کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال
|
معصومه جعفری اصل، مینو میترا چهرزاد*، سیده زهرا شفیع پور، عاطفه قنبری |
گروه آموزش پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت، مرکز تحقیقات تعیین گروههای اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران ، chehrzad@gums.ac.ir |
|
چکیده: (9317 مشاهده) |
مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گامهای اساسی ارتقا کیفیت محسوب شده و به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرآیند آموزش میتواند به ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند. مدل سروکوال مدل سنجش کیفیت از دیدگاه گیرندگان خدمات است که با مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده به تعیین شکاف خدمات و سنجش کیفیت خدمات میپردازد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزش ی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رشت بر اساس مدل سروکوال انجام شد .
روش ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 336 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی رشت به روش سرشماری نمونهگیری شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه سنجش کیفیت آموزش براساس مدل تحلیل شکاف SERVQUAL بود . این ابزار به مقا یسه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت آموزش در 5 بعد (قابلیت اطمینان خدمات، پاسخگویی، اعتماد و تضمین، همدلی و بعد فیزیکی و ملموس ) میپردازد . روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 95/0و آزمون مجدد (57/0) تایید گردید . جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد، بین ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی در هر پنج بعد خدمات، شکاف منفی وجود دارد. بطوریکه بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (95/5 ± 53/2-) و کمترین میزان شکاف مربوط به بعد اعتماد و تضمین (62/5 ± 29/0-) بود.
نتیجه گیری: انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش فراتر از ادراکات آن ها بود و کیفیت آموزشهای ارائه شده از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوال نامناسب عنوان شد. در راستای بهبود کیفیت آموزش، کلیه ابعاد به ویژه بعد پاسخگویی به دانشجویان باید در الویت برنامهریزیها قرارگیرد.
|
|
واژههای کلیدی: سنجش آموزش، آموزش، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 1298 kb]
(2785 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2425 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی
|
|
|
|