انگیزه تحصیلی در اختیار آنان قرار گرفت.
پرسشنامه استاد خوب با  24 سوال برگرفته از مطالعات مباشری و درخشان (15، 17) در 6 حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، ارتباطات، اخلاق، شخصیت و ارزشیابی طراحی شد و در اختیار ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرارگرفت و با 89/0=CVR و 85/0=CVI تایید و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه گردید. پرسشنامه انگیزه تحصیلی بر اساس پژوهش پیر زهی (18) شامل سه بخش انگیزه درونی، بیرونی و خودپنداره بود که پایایی آن در این پژوهش با آلفای کرونباخ 87/0 تایید گردید. پرسشنامه­ های استاد خوب و انگیزه تحصیلی بر اساس طیف لیکرت امتیاز­بندی گردیدند (بسیار کم امتیاز 1، کم 2، متوسط 3، زیاد 4 و بسیار زیاد 5) و نمره 3 به عنوان میانگین در نظر گرفته شد و اعداد بالاتر از آن وضعیت مطلوب و کمتر از آن نامطلوب ارزیابی شد.
داده­ های پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و از طریق نرم ­افزار آماریSmart PLS2  انجام شد. مدل ­یابی معادلات ساختاری یک رویکرد جامع برای آزمون فرضیات درباره روابط متغیرهای مشاهده شده و مکنون است. نرم ­افزار Smart PLS2 بر  بیشینه­ سازی واریانس ­ها تمرکز دارد و در مقایسه با نرم­ افزارهای مشابه دارای برتری­ هایی است به ویژه وقتی مدل ­ها پیچیده می­ شوند. همچنین به نرمال بودن داده ­ها و حجم نمونه حساس نیست. این نرم­ افزار در دو مرحله کار تحلیل آماری را انجام می­دهد. در مرحله اول، بر اساس مدل اندازه­گیری، اعتبار همگرا و میزان همبستگی آزمون­ های پایایی مرکب و میانگین واریانس ارزیابی و رابطه سازه ­ها و ابعاد آن سنجیده می ­شود. مرحله دوم، ارزیابی مدل ساختاری است که شاخص­ ها در این مرحله کیفیت برازش را نشان می­دهند و فرضیه ­ها بررسی می ­شوند. پایایی و روایی در نرم افزار Smart PLS2 توسط سه شاخص مورد سنجش قرار می­گیرد. آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0، پایایی ترکیبی بالاتر از 7/0، ضرایب بارهای عاملی بالاتر از 4/0 مناسب است.
مهم­ترین معیار مربوط به معادلات ساختاری، شاخص GOF است و نشان­دهنده برازش کلی مدل است که دارای سه مقدار 01/0، 25/0 و36/0 به عنوان مقادیر ضعیف متوسط و قوی ارزیابی می­شوند. در بخش آزمودن فرضیه ­ها، مطابق الگوریتم تحلیل داده­ ها در روش حداقل مربعات جزئی پس از بررسی برازش مدل­های اندازه­گیری، مدل ساختاری و مدل کلی، نوبت به بررسی فرضیات تحقیق می­رسد که خود شامل دو بخش است: بررسی ضرایب معناداریZ  و مقادیر t-values ، چنانچه ضرایب مسیر بالای 96/1 باشند در سطح اطمینان 95/0  می­توان صحت مدل را پذیرفت و سپس بررسی ضرایب استاندارد شده با توجه به ضریب مربوط به مسیرها قابل مشاهده است (۱۹).
یافته­ ها
بر اساس یافته­ های پژوهش از 148 دانشجوی دندانپزشکی 86 نفر دختر (8/62 درصد)، 51  نفر پسر (2/37درصد)، مجرد 126 نفر (92 درصد) بودند. کمترین نمره معدل 70/16 و بیشترین نمره معدل 27/19 بود. نتایج نشان داد که دانشجویان دختر (میانگین 56/3) در مقایسه با پسران (میانگین 21/3) نمرات بالاتری به اساتید خود دادند. اساتید دانشکده دندانپزشکی با کسب نمره میانگین و انحراف استاندارد ۴۷/0± ۴۳/۳ در وضعیت مطلوبی با شاخص ­های استاد نمونه قرار داشتند. انگیزه تحصیلی دانشجویان با میانگین و انحراف استاندارد 54/0±37/3 در وضعیت مطلوبی بودند. همچنین بین انگیزه تحصیلی دانشجویان با جنسیت آنان ارتباط معنی­دار آماری مشاهده نشد.
جدول شماره یک توزیع فراوانی ویژگی­های استاد خوب (دانش پژوهی، روش تدریس، ارتباطات، اخلاقی، شخصیتی و ارزشیابی) و انگیزه تحصیلی دانشجویان (انگیزه ­های درونی، خودپنداره و بیرونی) را نشان می­ دهد.

با اجرای مدل و حذف سوال­ های (9،10،12،13،19و20) از ویژگی­ های استاد خوب و سوالات (4،7 و11) از انگیزه تحصیلی) دارای بارهای عاملی پایین، شاخص ­ها در حالت قابل قبول بودند. روایی واگرا نیز با استفاده از ماتریس فورنل و لارکر محاسبه شد و در سطح رضایت بخشی قرار داشت. معیار GOF با مقدار 56/0 حاکی از برازش قوی مدل در سطح کل بود.
جدول شماره دو نشان می­دهد که ضرایب مسیر (ضریب رگرسیون) در شاخص دانش پژوهی 86/0، شاخص شخصیت 84/0 ، شاخص ارتباطات 82/0، شاخص روش تدریس 79/0، شاخص ارزشیابی 68/0 و شاخص اخلاق 60/0 به عنوان مهم­ترین اولویت پاسخ­دهندگان در ارزیابی ویژگی­های استاد خوب بودند. همچنین ضرایب مسیر بعد انگیزه تحصیلی در شاخص انگیزه درونی 84/0، شاخص انگیزه خودپنداره 78/0 و انگیزه بیرونی 74/0 بیشترین نمرات را کسب کردند. باتوجه به اینکه رابطه استاد خوب و انگیزه تحصیلی در مقدار 93/1 از 96/1 کوچکتر بود  می ­توان دریافت ویژگی­ های استاد خوب از دید دانشجویان درسطح معنی ­داری 05/0 تاثیری روی انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی نداشت.

بحث و نتیجه­ گیری

این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی­های استاد خوب و تأثیر آن بر روی انگیزه تحصیلی دانشجویان انجام شد. شاخص­های استاد نمونه در 6 زمینه (دانش پژوهی، شخصیت، اخلاق، ارتباطات، روش تدریس و ارزشیابی) و انگیزه تحصیلی در 3 زمینه (انگیزه درونی، انگیزه خودپنداره و انگیزه بیرونی) بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تسلط علمی استاد، ارایه مطالب جالب و کاربردی، علاقه اساتید به رشته علمی خود، داشتن اطلاعات مناسب و تشویق و تحریک دانشجویان از جمله ویژگی­ های مهم از نظر دانشجویان بود که با یافته ­های مطالعه عادبدینی (۱)، شکورنیا (۸) و قربانی (20) هم خوانی دارد.
همچنین نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بیان ساده و شیوا، سازماندهی مطالب به صورت مناسب برای دانشجویان و طرح پرسش ­های خلاق و درگیر کردن آنان در مسایل، مدیریت زمان در کلاس از عوامل مهم انتخاب استاد خوب توسط دانشجویان است که با پژوهش­ های عابدینی (۱)، سواری (۳)،Sutkin  (۴) و مطلبی ­فرد (23) همخوانی دارد. آنچه مسلم است سابقه تدریس به تنهایی نقش مهم در فرآیند یادگیری و یادهی بازی نمی­کند بلکه شیوه ارایه مطالب باعث علاقمندی دانشجو می­ گردد. در پژوهش قربانی (20) و مرندی (21) شیوایی بیان و نحوه ساماندهی درس، از عوامل مهم در انتخاب استاد خوب بود که تاییدی بر پژوهش حاضر است.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که حرکات مناسب و زبان بدن، نظم و دقت اساتید در تدریس، علاقمندی به پاسخگویی سوالات دانشجویان، دسترسی به استاد در ساعات غیردرسی و رابطه خوب و دوستانه با دانشجویان از عوامل مهم هستند که با نتایج مطالعه سیامیان (۲) مبنی بر در دسترس بودن استاد و آمادگی برای رفع اشکالات دانشجویان، ارتباط صمیمی با دانشجو همخوانی دارد. همچنین آگاهی اساتید از برخی تکنیک­ های روانشناسی همچون زبان بدن نیز از عوامل مهم در برقرار مهارت ارتباطی اساتید شناخته می­شوند و باعث افزایش کیفیت آموزش در دانشجویان می­ گردد (20،۲).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که رعایت ادب و احترام از دیگر عوامل تأثیر­گذار استاد خوب است که با پژوهش مباشری (۱۵) و مطلبی­فرد (22) همخوانی دارد. رعایت ادب و احترام در کلاس باعث بوجود آمدن فضای آرامش و اعتماد دانشجو به استاد می­ شود و راه پیشرفت را برای دانشجو هموار می­کند (23). همچنین از یافته­های مهم مطالعه حاضر می­توان به آراستگی ظاهری، شوخ طبعی و روحیه خوب استاد، انتقاد­پذیری، کنترل مدیریت کلاس و قاطعیت در کلاس درس اشاره نمود که با پژوهش عابدینی (۱) و درخشان (17) همخوانی داشته ولی با مطالعات مبارکی و کلدوی (24) مطابقت ندارد. از دیگر نتایج پژوهش حاضر ارزشیابی از دانشجو در طول ترم، استفاده از روش­های متنوع ارزشیابی، تطابق امتحانات با مطالب درسی و دادن تکالیف تحقیقاتی مناسب به دانشجویان نام برد که با یافته ­های شکورنیا (۸)، حاجی آقاجانی (۹)، درخشان (17) و مردانی (21) همخوانی دارد. از آنجایی­که دانشجویان بدانند اساتید مطابق سرفصل­ های تدریس شده آزمون می­ گیرند، با آرامش بیشتری به یادگیری می­ پردازند.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که ویژگی­ های استاد خوب بر روی انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی تاثیری ندارد. تحقیق روحی و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی گلستان نشان داد که چهار عامل رفاهی، آموزشی، مراکز درمانی و آینده شغلی از مهم­ترین فاکتور­های آموزشی است که اهمیت برنامه­ ریزی آموزشی و نقش مهم اساتید را خاطر نشان می‌کند (16) که نتایج فوق با یافته­ های مطالعه حاضر مطابقت ندارد. از  آنجایی­که نقش اساتید بر انگیزه تحصیلی بسیار مهم است و ارایه یک روش تدریس مناسب توسط استاد یک عامل مهم در افزایش انگیزه است (25) برخورد صمیمانه اساتید با دانشجو، ظاهر آراسته، بیان خوب استاد، شناخت شغل، باعث افزایش انگیزه تحصیلی و یادگیری بهتر می‌شود (26،27). لذا می­ توان تبیین کرد که انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی به دلیل جایگاه و منزلی اجتماعی آنان فی­ نفسه بالاست.
دنی در مطالعه­ ای بیان کرد که نقش استاد در افزایش انگیزش درونی بسیار بالا است و حمایت استاد و ارتباط مناسب باعث افزایش انگیزه تحصیلی می‌شود (28). ارتباط و دلبستگی دوستانه استاد باعث افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان می ­گردد (29). پیشرفت تحصیلی مدیون رابطه استاد و شاگردی است و زمانی است که استاد برای دانشجو اهمیت قایل است انجام دروس به روش کنفرانسی برای یادگیری بهتر و افزایش انگیزه آنان مهم است (30). در پژوهشی، اساتید نمونه دانشگاه بیرجند بیان نمودند به دلیل رکود بازار کار، انگیزه دانشجویان در بدو ورود مناسب نبوده ولی نقش استاد خیلی مهم است به طوری­که حتی می­تواند دانشجویان بی­انگیزه را هدفمند نماید (31) مطالعه یوسفی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که برقراری ارتباط چشمی استاد با دانشجویان، انجام تکالیف ساده، تکالیف مناسب و استاد خوب از عوامل مثبت و تاثیر­گذار بر انگیزه تحصیلی  می­باشند (32). شاید علت تفاوت نتایج این مطالعات با یافته ­های پژوهش حاضر را داشتن انگیزه قوی دانشجویان رشته­های پزشکی و دندانپزشکی و جایگاه و منزلت ویژه اجتماعی و علمی خاص رشته­ های فوق دانست. در رشته دندانپزشکی به دلیل رقابت سخت و فشرده در کنکور سراسری و باور عمومی به زودبازدهی مالی و بازار کار مناسب این رشته انگیزه تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه در سطح بالایی است و استاد تاثیری روی آن ندارد (33). همچنین در مطالعه   نعمت­الهی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انگیزه دانشجویان بسیار خوب توصیف شده و دلایل آن را جایگاه شغلی والا، درآمد بالا، توانایی خود اشتغالی، ماهیت هنری رشته دانستند (34). انگیزه بالا در دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ورود به دانشگاه به دلیل بازارکار و جایگاه اجتماعی بالا را می­توان با نتایج تحقیق ظهیری (35) مقایسه کرد که به انگیزه پایین دانشجویان پرستاری، پیش از ورود به این رشته دارد، اشاره دارد. در پژوهش قربانی (20) و روشن (36) اکثر دانشجویان دارای انگیزه مطلوب بودند که با این تحقیق همسو بود(20, 37).
