:: دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 83-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت آموزش های ارائه شده در مرکز مهارت های بالینی از دیدگاه کارآموزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
حسین خوشرنگ، ارسلان سالاری، ایده دادگران، فاطمه مؤدب*، لیلا روحی بلسی، آیدین پورکاظمی
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، fatemeh_moaddab@yahoo.com
چکیده:   (7791 مشاهده)

مقدمه: آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی است که در شکل­ دهی توانمندی­ های حرفه­ ای فراگیران نقش عمده­ای دارد. با­ توجه به اهمیت این امر، آموزش عملی پزشکی طی دو دهه اخیر دستخوش تحولات چشمگیر شده و به سمت گسترش مراکز آموزش مهارت­ های بالینی رفته است. لذا، مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت آموزش­ های ارائه شده در مرکز مهارت­ های بالینی از دیدگاه کارآموزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.

روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در مرکز مهارت­ های بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بر روی کلیه کارآموزان رشته پزشکی که در سال تحصیلی 94-1393 برای گذراندن دوره آموزشی به مرکز مهارت­ های بالینی معرفی شده بودند، انجام شد. نمونه­ گیری به شیوه سرشماری و شامل 50 نفر بود. گردآوری از طریق پرسشنامه­ محقق­ ساخته شامل 20 سوال برای 8 گروه آموزشی (داخلی، کودکان، ارولوژی، زنان، ارتوپدی، بیهوشی، ENT و جراحی عمومی) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون­ های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون من ویتنی یو و اسپیرمن) صورت گرفت.

یافته­ ها: اکثریت دانشجویان کیفیت آموزش گروه داخلی(8/90 درصد)، کودکان(68/2 درصد)، ارولوژی(100 درصد)، جراحی (68/2 درصد)، ENT (90/9 درصد)، ارتوپدی(77/3 درصد) و بیهوشی(86/4 درصد) را خوب و گروه زنان(54/5 درصد) را ضعیف می­دانستند؛ هم چنین 68/2­ درصد از دانشجویان کیفیت کلی آموزش کلیه گروه ­ها را در سطح خوب ارزیابی نمودند. بین متغیر­های سن (P=0/52)، جنس (P=0/55) و نمره آزمون OSCE (P=0/19) با کیفیت آموزش ­های ارائه شده ارتباط آماری معنی ­داری مشاهده نشد.

نتیجه­ گیری: از آنجایی­ که دانشجویان از کیفیت آموزش در برخی از گروه­ها رضایت چندانی نداشتند، پیشنهاد می ­گردد که بررسی های بیشتر جهت رفع مشکلات و ارتقاء کیفیت آموزش­های ارائه شده در این مراکز به عنوان اولین مکان تبدیل آموخته­ های تئوری به عملی دانشجویان صورت گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت های بالینی، دانشجویان
متن کامل [PDF 573 kb]   (2700 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2293 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
فهرست منابع
1. Razavy M, Salamati P, Shahgholi E, Honarmand M, Naderi F, Rahbarimanesh AA, et al. [The Effects of Clinical Skills Learning Centers on Learning Promotion among Pediatrics Interns]. Journal of Medical Education 2010; 10(4):430-8. [Persian]
2. Ramezani M, Kermanshahi S. [A survey of the quality of clinical education in nursing]. Journal of Jahrom University of Medical Sciences 2011; 9 (1):14-21. [Persian]
3. Ahmadinezhad Z, Ziyaee V, Morvejee A. [Tehran University of Medical Interns' satisfaction from the quality of clinical education by job satisfaction standard forms]. Journal of Medical Education 2002; 7:8-9. [Persian]
4. Sanatkhani M, Molla M, Akbari M. [Evaluation of the Students’ Perception about Clinical Education and Examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009]. J Mash Dent Sch 2012; 36 (3):211-22. [Persian]
5. Sharifi B, Ghafarian Shirazi HR, Momeninejad M, Saniee F, Hashemi N, Jabarnejad A, Malekzade M. [A survey of the quality and quantity of clinical education from the viewpoint of medical students]. Journal of Jahrom University of Medical Sciences 2012; 10 (2):57-63. [Persian]
6. Mardani M, Shams M, Mosadegh AA, Rezapoor S. [Effectiveness of training programs' clinical skills of emergency
7. Tolsgaard MG. [Clinical skills training in undergraduate medical education using a student-centered approach]. Dan Med J 2013; 60(8):1-12. [Persian]
8. Zamanzad B, Moezzi M, Shirzad H. [Rate of satisfaction and evaluation of medical students (interns and externs) from the quality of clinical education in the Shahre-kord university of medical sciences]. Journal of Semnan University of Medical Sciences 2007; 9 (1):13-21. [Persian]
9. Al-Elq AH. Medicine and Clinical Skills Laboratories. J Family Community Med 2007; 14 (2): 59-63.
10. Jafari F, Hakimian MR, Sabori M, Alavi A. [What is the Clinical Skills Lab?]. Journal of Medical Education 2002; 7:41. [Persian]
11. Soliman MM, Fouda Kh. Students’ Perception of One Year Experience with the Clinical Skills Laboratory at King Saud University Medical College. Journal of Taibah University Medical Sciences 2008; 3(2):140-7.
12. Ali L, Nisar S, Ghassan A, Khan SA. Impact of Clinical Skill Lab on Students' Learning in Preclinical Years. J Ayub Med Coll Abbottabad 2011; 23(4):114-7.
13. Hasanzade S, Amini A, Shaghaghi A, Hasanzade P. [The effect of practical skills training in the clinical skills lab in medical students]. Journal of Medical Education 2002; 7:46-7. [Persian]
14. Peeraer G, Scherpbier AJ, Remmen R, De winter BY, Hendrickx K, Van Petegem P, et al. Clinical skills training in a skills lab compared with skills training in internships: comparison of skills development curricula. Educ Health 2007; 20 (3):125.
15. Morgan R. Using clinical skills laboratories to promote theory–practice integration during first practice placement: an Irish perspective. Journal of Clinical Nursing 2006; 15:155-161.
16. Jafari F, Hakimian MR, Sabouri M. [What is the Clinical Skills Training Center?]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 3:22-9.
17. Hassanzadeh S, Amini A, Shagagie A, Hassanzadeh P. [Results of evaluation of the medical students satisfaction from Clinical Skill Lab (CSL) of Tabriz]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (0):27-27.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها