:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 76-67 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394
یاسمن یعقوبی، امیرحسین محمد داودی* ، افسانه زمانی مقدم، اختر جمالی
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران ، adavoudi838@yahoo.com@
چکیده:   (411 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه ­ها از سازمان ­های مهم آموزشی- پژوهشی و خدمات اجتماعی در هر جامعه محسوب شده و هدف آن­ها پرورش سرمایه انسانی متخصص برای رفع نیازمندی­ های جامعه می­ باشد، در این بین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه­ ها، از دغدغه­ های بسیار مهم به شمار می­ رود و با توجه به نقش دانشگاه ­های علوم پزشکی در آموزش دانشجویان که نقش اساسی در ارتقای سلامت جامعه دارند، پژوهش حاضر بر آن شد تا کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را تبیین نماید.
روش ها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی با استفاده از نمونه ­گیری تصادفی ساده بر روی 250 نفر از دانشجویان رشته­ های مختلف علوم پزشکی گیلان شامل: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی به اجرا در آمد. ابزار جمع آوری داده ­ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت خدمات آموزشی بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ با میزان (0/90) تایید شد. داده ­ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های آماری t وابسته و با بهره ­گیری از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره وضعیت موجود از نظر دانشجویان1/24± 2/47 است که با میانگین وضعیت مطلوب 0/41±9/12 فاصله دارد. آزمون آماری t نشان داد که در کلیه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی بین وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی ­دار وجود دارد (میانگین تفاوت 0/47±6/34) و همچنین انتظارات دانشجویان از وضع موجود بالاتر بود (0/01>p). بیشترین میزان فاصله مربوط به بعد خدمات اطمینان بخش با میانگین 0/24±7/35- و کم­ترین فاصله مربوط به بعد خدمات جذاب و روحیه بخش 0/32±5/72 بود.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن بود که دانشجویان رشته­ های مختلف علوم پزشکی از کیفیت آموزش­های ارائه شده رضایت بسیار کمی دارند به­ عبارتی دیگر انتظار دانشجویان از خدمات آموزشی بسیار بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد و فاصله زیادی بین کیفیت خدمات آموزشی در وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب مشاهده شد، لذا توصیه می ­گردد برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی باید برنامه ­ریزی دقیق در تمام ابعاد صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات آموزشی، دانشجو، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 282 kb]   (178 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (194 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Zahedi S. [Pecuniary on SERVQUAL model in evaluating the quality of educational services: the shahid Beheshti University School of Electrical and Computer Engineering]. The fifth Conference of assessing the quality of the university system. Tehran University. Technical College; 2011. [Persian]
2. Mahapatra S, khan M. a framwork for analyzing quality in education settings. Europian journal of engineering education 2007; 32)2(: 205-217.
3. Douglas A, Douglas J. Campus Spies Using mystery students to evaluate university performance, Educational Research 2006; 48(1):125-128. [DOI:10.1080/00131880500498560]
4. Ashrafi B, Rajabi A. [A New Approach to Quality Assurance in Higher Education]. Articles Collections of the fifty-first meeting of heads of universities, scientific and researches centers, Tehran 2005: 1-12. [Persian]
5. Ghobadian A, Speller s, Jones M. Service Quality: Concepts and Models", International Journal of Quality & Reliability Management1994; 11 (9):43-66 [DOI:10.1108/02656719410074297]
6. Vaismoradi M. [Theoretical model to explain the process and provide safe nursing care]. [dissertation]. Tehran University of medical science; 2012. [Persian]
7. Abbasian M, chaman R, mosavi A. [Analysis of the gap between the perceptions and expectations of students, the quality of educational services by SERVEQUAL]. Journal of Qom University of Medical Sciences 2013; 7(2): 18-29. [Persian]
8. Bazargan A. [Educational Evaluation] 12th ed.tehran: samt; 2013. [Persian]
9. Sohrabi Z, Majidi Z. [ Educational Services Quality Gap: Perspectives Of Educational Administrators, Faculty Members And Medical Students] . Journal of payavard 2014; 7 (5) :376-388. [Persian]
10. Sinngh R, khnduja D. servqual and model of service qualitygaps.:a fremwork for determinning periotizing critical factors from faculty perspectiv in higher education .international journal of engeenearing and technology 2010; 2 (7): 37-46
11. Shafie Roodposhti M, Mirghafoori H. [identify and rank the factors on the quality of educational services, higher education (Case study: Yazd University School of Management)], Journal of Higher Education 2008; 1(8): 67 -93. [Persian]
12. Dabbagh A, Akbari M, Fathi M. [The study patterns of medical errors in the health system] Journal of Military Medical University 2006; 4(3):957-966. [Persian]
13. Jafari Asl M, Chehrzed M, Shafipour S, Ghanbari A.[Quality of Educational Services from ViewPoint's of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model]. Research in Medical Education 2014; 6 (1): 50-58. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.1.50]
14. Gorji, MB.[comparative study of the quality of services at the Islamic Azad University]. Journal of New of industrial/ organizational psychology 2010; 1 (4): 33-43. [Persian]
15. Khademloo M, Zare A, Fakhar M. [Survey of service quality gap from the viewpoint of paramedicine students in Mazandaran University of Medical Sciences]. Journal of Education Ethics Nurse 2013; 2 (1): 1-5. [Persian]
16. Tofighi Sh, Sadeghifar J, Hamouzadeh P, Afshari S, Foruzanfar F, Taghavi Shahri SM. [Quality of educational services from the viewpoints of students SERVQUAL model]. Journal of Teaching Strategies 2011. 4(1): 21-26. [Persian]
17. Mohebi far R. [Analysis of the quality of educational services from the viewpoint students of health & Paramedical based on SERVQUAL model].Qazvin Medical University. EDRAK, Journal of Qazvin University Student Research Committee 2011; 3(1). [Persian]
18. Kebriaei A, Roudbari M. [Quality Gap in Educational Services at Zahedan University of Medical Sciences: Students Viewpoints about Current and Optimal Condition], Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (1). [Persian]
19. Mohammadi A, vakili M. [Student satisfaction survey of educational services and its relationship to quality of service at the University of Medical Sciences]. Journal of Medical Education 2009. 2(3): 48-59. [Persian]
20. Aghamolaei T, zare S. [Quality gap of educational services from Students View Point of Hormozgan University of Medical Sciences], Development of Medical Education 2006; 2 (6): 78-85. [Persian]
21. Ruby CA. [Assessing student satisfaction with selected student services using SERVQUAL, a market driven model of service quality]. NASPA Journal 1998; 35 (4): 331-41. [DOI:10.2202/0027-6014.1059]
22. Moro-Eqido A, Panades J. An analysis of student satisfaction: full-Time vs. part-time. Students Social Indicators Research 2010; 96 (2):363-378. [DOI:10.1007/s11205-009-9482-1]


XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها