[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 3، شماره 2 - ( 1390 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 18-9 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان استعداد درخشان با دانشجویان عادی در دانشگاه علوم پزشکی اراک
سعید چنگیزی آشتیانی،، محسن شمسی*
دانشگاه علوم پزشکی اراک ، Mohsen_shamsi1360@yahoo.com
چکیده:   (7966 مشاهده)

  مقدمه: اگر نظام ­های آموزشی دیدگاه درستی نسبت به پرورش استعدادهای درخشان خود نداشته باشند و تلاشی در جهت شناسایی و رفع مشکلات آنان مبذول نکنند ممکن است اثر منفی آن ­ ها بیشتر از اثر مثبت­شان باشد بنابر این توجه به مشکلات این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا این طرح با هدف بررسی مقایسه­ای مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان استعداد درخشان با دانشجویان عادی دانشگاه علوم پزشکی اراک و ارایه برخی از راهکارهای مناسب در جهت رفع این مشکلات انجام پذیرفته است.

  روش­ ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی - تحلیلی بوده که جمعیت مورد مطالعه آن دانشجویان عادی و دانشجویان استعداد درخشان بودند . روش جمع­آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان و بررسی مشکلات آموزشی دانشجویان بود و در انتها نیز برخی از راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نام برده بر حسب دیدگاه دانشجویان مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.

  یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات اختصاص داده شده به مشکلات آموزشی از نظر دانشجویان عادی و دانشجویان استعداد درخشان از جمله دسترسی به استاد مشاور خود، برخورد به موقع در هنگام بروز افت تحصیلی، نگرش مسئولین نسبت به اجرای دقیق آیین نامه­های آموزشی دانشگاه اختلاف معنادار وجود دارد (05/0> P ). در این پژوهش بین سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات مادر، فاصله محل سکونت تا دانشگاه، وضعیت اشتغال و ترم تحصیلی بین دو گروه دانشجویان اختلافی مشاهده نشد (05/0< P ).

  نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، پیشنهاد می­گردد ضمن اطلاع رسانی دقیق آیین نامه­های آموزشی به کارشناسان و اساتید مشاور به صورت دوره ای ارزشیابی از اطلاعات آنان نیز انجام پذیرد توجه به سایر راهکارهای پیشنهاد شده از طرف دانشجویان نیز حایز اهمیت می­باشد.

واژه‌های کلیدی: استعداد درخشان، دانشجو، دانشگاه، مشکلات آموزشی
متن کامل [PDF 141 kb]   (1538 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Changizi Ashtyani S, Shamsi M. Comparison of Talented Students Viewpoints and other Students towards Educational Problems in Arak University of Medical Sciences. RME 2011; 3 (2) :9-18
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-40-fa.html

چنگیزی آشتیانی، سعید، شمسی محسن. مقایسه مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان استعداد درخشان با دانشجویان عادی در دانشگاه علوم پزشکی اراک. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (2) :9-18

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-40-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education