[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 65-72 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی افت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
محمد اسماعیل پور بندبنی*، شایان نادری شاد، فائزه کبرایی، بهاره غلامی چابک
گروه آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، esmaeilmmm@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی تحصیلی، افت تحصیلی، دانشجویان، پزشکی
متن کامل [PDF 180 kb]   (2158 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (5954 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
متن کامل:   (7354 مشاهده)
مقدمه

آموزش عالی از آن جهت که نقشی اساسی در ارتقای سطح زیر مجموعه­ های جامعه در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی دارد، از اهمیت خاصی برخوردار می­باشد (1). امروزه با افزایش جمعیت جامعه نیاز به خدمات پزشکی و به تبع آن تعداد دانشکده­ های علوم پزشکی و دانشجویان خدمات بهداشتی درمانی افزایش یافته است (5-2). که در این چرخه مستمر توجه به کیفیت آموزشی از جایگاه ویژه ­ای برخوردار است (6). اما متاسفانه با افزایش حجم دانشجویان کشور سایر عوامل نظام آموزش عالی از رشدی هماهنگ با رشد دانشجویان بهره­مند نبوده­اند (7) .اکثر دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه اطلاعات کافی در مورد مسائل آموزشی ندارند و در طول تحصیل دچار مشکلاتی می­ شوند که لازم است نسبت به شناسایی، پیشگیری و کاهش آن­ها اقدامات لازم انجام گیرد (8،9). در این خصوص یکی از مشکلات عمده نظام آموزشی کشور افت تحصیلی است که به­ طورمستقیم وغیرمستقیم   زیان­ های بسیاری به فرد، خانواده و جامعه وارد می­ سازد (10) و موجب اتلاف سرمایه ­های مراکز آموزش عالی و به هدر رفتن سرمایه ­های ملی کشور می­ گردد (11).
افت تحصیلی به معنی کاهش عملکرد دانشجو از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب و نزول آن از یک سطح بالاتر به یک سطح پایین­تر در آموزش و در واقع به معنی عدم موفقیت درتحصیل تعریف می­شود. از جمله معیارهایی که برای تشخیص افت تحصیلی استفاده می­شود شامل؛ افت معدل ترم تحصیلی قبل نسبت به این مقدار در ترم ماقبل، تجدید یا تکرار درس، طولانی شدن مدت تحصیل و همچنین مشروطی (اخذ معدل کمتر از 12 در هر نیمسال تحصیلی) که هر کدام از مصادیق مهم افت تحصیلی به­ شمار می­آیند، قابل ارزیابی است. بر اساس تحقیقات انجام شده به طور کلی 2/28 درصد دانشجویان علوم پزشکی در سال دچار افت تحصیلی می ­شوند (13) و حدود 12 درصد از دانشجویان دانشگاه­ های علوم پزشکی در طی تحصیل خود حداقل برای یک ترم تحصیلی مشروطی را تجربه می­ کنند که این مشروطی می­ تواند تاثیرات سوء­ی بر خود فرد چه از لحاظ روحی و روانی و چه از لحاظ جسمی بگذارد و عدم رغبت دانشجو به تحصیل و کاهش پیشرفت تحصیلی آن را به دنبال داشته باشد و نهایتاً منجر به آسیب­ های جبران ناپذیری به پیکره خدمات نظام سلامت کشور و تبع آن جامعه گردد (15،14). بدون شک کم توجهی به مشکلات دانشجویان علوم پزشکی باعث تراکم مشکلات آنان و گره خوردن مشکلات به یکدیگر و به وجود آمدن نابسامانی­های روحی و آموزشی و زمینه ساز رفتارهای منفی اجتماعی از جمله ترک تحصیل، ترک خانواده و اعتیاد به مواد مخدر در دانشجویان می­ گردد در نتیجه مجموع چنین غفلتی باعث اتلاف منابع مالی از یک سو و از سوی دیگر سبب نزول کیفیت نیروی انسانی خواهد شد (16،18).
