[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 18-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط موفقیت دستیاران رشته‌های تخصصی در آزمون دانشنامه با آزمون ارتقاء و ارزیابی درون بخشی
مینو یغمایی، آبتین حیدرزاده، میرمحمد جلالی*
گوش، گلو و بینی و جراحی سر و گردن، مرکز تحقیقات بینی و سینوس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ، mmjalali@gmail.com
چکیده:   (6191 مشاهده)

مقدمه: در آموزش دوره­های تخصصی هدف از آموزش، رسیدن به حد قابل قبولی از دانش و مهارت بالینی است. ارزیابی نتایج آموزش در طی دوره دستیاری به وسیله ارزیابی درونی و آزمون­ های ارتقاء و در پایان دوره توسط آزمون گواهی­نامه و دانشنامه صورت می­گیرد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط موفقیت دستیاران رشته­ های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آزمون دانشنامه با نتایج ارزیابی درون بخشی و آزمون­های ارتقاء در دوره­های مختلف زمانی بود.

روش ها: در این مطالعه گذشته ­نگر دستیاران رشته ­های تخصصی مختلف دانشگاه علوم پزشکی گیلان شرکت­ کننده در آزمون­ های گواهی­نامه و دانشنامه در طی سال­های 1392-1384مورد بررسی قرار گرفتند. در طی این دوره زمانی، سه تحول در ارزیابی دستیاران صورت گرفت: دوره اول (1386-1384) ارزیابی درونی، دوره دوم (1389-1387) روش­ های نوین ارزشیابی اضافه شد و در دوره سوم   (1392-1390) آزمون گواهی­نامه از حالت متمرکز خارج و به دانشگاه­ های تیپ 1 تفویض شد. در این بررسی 188 دستیار در دوره اول و 278 نفر در دوره دوم و 218 نفر در دوره سوم مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه از شاخص قبولی در آزمون نخست دانشنامه استفاده و رابطه این شاخص با نمرات استاندارد شده ارزیابی درونی و آزمون­ های ارتقاء با استفاده از آزمون­های t-test  ( در صورت توزیع غیر نرمال از  (Mann Whitney U test، χ2 و همچنین از آنالیز رگرسیون لجستیک و تحلیل خوشه­ ای برای دسته ­بندی دستیاران در سه دوره مذکور از طریق نرم ­افزار آماری SPSS صورت گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد از مجموع 680 دانش ­آموخته 366 نفر مذکر و 314 نفر مونث بودند. در کل 64/2 درصد دستیاران مذکر و 74/1 درصد مونث در آزمون دانشنامه موفق بودند. اختلاف معنی‌داری بین میزان موفقیت دستیاران مذکر و مونث در رشته ­های مختلف مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که در دوره اول فقط بین نمرات ارزیابی درونی سال­ های تحصیلی دستیاران موفق با ناموفق (0/02 P=) و در دوره دوم بین نمرات ارزیابی بیرونی دستیاران موفق با ناموفق اختلاف معنی ­دار وجود دارد (0/001P<). در دوره سوم نمرات ارزیابی درونی و بیرونی در دستیاران موفق با ناموفق اختلاف بارزی مشاهده نشد. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک در دوره اول تنها بین نمره استاندارد شده ارزیابی درونی دستیاران سال بالا (0/004 P=) و در دوره دوم بین نمره استاندارد شده ارزیابی بیرونی دستیاران سال پایین و بالا با موفقیت در آزمون دانشنامه رابطه معنی­داری وجود داشت (0/02 P= ، 0/004P=  (. در دوره سوم هیچ­گونه ارتباطی بین نمرات استاندارد شده ارزیابی درونی و بیرونی با موفقیت در آزمون دانشنامه مشاهده نشد.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ارتباط ضعیفی بین ارزیابی درونی و بیرونی با نتیجه آزمون دانشنامه در دوره سوم (1392 -1390) به­ دنبال خارج کردن امتحان گواهی­نامه از نظارت دبیرخانه شورای تخصصی پزشکی و سپردن آن به دانشگاه­ های تیپ 1 وجود داشت.

واژه‌های کلیدی: آموزش، اینترنی و دستیاری، سنجش آموزشی، بوردهای تخصصی، ایران
متن کامل [PDF 204 kb]   (1518 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3029 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Frederick RC, Hafner JW, Schaefer TJ, Aldag JC. Outcome measures for emergency medicine residency graduates: do measures of academic and clinical performance during residency training correlate with American Board of Emergency Medicine test performance? Acad Emerg Med 2011; 18 )2(: 59-64. [DOI:10.1111/j.1553-2712.2011.01116.x]
2. Vice Chancellor for education, Ministry of Health and Medical Education.[Quality improvement of exama in Guilan University of Medical Sciences2014]. [Cited 2016 Mar 01] .Available from: http://www.gums.ac.ir/Upload/Modules/Contents/asset25/Takhasos.pdf [persian].
3. de Virgilio C, Yaghoubian A, Kaji A, Collins JC, Deveney K, Dolich M, et al. Predicting performance on the American Board of Surgery qualifying and certifying examinations: a multi-institutional study. Arch Surg 2010; 145 (9): 852-856. [DOI:10.1001/archsurg.2010.177]
4. Johnson GA, Bloom JN, Szczotka-Flynn L, Zauner D, Tomsak RL. A comparative study of resident performance on standardized training examinations and the american board of ophthalmology written examination. Ophthalmology 2010; 117 (12): 2435-2439. [DOI:10.1016/j.ophtha.2010.03.056]
5. Shellito JL, Osland JS, Helmer SD, Chang FC. American Board of Surgery examinations: can we identify surgery residency applicants and residents who will pass the examinations on the first attempt? Am J Surg 2010; 199 (2): 216-222. [DOI:10.1016/j.amjsurg.2009.03.006]
6. Chierakul N. Relationship between outcome of written and clinical parts in Internal Medicine Board Certifying Examination. Siriraj Medical Journal 2009; 61 (4): 194-196.
7. Bedno SA, Soltis MA, Mancuso JD, Burnett DG, Mallon TM. The in-service examination score as a predictor of success on the American Board of Preventive Medicine certification examination. Am J Prev Med 2011; 41 (6): 641-4. [DOI:10.1016/j.amepre.2011.08.008]
8. Frischenschlager O, Haidinger G, Mitterauer L. Factors associated with academic success at Vienna Medical School: prospective survey. Croat Med J. 2005; 46 (1): 58-65.
9. McDonald FS, Zeger SL, Kolars JC. Associations between United States Medical Licensing Examination (USMLE) and Internal Medicine In-Training Examination (IM-ITE) scores. J Gen Intern Med 2008; 23: 1016 -1019. [DOI:10.1007/s11606-008-0641-x]
10. Schmidt HG, Cohen-Schotanus J, Arends LR: Impact of problem-based, active learning on graduation rates for 10 generations of Dutch medical students. Med Educ 2009, 43: 211-218. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2008.03287.x]
11. Parkhouse J. Intake, output, and drop out in United Kingdom medical schools. BMJ 1996; 312 (7035): 885. [DOI:10.1136/bmj.312.7035.885]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghmaei M, Heidarzadeh A, Jalali M M. Relationship Between Residents’ Success on the Certifying Examinations With in – Training Exam and Internal Evaluation. RME 2017; 9 (1) :26-18
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-377-fa.html

یغمایی مینو، حیدرزاده آبتین، جلالی میرمحمد. بررسی ارتباط موفقیت دستیاران رشته‌های تخصصی در آزمون دانشنامه با آزمون ارتقاء و ارزیابی درون بخشی . پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (1) :26-18

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-377-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education