[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 4-1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 68-75 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری
ارسلان سالاری ، عبدالحسین امامی سیگارودی ، فاطمه زائرثابت* ، مریم شکیبا ، مریم خجسته ، معصومه شریفی
گروه پرستاری،مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران ، sahar.sabet90@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، پرستاری، پیشرفت تحصیلی، علاقه مندی
متن کامل [PDF 376 kb]   (533 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (607 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
متن کامل:   (1224 مشاهده)
مقدمه
پیشرفت تحصیلی یکی از مهم­ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشـجویان برای اتمام تحصیلات دانشـگاهی و رسیدن به مرحله فارغ­التحصیلی نقش قابل­توجهی را ایفاءمی کند. این مفهوم یکی از مهم­ترین پارامترهایی است که در پیش ­بینی وضعیت آتی فراگیران از لحاظ کسب صلاحیت و مهارت­ های علمی و عملی لازم مورد استفاده قرار می ­گیرد.
معمولاً پیشرفت تحصیلی را با روش­های مختلفی اندازه­ گیری می­ کنند که از جمله آن­ها می­توان به میزان پیشرفت در هر یک از دوره­های آموزشی به­طور مجزا، پیشرفت حاصله در مجموعه دوره­های آموزشی، معدل تحصیلی سالیانه، معدل تحصیلی یک برنامه آموزشی اشاره نمود (1). ازطرفی در خصوص جویندگان علم و دانشجویان انگیزه پیشرفت تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار است با این انگیزه افراد تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیت­آمیز یک تکلیف، رسیدن به هدف یا دستیابی به درجه معینی از شایستگی در کار خود دنبال می­کنند تا بالاخره بتوانند موفقیت لازم را در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی کسب نمایند. در واقع انگیزش پیشرفت تحصیلی به رفتارهایی اطلاق می­ شود که منجر به یادگیری و پیشرفت می ­گردد (2). معدل تحصیلی یکی از شاخص­ های متداول ارزیابی عملکرد تحصیلی است. بسیاری از دانشکده ­ها میزان حداقلی را به ­عنوان معیار قبولی در امتحانات یا به­عنوان حد نصاب مورد نیاز برای ادامه تحصیل دانشجویان در نظر می­ گیرند. میزان این معیار در دانشکده ­های مختلف متفاوت است مثلاً در دانشگاه ­های ایرانی این مقیاس از صفر تا 20 درجه­بندی شده و معمولاً نمره بالاتر از 14 به عنوان نمره قبولی در نظر گرفته می­ شود (3).
پیشرفت تحصیلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که بررسی این عوامل و تعیین سهم هریک در پیشرفت تحصیلی به تعیین راهکارهایی برای شناخت عوامل موثر بر موفقیت و افت تحصیلی منجر خواهد شد و شناسایی این عوامل موجب تسهیل آماده­ سازی فراگیران برای ورود به دانشگاه و عملکرد تحصیلی بهتر آن­ها در دانشگاه و همچنین جبران کاهش تعداد دانشجویان فارغ­ التحصیل و در نهایت اصلاح نرخ شکست و برنامه­ریزی برای کاهش تکرار دوره در دانشجویان شده و به برنامه­ریزان آموزشی کمک می­کند تا عوامل مثبت اثرگذار را بهبود بخشند و از تأثیر عوامل منفی بکاهند. منابع نشانمی­دهند که عواملی چون فراگیر، آموزشگر، برنامه، تجهیزات و محیط آموزشی می­توانند تاثیرات متفاوتی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانشجویان داشته باشند (1،4).
درمطالعات بسیاری سعی شده تا عوامل موثر بر افت تحصیلی در دانشجویان کشور بررسی کنند برخی از این عوامل متغیرهایی نظیر سن بالا، جنسیت مذکر، سکونت در خوابگاه، غیربومی بودن، اشتغال پاره­وقت، متاهل بودن، پایین بودن سطح سواد والدین، معدل پایین دوران متوسطه، فاصله زیاد بین اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه، استفاده از سهمیه ایثارگران، میزان علاقه و انگیزه ناکافی به رشته تحصیلی و عدم امیدواری به آینده شغلی، ابتلا به افسردگی، عزت نفس پایین؛ تحصیل در دوره شبانه و یا ناپیوسته، عدم برنامه­ریزی جهت مطالعه، عدم مشاوره تحصیلی، عدم حضور در کلاس درس را شامل می­گردد (5). حال باتوجه به موارد ذکرشده در بالا علاقمندی یکی از عواملی است که می­تواند با پیشرفت تحصیلی ارتباط داشته باشد. مفهوم علاقه به معنای داشتن میل و رغبت برای فعالیت و پرداختن به کار است (6). علاقه به شغل و رشته تحصیلی ریشه در عوامل مختلفی دارد و امروزه مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. مقدم علاقمندی را متاثر از میزان ارضای نیازهای واقعی افراد می­ داند کارین (karin) معتقد است که عوامل اقتصادی و اجتماعی از مهم­ترین گرایشات شغلی و تحصیلی هستند. همچنین کلی (koli) علاقمندی را ناشی از سائق­های معنوی، مادی و اجتماعی می­داند و به­طور­کلی باید گفت که علائق تحصیلی متاثر از عوامل فردی، اقتصادی، اجتماعی و تناسب محتوی با توانمندی­ها و استعدادهای اشخاص دارد (7). ارتباط علاقمندی با پیشرفت تحصیلی در مطالعات محدودی مورد بررسی قرار گرفته، بدیهی است که طراحی این نوع مطالعات می­تواند به شناخت هر چه بیشتر نیم­رخ تحصیلی دانشجویان و شناخت عوامل تاثیرگذار در تحصیل آن­ها منجر شود. از  این­رو با توجه به اهمیت شناسایی عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی و تعیین علاقمندی به عنوان یکی از عوامل مرتبط، در این مطالعه بر آن شدیم به بررسی وضعیت پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با علاقه­ مندی رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بپردازیم.
روش ­ها  
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی ازنوع توصیفی - تحلیلی است که درآن علاقه­مندی به رشته و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری در سال1395 مورد بررسی قرارگرفت. جامعه پژوهش این مطالعه، کلیه دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر در دانشکده­های پرستاری رشت و شرق گیلان بودند. تعداد نمونه لازم جهت این مطالعه 400 نفر بودندکه به روش سرشماری انتخاب و تعداد 365 نفر پرسشنامه­ها را تکمیل و به طورکامل پاسخ دادند.
ابزار تحقیق دارای دو بخش بود که بخش اول آن مربوط به عوامل فردی و اجتماعی و بخش دوم مربوط به ابزار سنجش علاقه­مندی به رشته تحصیلی حاج باقری (1396) که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (8/0=α) تایید شد (8). در این مطالعه منظور از متغیرهای فردی و اجتماعی مشخصه­هایی شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، ترم تحصیلی، معدل تا ترم جاری، معدل کل دیپلم، تعداد افراد خانوار، محل سکونت هنگام تحصیل، تحصیلات پدر و مادر می­باشد. معدل تا ترم جاری به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد که از پرونده­های تحصیلی دانشجویان استخراج شد. پرسشنامه علاقه­مندی به رشته تحصیلی شامل 10 سؤال به صورت چهار دامنه براساس مقیاس نگرش سنج پنج گزینه­ی لیکرت (کاملاً موافق، تاحدی موافق، بی­تفاوت، تاحدی مخالف، کاملاً مخالف) می­باشد که متناسب با پاسخ، امتیاز 1 الی 5 تعلق می­ گیرد و دامنه امتیازات از 50-10 است (نمرات 20-10 امتیاز کم،30- 20 متوسط، 40-30 زیاد و50-40 خیلی زیاد). معیارهای ورود به مطالعه شامل اشتغال به تحصیل در ترم دوم و بالاتر و عدم اشتغال به کار تمام وقت در واحد بالینی و داشتن رضایت جهت شرکت در پژوهش بود.
پرسشنامه­ها بعد از کلاس درس در بین دانشجویان توزیع و جمع­آوری گردید. در ابتدا به افراد شرکت­کننده هدف از تکمیل پرسشنامه و نحوه تکمیل آن به­طور کامل توضیح داده شد و همچنین به شرکت­کنندگان اطمینان داده شد که اطلاعات آن­ها به صورت محرمانه باقی خواهد ماند. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون مربع کای، t مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای پیدا کردن محل اختلاف در آنالیز واریانس    یک­طرفه از آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. جهت تعیین ارتباط علاقه­مندی به رشته تحصیلی با تعدیل سایر متغیرها از مدل رگرسیون خطی استفاده شد. در مدل­سازی، متغیرهای با سطح معنی­داری کم­تر از 2/0 در آزمون تک­متغیره وارد مدل چند­متغیره رگرسیون خطی و متغیرهای کیفی تحصیلات پدر و مادر؛ محل سکونت و وضعیت علاقمندی به­صورت متغیرهایDummy  وارد مدل شدند. برازندگی مدل با بررسی ضریب تعیین مورد ارزیابی و آنالیزها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS.Ver.16 انجام شد.
یافته­ ها
در مطالعه حاضر میانگین سنی افراد مورد پژوهش 21 سال و میانگین معدل تحصیلی آنان 47/1±8/15 بود. از 365 دانشجوی شرکت­کننده در این مطالعه 149 نفر (82/40 درصد) پسر و 216 نفر (18/59 درصد) را دختر تشکیل می­دادند که از این تعداد 89 درصد مجرد، 49 درصد افراد پدرشان و 51 درصد مادرشان دارای تحصیلات دیپلم بودند. جدول شماره یک میانگین معدل تحصیلی را برحسب متغیرهای زمینه­ای نشان می­دهد که میانگین معدل تحصیلی دختران (3/1±2/16) به­طور معنی­داری (001/0P=) بیشتر از پسران بود. نتایج آزمون­ های تعقیبی نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی افراد ساکن در منزل (1/16) به­ طور معنی­داری (003/0p=) بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه (4/15) است. همچنین نتایج نشان داد که بین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تحصیلات مادران ارتباط معنی­ داری وجود دارد (003/0p=). معدل دانشجویان با مادران دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر (4/1±16) بصوزت معنی داری بیشتر از معدل دانشجویان با مادران دارای تحصیلات سیکل و یا بی­سواد (5/1±5/15) بود.
همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که افراد با میزان علاقه­مندی کم (5/1±15) پایین­ ترین میانگین پیشرفت تحصیلی را در مقایسه با افراد با میزان علاقه­مندی متوسط (4/1±9/15) و بالا (4/1±2/16) داشتند. با استفاده از مدل چندگانه رگرسیونی و پس از تعدیل متغیرهای زمینه­ ای، متغیرهای جنس، تاهل و معدل دیپلم می­توانند به ­طورمعنی­داری پیشرفت تحصیلی را پیش­ بینی کند (جدول 2).


ضریب تعیین مدل 24 درصد گزارش شد و میانگین پیشرفت تحصیلی در دختران با تعدیل سایرمتغیرها به صورت معنی­دار و به مقدار 43/0 بیشتر از پسران بود. در افراد مجرد به مقدار73/0- کم­تر از افراد متاهل بدست آمد. نتایج نشان داد که با افزایش میانگین معدل دیپلم، میانگین پیشرفت تحصیلی به صورت معنی­دار و به مقدار 23/0 واحد افزایش داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که علاقه ­مندی به رشته تحصیلی نمی­تواند به صورت معنی داری پیشرفت تحصیلی را پیش بینی ­کند. نتایج مدل رگرسیونی درجدول شماره دو ارائه شده است.


بحث و نتیجه ­گیری
در پژوهش حاضر بین علاقه ­مندی به رشته تحصیلی و معدل تحصیلی دانشجویان از لحاظ آماری ارتباط معنی­دار مشاهده شد و افراد با میزان علاقه­مندی کم، پایین­ ترین میانگین پیشرفت تحصیلی را در مقایسه با افراد با میزان علاقه­مندی متوسط و بالا داشتند. نتایج مطالعه سنایی­ نسب نشان داد که بین علاقه به رشته تحصیلی با معدل ارتباط مستقیم و معنی­ دار وجود دارد (1) و هم­سو با مطالعات رودباری (2) یوسفی (3) و شکورنیا (9) بوده که با یافته ­های پژوهش حاضر همخوانی دارد. لذا می ­توان گفت علاقه به رشته تحصیلی موجب ایجاد انگیزش شده و به­ دنبال آن فرد تلاش بیشتری را برای رسیدن به عملکرد تحصیلی بهتر از خود نشان می­ دهد.