از نتایج پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت مهم ­ترین ویژگی­ استاد خوب از نظر دانشجویان، دانش­ پژوهی و شخصیت استاد بود. لذا پیشنهاد می­ گردد اساتید، برنامه­ ریزان آموزشی و مدیران گروه به این ویژگی­ ها توجه نمایند و از آنجا که انگیزه تحصیلی یک عامل چند بعدی است و استاد خوب یکی از عوامل تاثیر­گذار بر آن است. لذا شناسایی عوامل مهم بر انگیزه تحصیلی بسته به رشته تحصیلی، شرایط خانوادگی و سایر عوامل مرتبط مهم است. دانشگاه ­ها با الگو­سازی و توجه به ابعاد مختلف یک استاد نمونه می­توانند شاهد بهره ­وری، افزایش کیفیت آموزشی و یادگیری بهتر دانشجویان باشند. همچنین توصیه می­شود که پژوهشگران در تحقیقات آتی ضمن شناسایی این عوامل و تاثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان را نیز بررسی نمایند.
از محدودیت­ های این پژوهش می ­توان به عدم همکاری لازم دانشجویان در تکمیل پرسشنامه، پراکندگی دانشجویان در کلینیک و دانشکده و فاصله زیاد این مراکز از یکدیگر، بروکراسی اداری جهت هماهنگی لازم، نبود حمایت بودجه­ای و کمبود زمان اشاره نمود.
قدردانی
در پایان پژوهشگران از همکاران و دانشجویان محترم دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت انجام این پژوهش، کمال تشکر و تقدیر را دارند.
فهرست منابع
1. Abedini S, Kamalzadeh H, Aghamolaei T. Perspectives of medical students regarding criteria for a good university professor, Bandar Abbas, Iran. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences 2010; 14 (3): 241-5 .[Persian]
2. Siamian H, Bala Ghafari A, Aligolbandi K, Reza Nezhad SF, Sharifi Nick M, Shahrabi A et al. [Characteristics of a good university lecturer according to students]. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2013; 22 (96): 106-13. [Persian]
3. Savari K, Ghaseminejad J, Dehghan H. [Survey of the features of a good teacher from view points of high school students in Mahshhar]. Psychol Educ Sci 2002; 13(14): 75-84.[Persian]
4. Sutkin G, Wagner E, Harris I, Schiffer R. What makes a good clinical teacher in medicine? A review of the literature. Academic Medicine 2008; 83 (5): 452-66.
5. Hokmabadi R, Fallah H. [Ideal university teachers according to students'views]. Journal of Medical Education Development 2013; 6 (10): 22-9. [Persian]
6. Sproule,R Student Evaluation of Teaching: A Methodological Critique of Conventional Practices Robert Sproule Bishop's University (Canada). Education Policy Analysis Archives 2000; 8 (50): 1-23
7. Harandi Zadeh E, Naeimi A, Pezeshki Rad G, Namdar R. [Analysis of Good Faculty Characteristics from Students’ Perspective at College of Agriculture: Tarbiat Modares University Case]. IRPHE 2011; 16 (4): 41-55 .[Persian]
8. Shakurnia A, Jouhanmardi A, Komaili Sani H. [Students’ opinion on factors affecting faculty evaluation in Jondishapoor Medical University]. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2): 101-10. [Persian]
9. Haji Aghajani S. [Comparison and Survey of Teachers and Students' Views about the Items of a Good Teacher]. Teb Va Tazkieh 2001; 41:47- 51. [Persian]
10. Kiafar M S, Kareshki H, Hashemi F.[The Role of Hope Components And Optimism on Academic Motivation of Graduate Students of Ferdowsi University And Mashhad University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (6) :517-526. [Persian]
11. Acharya N, Joshi S. Influence of parents' education on achievement motivation of adolescents.Indian Journal Social Science Researches 2009: 6 (1): 72-79
12. Kaveh MH. Motivation and Learning, Interdiscip J Virtual Learn Med Sci. 2010 ;1(1): e13963. [Persian]
13. Sadrzadeh O, Talebi H, Abedi A. [Construct and validate a scale to measure the motivation of isfahan University students on self-determination theory]. New Educational Approaches 2012; 7 (1): 137-53. [Persian]
14. Ahmadi M, Khatami H, Asadzadeh H. [The effect of communication skills training on social adjustment and academic achievement of high school students in Zanjan]. Research in social psychology 2012; 2 (5): 99-115. [Persian]
15. Mobashery M, Khosravi SH, Deris F, Taji F, Taheri Z, Mardanpour E. [Characteristics of a Good Teacher in Terms of Students of Health School in Shahrekord University of Medical Sciences. Research in Medical Education]. 2011; 3 (2): 1-8. [Persian]
16. Rouhi G, Hoseini S A, Badeleh M T, Rahmani H. [Educational Motivation and its Relationship with some Factors among the Students of Golestan University of Medical Sciences]. Strides Dev Med Educ 2008; 4 (2): 77-83. [Persian]
17. Derakhsahn A, Darabi M, Saedi M, Kiyani M. [Perspective of Medical Students of Mashhad University of Medical Sciences about the Criteria of a Good University Professor]. Medical Ethics Quarterly 2014; 7(25): 98-122. [Persian]
18. Pirzehi A, Beravan H.[The effect of social factors on education motivation of ferdousi university students]. Journal of Social Science 2013; 10 (2): 23-56.