بر اساس تحقیقات انجام شده افت تحصیلی در رشته­ های مختلف تحصیلی متفاوت است (19) و به عوامل عدیده­ی دموگرافیک نظیر عوامل شخصیتی، وضعیت اقتصادی، سطح اجتماعی و فرهنگی خانواده، مشکلات مالی، جدایی و دوری از خانواده، میزان علاقه دانشجو به رشته تحصیلی خود، و همچنین نحوه تدریس اساتید و منابع و تجهیزات آموزشی بستگی دارد (3-1). با توجه به موارد فوق باید بیان داشت، افت تحصیلی علاوه بر این­که مشکل شخصی دانشجویان است، یک مشکل اساسی اجتماعی و پدیده­ای در حال رشد در بین دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی نیز به­شمار می­رود. این معضل آموزشی به دلیل اثرات سوء اقتصادی و تاثیری که بر توسعه منابع انسانی حوزه بهداشت و درمان می­گذارد از اهمیت خاصی برخوردار است که اگر گام­های اساسی جهت شناخت عوامل مرتبط، پیشگیری و کاهش آن صورت نگیرد، به علت حساسیت شغلی رشته ­های علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با سلامت و حیات بیماران، عواقب آن گریبانگیر جامعه و نظام سلامت کشور خواهد شد. بنابراین پرداختن به فراوانی و عوامل مرتبط به افت تحصیلی به منظور تشکیل سیستم آموزشی هوشیار، که قابلیت شناسایی و غربالگری دانشجویان در معرض خطر افت تحصیلی را دارا باشد ضروری است. زیرا شناخت عوامل مرتبط با افت تحصیلی و اتخاذ راهکارهای پیش­گیرانه و مداخله­ای می­تواند کمک شایانی بر کاهش افت تحصیلی و در نتیجه، بهبود وضعیت جسمی، روانی و آموزشی دانشجویان کند. با توجه به این­که مطالعه افت تحصیلی در دانشگاه­ها با معیارهای مختلف اندازه­گیری، در بازه­ های زمانی متفاوت، نتایج مشابهی نداشته و در دانشگاه علوم پزشکی گیلان که از سال 1392 به­عنوان دانشگاه تیپ یک آموزشی فعالیت می­ کند، تاکنون مطالعه جامعی در این خصوص صورت نگرفته است، تیم تحقیق در صدد است با یکی از مناسب­ ترین معیار اندازه­ گیری افت تحصیلی (کاهش معدل ترم قبل نسبت به ترم ماقبل) به بررسی جامع این معضل آموزشی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخته، تا بستر اطلاعاتی مناسبی از عوامل مرتبط با افت تحصیلی را به­ منظور شناخت دقیق­ تر و تعیین راهکارهای پیشگیری­ کننده این معضل آموزشی فراهم نماید.
روش ­ها  
این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی است، جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان که تا نیمسال اول سال 1394 حداقل یک­سال تحصیلی را گذرانده باشند تشکیل می­ دادند. محیط پژوهش دانشکده ­های وابسته به دانشگاه و تعداد نمونه 366 دانشجو که به روش نمونه­گیری طبقه­ ای تصادفی شده انتخاب شدند (جدول 1). برای محاسبه‌­ی حجم نمونه، فراوانی نسبی افت تحصیلی در یک مطالعه مقدماتی 0/31 محاسبه و با استفاده از همین مقدار و حدود اطمینان 0/95 و خطای 0/05حجم نمونه ­ای برابر 366 به‌دست آمد. شیوه نمونه ­گیری در این مطالعه تصادفی طبقه­ بندی بود و هر دانشکده یک طبقه نمونه­ گیری به­ حساب آمده و درون هر طبقه به نسبت تخصیص داده شده به­صورت تصادفی نمونه­ گیری شد. در مطالعه پیش­رو از 366 نفر نمونه محاسبه شده 310 پرسشنامه بررسی و 56 نفر به علت تکمیل ناقص پرسشنامه­ها و مخدوش بودن اطلاعات از مطالعه کنار گذاشته شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه­ ای مشتمل بر دو بخش سوالات دموگرافیک و افت تحصیلی بود که پیش از این در مطالعه چنگیزی آشتیانی (22) مورد استفاده قرار گرفته که روایی آن از روش اعتبار محتوایی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (0/8=α) محاسبه شده است. پس از تکمیل پرسشنامه توسط دانشجویان و جمع‌آوری اطلاعات، دانشجویان براساس تفاضل معدل دو ترم قبل و ترم قبلی­شان با استفاده از فرمول حد بالا و پایین به دو گروه با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی تقسیم شدند. از آنجایی­که
در جامعه پژوهش رشته­ های تحصیلی متفاوتی وجود داشت. بنابراین برای آن­که بتوان ارزیابی درست­تری از افت تحصیلی دانشگاه ارائه نمود از نمره تفاضل بین معدل هر فرد در ترم قبل و دوترم قبل همان فرد استفاده شده است. برای این­کار در ابتدا مقدار تفاضل محاسبه و سپس مجموعه اعداد ناشی از تفاضل به دو دسته تقسیم شدند. برای این منظور لازم بود که در ابتدا طول دسته مشخص شود، و برای تعیین طول دسته، حداقل تفاضل بین دو معدل از حداکثر تفاضل بین دو معدل کم شد و حاصل آن بر 2 تقسیم شد. برای تعیین مقدار نقطه برش در این پژوهش، یک مطالعه مقدماتی بر روی 25 نفر از دانشجویان گروه­های مختلف دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد و براساس آن نقطه برش حاصل از تفاضل معدل دو ترم قبل با معدل ترم قبل همان دانشجو تقریبا 0/3بدست آمد و کلیه دانشجویان با این معیار به دو گروه با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی تقسیم شدند. به ­عبارتی دراین مطالعه، تفاضل بالاتر از 0/3 به عنوان افت تحصیلی در نظرگرفته شد. سپس ویژگی‌های دموگرافیک و عوامل موثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان در دو گروه با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی، مورد بررسی قرار گرفت و داده­های بدست آمده از پرسشنامه با نرم افزار آماری  SPSS.Ver.16و با استفاده از آزمون­های کای اسکوئر، آزمون t مستقل مورد آنالیز قرار گرفت. در همه آزمون­ ها سطح معنی­داری 0/05 p<در نظر گرفته شد.
یافته­ ها
در مجموع310 نفر 186 نفر (60 درصد) از دانشجویان در مقطع کارشناسی و 124 نفر (40 درصد) در مقطع دکتری حرفه­ای مشغول به تحصیل بودند که بر اساس تفاضل معدل دو ترم قبل و ترم قبل دانشجویان، 223 نفر (71/9 درصد) از دانشجویان در گروه دانشجویان فاقد افت تحصیلی و 87 نفر (28/1 درصد) از دانشجویان در گروه دانشجویان دارای افت تحصیلی دسته­بندی شدند. نتایج نشان داد که در بین دو گروه از نظر برخی از ویژگی­های دموگرافیک (جنسیت، مقطع تحصیلی، تحصیلات پدر و مادر، وضعیت اشتغال دانشجو و انتخاب رشته توسط خود دانشجو) با افت تحصیلی تفاوت معنی­داری وجود دارد (جدول 2).

جدول شماره دو نشان می­ دهد براساس آزمون­ های t مستقل و همچنین کای اسکوئر، برخی مشخصات دموگرافیک (جنسیت، مقطع تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، شغل پدر، اشتغال دانشجو، و علاقه به رشته تحصیلی) در گروه دانشجویان با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی با آزمون t مستقل اختلاف معنی­ داری وجود داشت (01/0>p). از نظر جنسیت اغلب دانشجویان پسر در گروه افت تحصیلی قرار داشتند، به­عبارتی از مجموع 94 دانشجوی پسر 42 نفر (6/44 درصد) دارای افت تحصیلی بودند. در رابطه با مقطع تحصیلی نیز اغلب دانشجویان در گروه افت تحصیلی در مقطع کارشناسی به تحصیل اشتغال داشتند که از مجموع 87 دانشجوی مقطع لیسانس 72 نفر (82/8درصد) در گروه افت تحصیلی بودند.
در ارتباط با سطح تحصیلات والدین، نتایج به­خوبی نشان داده نشان داد که تحصیلات پدر و مادر اغلب دانشجویان در گروه افت تحصیلی دیپلم و زیردیپلم است. علاوه بر آن در توزیع شغل پدر مشاغلی نظیر کارمند، آزاد و بازنشسته کنترل شد و توزیع این متغیر در بین دو گروه از دانشجویان با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی اختلاف معنی­داری داشت. به ­طوری که اغلب دانشجویان در گروه افت تحصیلی پدرانی با شغل آزاد داشتند (0/024=p). از  آنجایی­که دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به کار در بیمارستان نیز مشغول بودند این متغیر نیز در دو گروه با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی نشان داد که وضعیت اشتغال در حین تحصیل، از مجموع 87 نفر دانشجوی در گروه افت تحصیلی 22 نفر (25/3درصد) در حین تحصیل مشغول بکارند. این درحالی است که در گروه بدون افت تحصیلی، درصد بسیار کمتری از دانشجویان حین تحصیل کار می­کردند. نتیجه آزمون کای اسکوئر اختلاف معنی­داری را نشان داد (0/01=P).
در رابطه با انتخاب رشته تحصیلی، از نمونه­ها سئوال شد که آیا رشته تحصیلی را بنا به علاقه شخصی خود انتخاب کرده ­اند یا این انتخاب تحت تاثیر والدین بوده است، که نتیجه آزمون کای اسکوئر در تجزیه و تحلیل جواب آن در دو گروه از دانشجویان با و بدون افت تحصیلی معنی­دار شد (0/01=P).
بحث و نتیجه­ گیری
این مطالعه به­ منظور بررسی فراوانی افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. از آنجایی­ که افت تحصیلی به معنی تنزل دانش فرد از سطحی بالاتر به سطحی پایین­تر با معیارهای مختلفی قابل بررسی است، در این مطالعه تلاش شده است تا با مناسب­ترین معیار افت تحصیلی که تجزیه و تحلیل تفاضل بین معدل ترم قبل و دو ترم قبل همان دانشجو هست به این معضل آموزشی پرداخته شود. در این مطالعه 28/1درصد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارای افت تحصیلی بودند، نتایج به دست آمده از سایر دانشگاه­های علوم پزشکی کشور هر چند با ابزار و معیار واحدی افت تحصیلی را اندازه­گیری نکرده­اند، ولیکن مقادیر متفاوتی از افت تحصیلی دانشجویان رشته­های پزشکی و پیراپزشکی را نشان می­دهد. به­طور مثال      چنگیزی (22) میزان افت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک را 19 درصد و همچنین مطالعه­ی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان نشان داد که فراوانی افت تحصیلی در دانشجویان پزشکی 45/3درصد، پرستاری 17/3درصد و بهداشت محیط 10/7درصد است (23).
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین سن و افت تحصیلی دانشجویان اختلاف معنی­ داری وجود ندارد که با نتایج مطالعات غیبی و رحیمی همخوانی دارد، به­ عبارتی افت تحصیلی در همه گروه ­های سنی دانشجویان دیده می ­شود (24،25). یافته های مطالعه اسکندری و خازعی نشان داد که بین سن دانشجویان و افت تحصیلی ارتباط معنی­داری وجود دارد (26،27). به­طوری که دانشجویان با سن بالاتر بیشتر دچار افت تحصیلی (یک ترم مشروط و معدل زیر 15) بودند.
بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، افت تحصیلی در دانشجویان پسر بیش از دختر بود که با نتایج مطالعه تقربی و چنگیزی همخوانی دارد (22،28)، این در حالی ­است که در پاره­ای از مطالعات ارتباط معنی­داری بین جنسیت و افت تحصیلی مشاهده نشد (23،29،30). لذا می­توان علت افت تحصیلی بیشتر پسران این­گونه تنبین کرد که دانشجویان پسر خصوصاً در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در بیمارستان­ ها و درمانگاه­ ها و نیز مراکز اورژانس به­ صورت پاره ­وقت و یا کار دانشجویی اشتغال داشتند و همچنین در فعالیت­ های اجتماعی و خارج از دانشگاهی بیشتر شرکت می­ کردند.
از نظر مقطع تحصیلی میزان افت تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی به­ طور معنی ­داری بیشتر از دانشجویان دکترای حرفه ­ای بود. در مطالعه تقربی که بر روی دانشجویان پیراپزشکی انجام گرفت نیز میزان افت تحصیلی در دانشجویان مقطع کاردانی بیشتر از کارشناسی بود (11). اما در مطالعه ثناگو بین مقطع و افت تحصیلی اختلاف معنی­داری مشاهده نشد (23). هر چند نتیجه اختلاف در این سه مطالعه می­تواند ناشی از معیار اندازه­گیری افت تحصیلی باشد، ولیکن دانشجویان با مقطع تحصیلی پایین­ تر به لحاظ این­که هنوز ساختار مطالعه­ ی هدفمند و خود کنترلی نداشته و به ­راحتی می­ توانند جذب فعالیت­ های غیر درسی در سطح دانشگاه شوند، طبیعتاً بیشتر در معرض افت تحصیلی قرار می­ گیرند.
نتایج مطالعه حاضرحاکی از آن بود که بین تحصیلات والدین با افت تحصیلی دانشجویان اختلاف معنی­ داری وجود دارد به ­طوری که دانشجویان دارای والدین با سواد دانشگاهی نسبت به سایر دانشجویان کم­تر در معرض افت تحصیلی بودند. نظری و ده بزرگی در مطالعه خود بیان داشتند که سواد والدین نقش مهمی در پیشرفت دانشجویان دارد (32،31). در حالی که در برخی مطالعات بین تحصیلات والدین و افت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی­داری یافت نشد (23). بدیهی است والدین با تحصیلات دانشگاهی نه تنها در کنترل و هدایت تحصیلی فرزندان خود جدیت و تلاش بیشتری دارند، بلکه قادر خواهند بود تا برخی ابهامات و مشکلات درسی فرزندان خود را پاسخ دهند.
نتایج مطالعه حاضر بیانگر آن بود که دانشجویان دارای افت تحصیلی، پدرانی با شغل آزاد داشته که با نتایج مطالعه چنگیزی همخوانی دارد (22)، در حالی­با مطالعات عالیخانی و نجفی­ پور مغایر است (33،34). شاید این اختلاف ناشی از آن باشد که شغل آزاد در جامعه کنونی از تعریف و ویژگی خاصی برخوردار نبوده، علی­رغم درآمد بالا به ­نظر می­رسد اغلب افراد در چنین مشاغلی تحصیلات عالیه نداشته لذا بدیهی است که در هدایت تحصیلی فرزندان خود نیز موفق نباشند.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین مراجعه دانشجویان به واحد مشاوره با افت تحصیلی اختلاف معنی­داری مشاهده نشد. در مطالعات نظری و ثناگو دانشجویان دارای افت تحصیلی مراجعه کمتری به واحد مشاوره داشتند (23،31). اما نتایج  مطالعه چنگیزی نشان داد که افراد دچار افت تحصیلی بیشترین مراجعه را به واحد مراجعه دارند (22). همچنین نتایج مطالعه حاضر بیانگر وجود اختلاف معنی­داری بین دانشجویان شاغل در دو گروه با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی بود، به ­طوری­که اغلب دانشجویان در گروه افت تحصیلی را افرادی شامل می­شدند که در حین تحصیل به­کار نیز اشتغال داشتند، این یافته مطابق با نتایج مطالعات عالیخانی و خازعی (27،33) است ولی در عین حال با نتایج مطالعه قاسمی مطابقت ندارد (35).
براساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، بین نوع سهمیه قبولی دانشجو و افت تحصیلی اختلاف معنی­داری ملاحظه نشد، به­عبارتی توزیع سهمیه­ های قبولی در دو گروه از دانشجویان تقریباً یکسان بوده است، این یافته با نتایج مطالعه غیبی همخوانی دارد (25) اما با مطالعه نظری که بیشترین دانشجویان در گروه افت تحصیلی از سهمیه مناطق یا ایثارگران بودند مطابقت نداشت (31). شاید دلیل این تفاوت حضور فعال اساتید مشاور در دانشکده­های مختلف، بررسی پرونده ­های تحصیلی دانشجویان با سهمیه ایثارگری در کمسیون­ های موارد خاص و نیز پیگیری مجدانه مشکلات آموزشی و برگزاری کلاس در ساعات اضافی برای دانشجویان سهمیه شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست.  
در نهایت می ­توان نتیجه گرفت افت تحصیلی یکی از معضلات اساسی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به­ شمار می­ رود. از آنجایی­ که این گروه از دانشجویان مستقیماً با سلامت مردم سر و کار دارند، تبعات آن می­تواند نه تنها اثرات منفی بر وضعیت آموزش دانشکده ­ها و به صرف هزینه­ های گزاف منجر شود، بلکه سلامت بیماران را به مخاطره می ­اندازد. بنابر این شناخت هر چه بیشتر عوامل مرتبط با افت تحصیلی می ­تواند  برنامه های پیشگیری از این چالش آموزشی را در دانشکده­ های گروه پزشکی فراهم و به بهبود در سلامت وکیفیت ارائه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی جامعه بیافزاید. از محدویت­ های این مطالعه را می­ توان به عدم تکمیل پرسشنامه­ ها توسط دانشجویان ذکر کرد. 
قدردانی
این مقاله حاصل انجام طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی گیلان با شماره طرح 93090414 می­ باشد،بدین­وسیله از معاونت تحقیقات و فناوری و کلیه دانشجویان که در تکمیل صادقانه پرسشنامه همکاری نموده­اند تقدیر به عمل می­آید.



 
فهرست منابع
1. Sabaghian Z. [Round-table discussion on evaluation of improving the quality of higher education.]. Tehran. Shahid Beheshti University Publications. 2004. [Persian]
2. Boulet J, Bede C, McKinley D, Norcini J. An overview of the world's medical schools. MedicalTeacher 2007; 29 (1): 20 -6. [DOI:10.1080/01421590601131823]
3. Mahmoudian A, Ganji F, Heidarzadeh A. [Effect of social working in reduction of elderly health needs.] Qazvin University of Medical Scinceses 2004; 5 (7): 56-61. [Persian]
4. Norcini J, Boulet J, Dauphinee W, Opalek A, Krantz I, Anderson S. Evaluating the quality of care provided by graduates of international medical schools. Health Affairs 2010; 29 (8): 1461-8. [DOI:10.1377/hlthaff.2009.0222]
5. Rasoulynezhad S, Shaeri M, DavoudAbadi A, Rasoulynezhad M. [A study of patient seeking care behavior.] KAUMS Journal (FEYZ) 2005;9(2):38-42. [Persian]
6. Faganel A. Quality perception gap inside the higher education institution. International Journal of Academic Research 2010; 2(1): 213-6.
7. Enayati T, Zameni F, Nasirpoor Deravi N. [Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model.] Health Promotion Management 2013; 2(2): 32 -40. [Persian]
8. Carbone V, Piras G. Palomar project: predicting school renouncing dropouts, using the artificial neural networks as a support for educationalpolicy decisions. Subst Use Misuse 1998;33(3): 717-750. [DOI:10.3109/10826089809115893]
9. Sepanjnia K, Haddadgar A, Tamizifar B, Zolfaghari B, Nasri P. [Familiarizing new students with the university and study skills: one-day workshop for medical students in their first semester.] Iranian Journal of Medical Education 2000; 1(1): 31- 5. [Persian].
10. Ladan F, Sheida A, Hamid B. [A Systematic Review of the Evaluation of Academic Decline in Medical Students.] Strides in Development of Medical Education 2013; 10 (2): 31-8. [Persian]
11. Tagharrobi Z, Fakharian E, Mirhosseini F, Rasoulinejad A, Akbari H, Ameli H.[ Factors Influencing Probation in Graduated Students of Kashan Faculty of Nursing and Midwifery.] Iranian Journal of Medical Education 2009; 9(1): 21-9. [Persian]
12. Hazavehei S, Fathei Y, Shamshirei M.[ Study on the causes of students' academic probation in Hamadan University of Medical Sciences. Studies in Development of Medical Education.] Journal of Medical Education Development Kerman University 2001; 1(3): 33 -42. [Persian].
13. Dastranj M, Blocki S, Moazzen M. [Factors affecting academic performance of students Payam Bastak In 2011]. University of Shoushtar Research Journal 2011; 20 (10): 241- 58. [Persian]
14. Namdar areshtanab H, ebrahimi H, sahebihagh M, arshadi bostanabad M. [Mental Health and Its Relationship with Academic Achievement in Students of Tabriz Nursing-Midwifery Faculty.] Iranian Journal of Medical Education 2013; 13(2): 146 -52. [Persian]
15. Motlagh M, Elhampour H, Shakurnia A. [Factors Affecting Students' Academic Failure in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2005.] Iranian Journal of Medical Education 2008; 8(1): 91 -9. [Persian]
16. Momayyezi M, Mazloomy S, Aminipour M, Momayyezi M. [Talented Students' View Points on the Educational Problems in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2010.] Iranian Journal of Medical Education 2012;12 (1) :55 -66. [Persian]
17. Shakurnia A, Mohtadi A, Alhampour H, Borvayeh H. [The problems of Students Attending in University Counseling Offices in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.] Educational Developement of Jundishapur 2013; 4(6): 34 -42. [Persian]
18. Young S, Outing E, Deffenbacher J. Correlation among maternal rejection, dropping out of school and drug use in adolescents: A pilot Study. Clinical Psycho 1996; 52(1): 96- 102. [DOI:10.1002/(SICI)1097-4679(199601)52:13.0.CO;2-H]
19. Rahimi B, Kazemi N, Mohammadpour Y, Rahmatnejad L, Jabbari N. [Evaluation of the factors affecting students academeic failure in urmia University of Medical sciences in 1390.] Journal of Nursing and Midwifery Urmia University of Medical Sciences 2013; 11 (8): 614-21. [Persian]
20. Moniri R, Ghalebtarash H, Mussavi G. [The reasons of educationalfailure among paramedical students in Kashan University of Medical Sciences.] Iranian Journal of Medical Education 2006.1(6): 135 - 40. [Persian]
21. Raoufi M, Sadagat K, Hanae J, Khodadi K, Nazari M, Pouzesh S. [Effective familial-individual factors on dropout of the students of Tabriz University of Medical Sciences in Academic Year (2005- 2006).] Medical Journal of Tabriz University of Medical Sciences and Health Services 2008; 4(29): 113-15. [Persian]
22. Changyzi-Ashtyani S, Shamsi M, Mohamadbeygi A.[ Frequency of educational decline and some effective factors of student's opinion in Arak University of Medical Sciences.] Arak University of Medical Sciences 2009; 12 (4): 24-33. [Persian]
23. Hesam M, Sanagoo A.[ Academic Under-achievement and Some Related Factors Associated with Academic Satisfaction in Golestan University of Medical Sciences' Students.] Journal of Research Development in Nursing & Midwifery 2013; 9(2): 90 -6. [Persian]
24. Rahimi B, Kazemi N, Mohammadpour Y, Rahmatnejad L, Jabbari N. [Evaluation Of The Factors Affecting Sstudents Academic Failure in URMIA University Of Medical Sciences in 1390.] Journal of Nursing and Midwifery Urmia University of Medical Sciences 2013; 11(8): 28 -16. [Persian]
25. Gheibi S, Mohammad Loo R, Moosavi Vaezi S, Yekta Z, Pour Ali R, Kafili M. [Academic Failure and its Underlying Factors in Medical Students of Urmia Universityof Medical Sciences.] Strides in Development of Medical Education 2010;2(14):141-6[Persian]
26. Eskandari M, Rostami A, Hojati A, Kolifarhood G. [Trends of Academic Failure and Its Demographic Determinants among Medical Students in Zanjan University of Medical Sciences.] Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2): 174-83. [Persian]
27. Khazei M, Rezai M, Khazaei S.[ Survey of personal and educational characters in unsuccess medical students in compare with success students. Koomesh,] Journal of Semnan University of Medical Sciences 2008; 9(2): 87 -92. [Persian]
28. Thagharrobi Z, Fakharian E, Mirhoseini F, Rasooli Nejad S, Akbari H, Ameeli H.[ the occurrence risk of lesson repeating in medical student of kashan university of medical sciences.] Journal of Shaheed Sadoughi university ofmedical sciences 2008; 15 (5): 197 -8.
29. Jebraeily Y M, Mosavei VSJ , Mikaeili P , Sadatian R, Aghlmand S .[ Evaluating the Influencing Factors of Educational Underachievement in Gifted and Talented Students of Urmia University of Medical Sciences.] Horizons ofMedical Education Development 2011; 4 (3): 21 -5. [Persian].
30. Fata L, Azari S, Baradaran H. [A Systematic Review of the Evaluation of Academic Decline in Medical Student.] Strides in Development of Medical Education 2013; 10 (2): 31-8 .[Persian]
31. Nazari, R, Sharifnia S. [Investigating the Causes of Nursing Student Drop Out.] Journal of Babol University Of Medical Sciences 2010; 12 (5): 90 -94.[Persian]
32. Dehbozorgi GR, Mooseli H. [The Assesment of Educational Droupout Risk factors among Medical Students.] Iranian Journal of Medical Education 2002; 2(0): 21- 21 .[Persian]
33. Alikhani SH, Markazi-moghadam N, Bromand S, Zand-balge M. [The Assesment of Educational Droupout Among Nursing Students Of AJA University of Medical Sciences.] Annual of military & health science research 1384; 2 (1). 819- 824. [Persian]
34. Najafipour S, Yektatalab S. [The prevalence depression and relationships with academic failure on students of jahrom university medical science] Journal of Jahrom Uiversity of Medical Sciences 2009; 6(2): 27- 37.[Persian]
35. Ghasemi F, Hasanvand S, Valizadeh F. [Frequency of academic failure and its associated factors from the viewpoint of studentswith and without academic failure in the Faculty of Nursing and Midwifery.] Journal of Nursing Education 2014; 71 -79(1): 3. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeilpour-Bandboni M, Naderi Shad S, Kobrai F, Gholami-Chaboki B. Students’ Viewpoints about Academic Failure and Some Related Factors in Guilan University of Medical Sciences. RME 2017; 9 (3) :72-65
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-282-fa.html

اسماعیل پور بندبنی محمد، نادری شاد شایان، کبرایی فائزه، غلامی چابک بهاره. بررسی افت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396; 9 (3) :72-65

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education