اگرچه در مطالعه حاضر با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره و پس از تعدیل متغیرهای زمینه ای، علاقه­ مندی به رشته تحصیلی بصورت مستقل به­ عنوان پیش­بینی ­کننده معنی­دار پیشرفت تحصیلی گزارش نشد اما با استفاده از مدل متغیرهای جنس، تاهل و معدل دیپلم می­ تواند به ­طورمعنی­داری پیشرفت تحصیلی را پیش ­بینی کند.
یافته­ های مطالعه حاضر نشان داد که میانگین معدل تحصیلی در دختر­ها به ­طور معنی­داری بالاتر از پسرها است. در همین راستا در مطالعه ­ای که توسط سنایی­ نسب با هدف بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام داد به این نتیجه رسید که میانگین معدل تحصیلی دخترها بالاتر از پسرها است (1). رودباری در مطالعه خود بیان می­کند که دانشجویان دختر معدل بالاتری نسبت به پسران دارند (2). نتایج مطالعات تمنایی­فر (10)، کرمی (11) و آقامیرزایی (12)  نشان داد که پیشرفت تحصیلی زنان بیشتر و بهتر از مردان است. همچنین نتایج پژوهش ایزدی در سال 93 نشان داد که انگیزه تحصیلی دانشجویان دختر بالاتر از پسران است (13). به نظر می ­رسد حس رقابت­جویی، حس مقایسه و کمال در بین دانشجویان دختر بیش از پسر است. در مورد دلایل احتمالی می­توان به تفاوت فرهنگی و اجتماعی اشاره نمود. از آنجایی­که در جامعه، جنس مذکر به­عنوان فرد مستقل و در ارتباط بیشتر با اجتماع شناخته می­ شود، شاید یکی از دلایل عملکرد تحصیلی ضعیف آنان اختصاص دادن زمان کمتری برای مطالعه دروس نسبت به دانشجویان دختر باشد.
نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه میانگین معدل تحصیلی در متاهل ­ها بالاتر از مجردها بود. در همین راستا در مطالعه ­ای که توسط اسدزاده با هدف بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته­ ی تحصیلی خود انجام داد، به این نتیجه رسید که دانشجویان متاهل علاقه بیشتری به رشته خود نسبت به مجردها داشتند (6). در تضاد با این پژوهش، نتایج مطالعه کرمی نشـان داد کـه ﻭﺿﻌﻴـﺖ ﺗﺎﻫـﻞ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳـﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻋﻼﻗﻪآن­ها  ﺑﻪ ﺭﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺜﺒﺖ و معنیﺩﺍﺭﻱ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﻣﺠﺮﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ (11). در تحقیقی که توسط آقامیرزایی و صالحی عمران در سال 91 انجام شد، یافته­ ها نشان داد که بین تاهل و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی­داری وجود ندارد (12). ادیب حاج باقری و همکاران در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که دانشجویان پرستاری مجرد موفقیت آکادمیک بیشتری نسبت به دانشجویان متاهل داشتند (14). که با یافته­ های این پژوهش در تضاد است، این مغایرت در یافته­ها می­ تواند ناشی از اختلافات فرهنگی دانشجویان باشد و با توجه به تغییرات سریع عوامل در طول زمان نمی­توان  علل خاصی را برای همه جوامع مطرح نمود ولی وجود رابطه مثبت بالا بین موفقیت تحصیلی و تاهل، بیانگر مسئولیت­ پذیری دانشجویان متاهل در مقابل جامعه، باعث رشد اجتماعی فرد شده و شخصیت او را به پختگی می­رساند. همچنین گستره وسیعی از منابع عاطفی و حمایتی در زندگی را در بر دارد. افراد متاهل به دلیل داشتن مسئولیت زندگی تمایل بیشتری به تحصیل به منظور دستیابی به یک درآمد مناسب دارند به همین دلیل تاهل می­تواند یک عامل انگیزشی به حساب آید.
همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانشجویان با معدل دیپلم بالاتر، دارای معدل تحصیلی بهتری در دانشگاه هستند. در همین راستا نتایج مطالعه آقامیرزایی در سال 91 نشان داد که ارتباط مثبت و معنی­ داری بین معدل پیش­دانشگاهی با پیشرفت تحصیلی وجود دارد (12) نتایج مطالعه عادل مشهدسری در سال 94 نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجو در طی دوره دبیرستان نقش مهمی در روند  تحصیلی­شان دارد (15) که با یافته های پژوهش حاضر همخوانی دارد. ادیب حاج­باقری در پژوهشی به این نتیجه رسید که ارتباط معنی­ داری بین معدل کل و نیز معدل ترم قبل دانشجویان با میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک وجود ندارد (14)که با یافته­های مطالعه حاضر مغایرت دارد.
از آنجایی­که معدل دیپلم صرف نظر از محل تحصیل دانشجویان عامل مهمی در میزان موفقیت آن­ها در دوره دانشجویی است. این مساله می­تواند گویای این نکته باشد که دانشجویان با معدل دیپلم بالاتر از پشتکار و تلاش بیشتری برخوردار بوده و همچنین به دلیل فهم بهتر دروس پایه دبیرستانی، در دوران دانشجویی از وضعیت بهتری برخوردار بوده­اند. از طرف دیگر اثر عواملی چون اعتیاد به اینترنت و اثر شبکه­های اجتماعی در سال­های اخیر را نمی­توان از نظر دور داشت. همچنین با توجه به اینکه معدل تحصیلی بالا تا حدودی اکتسابی و تحت تاثیر آموزش است. این تفاوت­ ها در نتایج مطالعات مختلف می­تواند ناشی از عوامل و شرایط حاکم بر محیط آموزشی، از جمله برنامه­ریزی، ارائه دروس، امکانات آموزشی اساتید و شیوه­های تدریس و ارزشیابی در دانشگاه­ها و نیز نوع تعاملات میان اساتید و دانشجویان باشد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که  میانگین پیشرفت تحصیلی افراد ساکن در منزل به­طور معنی­داری بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه است. نتایج مطالعات رودباری و اصل­مرز(2)  و ادیب حاج­ باقری (14) نشان داد که بین معدل دانشگاه و سکونت در خوابگاه اختلاف معنی­دار وجود دارد که با یافته­های پژوهش حاضر همخوانی دارد. در تنیین آن می­توان گفت دانشجویان ساکن خوابگاه به­دلیل دوری از خانواده و نبود محل مناسب برای مطالعه در کسب معدل بالا در مقایسه با سایر دانشجویان با مشکلات بیشتری روبرو هستند.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تحصیلات مادران اختلاف معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که معدل دانشجویان با مادران دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر بیشتر از مادران با تحصیلات سیکل و یا بی­سواد است. نتایج مطالعه آقامیرزایی و صالحی عمران در سال 91 نشان داد که بین میزان تحصیلات والدین با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی­داری وجود ندارد (12) که با یافته­های مطالعه حاضر مغایرت دارد.
ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ نتایج ﺑﻪ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺭﺷﺘﻪ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻋﻼﻳﻖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﺤﺼﻴﻼﺕ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﻓﻖ ﺩﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. از سوی دیگر به عقیده پژوهشگر شاید زنان با تحصیلات کمتر از دیپلم به دلیل مسئولیت بیشتر در منزل و رسیدگی به امور خانواده زمان بیشتری برای تربیت و پرورش فرزندان مستقل در تصمیم­ گیری جهت انتخاب رشته خود را دارند.
با توجه به نقش کلیدی علاقه­مندی به رشته تحصیلی در آموزش لذا به مدیران و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه می‌گردد با اتخاذ روش‌های مناسب فواید علاقه به رشته تحصیلی را برای دانشـجویان تبییـن نموده و هم­چنین تلاش نمایند توانایی‌های آنان را در این زمینه بهبود دهند. از سوی دیگر مساله ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ­ﻣﻨﺪﻯ ﺑﻪ ﺭﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻰ­ﺑﺎﻳﺴﺖ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­ﺭﻳﺰﻯ­ﻫﺎﻯ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻬﻢ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ.از محدودیت­های پژوهش می­توان به کم بودن تعداد نمونه­ ها، استفاده صرف از پرسشنامه برای جمع­آوری داده­ ها و  مطالعه روی یک رشته در دانشگاه اشاره نمود.
قدردانی
این مقاله حاصل انجام طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشماره طرح 94090201 می­ باشد. بدین­وسیله از معاونت تحقیقات و فناوری و کلیه دانشجویانی که در تکمیل صادقانه پرسشنامه همکاری نموده ­اند، تقدیر به عمل می­آید.


 
فهرست منابع
1. Sanaienasab H, Rashidi Jahan H, Saffari M. [Influential factors on academic achievement of university students]. Iranian Quarterly of Education Strategies 2013; 5 (4): 243-49. [Persian]
2. Roudbari M, Asl Marz B. The Academic progress of Students in Zahedan University of Medical Sciences and its Associated Factors. Strides Dev Med Educ 2011; 7 (2): 147-152. [Persian]
3. Firouznia S, Yousefi A, Ghassemi G. [The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1): 79-84. [Persian]
4. Eehsani R, Haji-Aghajani S, Rastegar T, Atarmoghadam H, Amouzadeh-Khalili M, Ghorbani R, et al. [Viewpoints of the lecturers' and students' at Rehabilitation College of Semnan University of Medical Sciences on the factors influencing students' academic achievement in 2012-2013 academic year]. koomesh 2015; 16 (2): 220-228. [Persian]
5. Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Nasseryan J, Mardani M. [Incidence of academic failure and its underlying factors in Lorestan University of medical sciences]. yafte 2016; 17 (4) :14-24. [Persian]
6. Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi SA Survey of the Motivation of Nursing Students toward Their Field of Study Selection. JHC 2012; 14 (1 and 2): 9-15. [Persian]
7. Abedian K, ShahHosseini Z. [Factors Affecting Students' motivations For Choosing Nursing As A Career: A Cross-Sectional Study]. Journal of Healh Breez 2016; 1 (3): 26-32. [Persian]
8. Adib-Hajbaghery M, Arabi Matin Abadi M J, Ghadirzadeh Z, Moujoodi H, Mehdiansaripour M. [Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17: 24-34. [Persian]
9. Shakurnia A, Alijani H, Najjar S, Elhampour H. [Correlation between Educational Satisfaction and Approaches to Study and Academic Performance a Study of Nursing and Midwifery students]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2): 101-109. [Persian]
10. Tamannaifar MR, Gandomi Z. [Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students]. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1): 15-19. [Persian]
11. Kaarami K, Soltani T, Tabesh H. The study on the3 interests rate of health faculty students of Ahwaz. Jundishapur Journal of Health Sciences 2009; 1(1): 8-15. [Persian]
12. Aghamirzayi T, Salehi Omran E. [Analysis of the effective factors on student progress: A Case Study in the Mazandaran University of Sciences & Technology]. Higher Education Letter 2013; 5 (20):117-140. [Persian]
13. Izadi S, Jouybari L, Behnampoor N, Taghavi A, Baiky F. [Academic motivation and associated factors of the Golestan University of Medical Sciences]. Development Strategies in Medical Education 2014; 1(2):44-50. [Persian]
14. Adib-Hajbaghery M, Sadeghi gandomani H, Aminolroayaee Yamini E. [Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15: 510-520. [Persian]
15. Adelmashhadsari F, Mitra Elmi F, Mitra Elmi M, Maghdori Z.[The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011]. rme 2016; 7(4):39-45. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.4.39]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari A, Emami-sigaroudi A, Zaersabet F, Shakiba M, Khojasteh M, Sharifi M. Study of the relationship between academic achievement and interested in academic field in Nursing students . rme. 2018; 10 (2) :68-75
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-426-fa.html

سالاری ارسلان، امامی سیگارودی عبدالحسین، زائرثابت فاطمه، شکیبا مریم، خجسته مریم، شریفی معصومه. بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1397; 10 (2) :68-75

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-426-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( 4-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education