19. Davari A, Rezazadeh A. Structural equation modeling with PLS. Tehran: Jahad University; 2013. [Persian]
20. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams-Abadi M. [Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer]. koomesh 2009; 10 (2): 77-84. [Persian]
21. Marandi A. [Criteria of a good teacher of Professors and students of Zahedan University of Medical Sciences in the first half of the year 2001-2]. [dissertation]. Iran: Zahedan University of Medical Sciences; 2001. [Persian]
22. Motalebi Fard A, Arasteh H, Khanjarkhani M, Safaie Movahed S. [Characteristics of a Good Instructor from Master students’ Point of View: A qualitative study].Journal of Higher Education CurriculumStudies 2011:12 (4): 60- 83. [Persian]
23. Soltani Arabshahi SK, Bigdeli Sh, Kouhpayezade J, Jafarpour A. [Designing a Reliable and Valid Instrument to Determine the Effective Motivational Factors on Medical Students Learning Based on Keller’s ARCS Model]. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :241-246. [Persian]
24. Mobaraki A, Koldvi A. The specialties of a good master from the viewpoint of students of yasouj university of medical sciences 2007 Dena 2007; 2(2): 55-9. [Persian]
25. Azadbakht L, Haghighatdoost F, Esmaillzadeh A. [Comparing the effect of teaching based on problem solving method versus lecturing method regarding first diet therapy course for students of nutritional science]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5): 1093-1101. [Persian]
26. Bhangu A, Boutenouchet T, Young X, Abrahums P, Joplin R. A three year prospective longitudinal cohort study of medical students attitudes toward anatomy teaching and their career aspirations. Anat Sci Educ 2010;3 (4): 184-90.
27. Vasaghi Gharamaleki B, Nikmaram MR , Rouhi Azizi M. [Physiotherapy Students’ Attitudes to Basic Medical Sciences Courses]. Educ Strategy Med Sci 2015, 8(1): 7-14. [Persian]
28. Danielsen AG, Wiium N, Wilhelmsen BU, Wold B. Perceived support provided by teachers and classmates and students' self-reported academic initiative. Journal of School Psychology 2010; 48 (3): 247-67.
29. Payne E, Whittaker L. Developing essential study skills, prentice hall. 2nd ed. London: Prentice Hall. Pennington, G: 2006.
30. Barani Sh, Darvishi F, Azami A, Zarafshan K. Evaluation of Agricultural Extension and Education Razi University students' progress and the influencing factors Journal Higher Education 2009; 2 (7): 59-82 [Persian]
31. Talebzadeh Shoshtari L, Pourshafaie H. Attributions of Successful Professors in Promoting Academic Motivation in Birjand University Students. IRPHE 2011; 17 (2): 81-97. [Persian]
32. Yousefi A, Ghasemi Gh, Firouznia S. Motiviation and academic achievrment in medical students. J Educ Health Promot. 2012; 1: 4. [Persian]
33. Hashemipour M. [Dental students' motivation for entering dentistry in Kerman school of dentistry]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1): 109-15. [Persian]
34. Neamatollahi H, Mehrabkhani M, Ghafarpour S, Ghasemi A. [Evaluation of Mashhad Dental School Students’ motives and viewpoints on their Career choices in 2010]. J Mash Dent Sch 2014; 38 (1): 71-84. [Persian]
35. Zahiri NB, Rajabi S. [The study of variables reducing academic motivation of “persian language and literature” students]. Journal of Daneshvar of Shahed University 2009; 16(36): 69-80. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili M R, Hozni S A, Mosazadeh B, Zavareh A. Good Teacher's Characteristics and its Influence on Dental Students Academic Motivation In Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2017; 9 (3) :18-10
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-471-fa.html
اسماعیلی محمودرضا، حزنی سیدعلی، موسی زاده بهروز، زواره علی. ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی . پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1396; 9 (3) :18-10

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-471-fa.html

برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education