:: دوره 4، شماره 1 - ( 1-1391 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش سخنرانی سنتی و سخنرانی همراه با case در آموزش فیزیولوژی غدد
پروین بابایی *
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، p_babaei@guma.ac.ir
چکیده:   (9210 مشاهده)

  مقدمه : بدلیل اهمیت رشته پزشکی بررسی روش­های مختلف یادگیری و یادداری موثرتر امری بسیار ضروری است . پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش تدریس سخنرانی سنتی و روش توام CBL) ) case based learning و سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت فراگیران انجام شده است.

  روش­ ها: کلیه دانشجویان پزشکی ( 75 نفر) ورودی سال 87 ترم چهارم که واحد فیزیولوژی غدد درون ریز را اخذ کرده بودند جهت بررسی روش سنتی به عنوان گروه یک انتخاب شدند وگروه دوم شامل دانشجویان رشته پزشکی (83 نفر) ورودی88 که همین درس را به روش CBL گذراندند. آموزش در گروه اول برپایه سخنرانی استاد و در گروه آزمایش در گروه­های کوچک 8 نفره و به صورت حل case و سخنرانی در قالب راهنمایی از طرف استاد انجام شد. سپس جهت ارزیابی یادگیری و میزان رضایت دانشجویان از پرسشنامه روا و پایا استفاده گردید و در نهایت نتایج از طریق آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ­ها: رضایت دانشجویان بعد از اجرای روش CBL از فرایندهای یادگیری و ایجاد انگیزه و نگرش به رشته پزشکی نسبت به گروه سنتی بسیار بالاتر بود، اما اختلاف معنی­داری بین میانگین نمرات دو گروه مشاهده نشد.

  نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد استفاده از روش CBL در تدریس درس فیزیولوژی غدد دانشجویان میزان رضایت و علاقه دانشجو را افزایش می­دهد. همچنین این روش با ایجاد حس مشارکت گروهی موجب ایجاد انگیزش جهت مطالعه بیشتر فیزیولوژی می­شود.

واژه‌های کلیدی: تدریس، سخنرانی، فیزیولوژی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 201 kb]   (533 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (97 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



DOI: 10.18869/acadpub.rme.4.1.1


XML   English Abstract   Print


دوره 4، شماره 1 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها