:: دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 45-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر معدل دیپلم برروند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 90-1385
فرشته عادل مشهدسری، فاطمه میترا علمی، مریم میترا علمی*، زهرا مقدوری
مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و ملکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران. ، m.elmi@mubabol.ac.ir
چکیده:   (5281 مشاهده)

مقدمه: آموزش پزشکی به عنوان یک سیستم آموزشی پویا می­تواند تحت تاثیر آموخته­های دانش­آموزان پیش از ورود به دانشگاه قرار گیرد. ارزیابی آموزشی به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت سیستم­های آموزشی استفاده می­شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر معدل دیپلم بر روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.

روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی - تحلیلی است که بر روی 6 دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سال­های 90-1385 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­ای در مورد مشخصات دموگرافیک، معدل دیپلم، و معدل دروس تخصصی، معدل دروس علوم پایه، نمره آزمون جامع علوم پایه  هر یک از دانشجویان اخذ و با استفاده از تست­های آماری t-test   با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته­ها: از 387 دانشجوی پزشکی واجد شرایط 229نفر (17/59 درصد) دختر و 262 نفر (8/68 درصد) بومی بودند. بررسی­ها نشان داد میانگین معدل دیپلم با میانگین نمرات12درس اختصاصی رابطه معنی­داری داشته است (001/0 p=). همچنین با وجود همخوانی بین معدل دیپلم با معدل علوم پایه و امتحان جامع، ارتباط معنی­داری بین معدل­ها مشاهده نشد. اما بین معدل علوم پایه و امتحان جامع ارتباط معنی­داری وجود داشت (05/0  p≤).

نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجو در طی دوره دبیرستان نقش مهمی در روند تحصیلی­شان دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد معدل دیپلم به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در انتخاب دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: دانشجوی پزشکی، روند تحصیلی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 210 kb]   (1415 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3593 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Khazaei Z, Khazaei T, Babaei M. [The study of Educational processof of medical students Birjand In the areas of basic sciences]. Strides in Development of Medical Education 2008; 5 (1): 148- 151. [Persian]
2. mehralizade S, Rezaei H, Heshmatifar S, Pazeki R. [An Evaluation of Medical Students' Clinical Course at Semnan University of Medical Sciences during the Academic Years (1380 to 1389) ]. Journal of Medical Education Development 2013; 7 (13): 28- 33. [Persian]
3. Mshhuf R. Evaluation of the educational quality of graduate medical students of Hamedan University of medical sciences during the five years of study: Teb o Tazkeyeh Metab 2011; 45: 16-21.
4. Kishi M. Educational evaluation on cross computation. J osanpu zasshi. 1987: 41 (1): 93.
5. Oneill L, Wallsted B, Eika B, Hartvigsen J. Factors associated with dropout in medical education: a literature review. Med Educ 2011; 45(5): 440 - 454.
6. Jafari F, Malihe A, Aminizadeh M, Samadpour M,Tadayyon B. [Evaluation of Comprehensive Medical Basic Sciences Exams and their Predictive Factors]. Biomedical & Pharmacology Journal 2014; 7(1): 93-103. [Persian]
7. Turner JL, Dankoski ME, Objective Structured Clinical Exams: A Critical Review. Family Medicine J 2008; 40 (8): 574-8.
8. Lindemann R, Duek JL, Wilkerson L. A comparison of changes indental student and medical students approaches learning during professional training. J pent Educ 2001; 5(4): 162- 7.
9. Fakharian E, Tagharrobi Z, Mirhoseini F, Rasoulinejad SA, Akbari H, Ameli H. [Influential Factors on Results of Comprehensive Pre-internship Exam in Medical Faculty of Kashan University of Medical Sciences: Survey of an 18-year Period]. Hakim Research Journal 2012; 15 (3): 203- 212. [Persian]
10. Abase M, Iranfar Sh, Amirifard N. [ Survey the relationship between the ranks of basic sciences exam and teacher evaluation in Kerman shah] University of Medical Sciences Behbud Journal 2004; 8 (3): 17-24. [Persian]
11. Usefi Mashof R, Saeidi jam M. [Check the status of medical school students during the 5-year Hamadan University of Medical Sciences]. Journal of Medicine and purification 2003; 1(45): 16- 20. [Persian]
12. Aghajani M, Omidvar Sh.[Educational process of Midwifery graduates and students in the 1371-76 in Babol Medical University]. Journal of Babol University of Medical Sciences 2004; 1 (2): 62- 66. [Persian]
13. Rahmani R, Mehrvarz Sh, Zarei A, Rahmani S, Salari M, Yousefi M[Related factors to comprehensive basic medical sciences’ examination result of medical students].Iranian s Education of Quarte 2011; 4 (1): 7-13. [Persian]
14. Haghdost A, Esmaeeli A. [Progress of medical students in Kerman University of Medical Sciences]. J of Strides in Development of Medical Education in 1996 to 2004. 2009; 5 (2):80- 87. [Persian]
15. Motaleb Nejad M, Bijani A, Esapor R, Ghambari M. [The process of clinical dentistry students in Babol University of Medical Sciences in 1994 to 1997]. J of Babol University of Med Scie. 2004; 1(2): 7- 11. [Persian]
16. Emamghorashi F, Heidari Sd, Najafipour S. [Evaluation of Effecting factors on educational status of medical students in jahrom medical university during 1994 - 2003]. J of Babol Uni of Med Scie 2010; 12(1): 40 - 45. [Persian]
17. Motallebnejad M, Haji Ahmadi M, Mortazavi Moghadam V. [A study on Educational Status of Dental Sciences during 1998 - 2002]. J of Babol Uni of Med Scie 2011; 12(1): 46 - 51. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها