[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 70-64 برگشت به فهرست نسخه ها
شکاف کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال 1393
حمیدرضا ذاکرجعفری، بهزاد همکار، نسترن میرفرهادی*
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، mirfarhadi@gums.ac.ir
واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجویان، دندانپزشکی، سروکوال
متن کامل [PDF 489 kb]   (2094 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (7245 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
متن کامل:   (1741 مشاهده)

مقدمه

در نظام آموزش عالی توجه به کیفیت آموزش ابزار اصلی تامین مراقبت­های بهداشتی - درمانی مورد نیاز درکشور و درنهایت ارتقای سطح سلامت افراد جامعه می­باشد (1). در این میان رشته دندانپزشکی به عنوان یکی از شاخه­های مهم علوم پزشکی نیازمند کسب مهارت­های علمی و حرفه­ای بالاست و کیفیت خدمات آموزشی در رشته دندانپزشکی به علت حجم بالای واحدهای عملی و ابعاد یادگیری مهارتی گسترده آن، نیاز به توجه خاص دارد (2). کیفیت خدمات عامل مهمی برای رشد، موفقیت و ماند­گاری سازمان است و به عنوان موضوعی راهبردی، مؤثر و فراگیر در دستورکار مدیریت قرار گرفته است (3). اخیراً علاقه­مندی به کیفیت در آموزش عالی و دانشگاه ­ها نیز به طور چشم گیر افزایش یافته و در سطح بین المللی در تحقیقات آموزشی مورد توجّه قرار گرفته است. (4). زمانی که یک سیستم آموزش عالی به طور عام و یا رشته­ ای از آموزش ­های دانشگاهی به طور خاص در ارضای نیازهای مـشتریان به طـور منـاسب عـمل ننماید، سردرگـمی ایجاد شده و موجب می­ شود اعضای هیئت علمی و مدیریت آن بخش یا دانشگاه توانایی خود را در درک و کنترل فرآیندها از دست بدهند. نتیجه چنین روندی آن خواهد بود که عضو هیئت علمی و مدیریت احساس توانایی لازم برای هدایت و انجام کارها نداشته باشند (5-6). یکی از شیوه­های عملی جهت ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی بررسی نظرات و دیدگاه­های دانشجویان این رشته به عنوان مخاطبان اصلی این آموزش­ها می­باشد. منطق و مبانی نظری که این نوع از    ارزیابی­ها را موجه می­سازد، رابطه نزدیکی است که بین بهبود مداوم کیفیت خدمات آموزشی و افزایش رضایت دانشجویان (مشتری این خدمات) وجود دارد (7). رابطه­ای که اولدفیلد و بارون (OldField & Baron) ازآن به عنوان تعامل بین مشتری و سازمان ارائه دهنده خدمت نام برده و آن را قلب خروجی خدمات می­دانند (8). درسال­های اخیر روش­های متفاوتی جهت ارزشیابی کیفیت آموزش عالی دردانشگاه­ها مورد استفاده قرارگرفته است. یکی از پرکاربردترین ابزارها درسنجش کیفیت خدمات، مدل سروکوال SERVQUAL است که توسط پارسورامان (Parasuraman)  و همکاران طراحی شد (9). تطبیق ابعاد این ابزار با محیط­های مختلف خدماتی، پایایی و اعتبار بالای آن درمقایسه ادراک و انتظار مشتریان از نقاط قوت این ابزار می­باشد. در این ابزار کیفیت خدمات عبارت است از فاصله (شکاف) بین انتظارات و ادراکات مشتریان از خدماتی که به وسیله سازمان در واقعیت به آن­ها ارائه می ­شود. این ابزار ادراکات و انتظارات مشتریان را در 5 بعد ملموس بودن، اطمینان، تضمین، پاسخگویی و بعد فیزیکی اندازه ­گیری می­ کند (10، 9).

درهمین راستا نتایج مطالعه Barens (2007) نشان داد که در ادراک و انتظار دانشجویان چینی از کیفیت خدمات آموزشی دورۀ تحصیلات تکمیلی، در تمام ابعاد خدمت شکاف منفی کیفیت وجود دارد (11). همچنین نتایج مطالعات سهرابی (1392)، توفیقی (1390) ، خادملو و همکاران (1392) و بحرینی (1388) نیز نشان داد که بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از خدمات ارائه شده در همه ابعاد خدمات اموزشی شکاف منفی وجود دارد (13،12،4،1). بیشتر دانشکده ­های دندانپزشکی در دنیا براساس سیستم آموزشی که حداقل پنجاه سال از عمر آن می­ گذرد استوار هستند (14). مشابه با بسیاری از کشورها، درایران نیز سیستم آموزشی نیازمند یک تغییراساسی می­ باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گردید.

روش­ ها  

در این مطالعه مقطعی- تحلیلی 105نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1393به روش نمونه ­گیری سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. معیارهای ورود به مطالعه اشتغال به تحصیل دانشجویان درحداقل یک دوره آموزشی در بخش ­های پری کلینیک و کلینیک و تمایل به شرکت در مطالعه بوده و همچنین  دانشجویان مهمان از مطالعه حذف شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه مشخصات فردی- اجتماعی دانشجویان (سن، جنس، سال تحصیلی، رشته تحصیلی) و پرسشنامه استاندارد سروکوال بود. این ابزار مشتمل بر 27 سوال در پنج بعد کیفیت خدمات آموزشی شامل ابعاد فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، اطمینان و همدلی بود. در بعد فیزیکی شرایط فیزیکی محیط ارائه خدمات و تجهیزات با 4 سوال، بعد تضمین توانایی کارکنان در القای حس اعتماد و اطمینان به دانشجویان با 5 سوال، بعد پاسخ­گویی به معنای تمایل کارکنان به همکاری و کمک به دانشجو با 5 سوال، بعد اطمینان توانایی انجام خدمات به گونه ­ای مطمئن و قابل اعتماد با 7 سوال و بالاخره بعد همدلی مربوط به توجه به ویژگی­ های فردی دانشجویان درهنگام مراجعه به کارکنان که با 6 سوال مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی با نظر 10نفر از اساتید تایید شد )88% CVR=و 92%CVI= (. پایایی آن نیز با محاسبه آلفا کرونباخ برای پنج بعد فیزیکی، اطمینان، تضمین، پاسخگویی و همدلی به ترتیب 0/78، 0/79، 0/84، 0/78 و 0/83 به دست آمد. از دانشجویان خواسته شد تا دیدگاه خود را در مورد وضعیت موجود خدمات آموزشی با انتخاب یکی از 5 گزینه (عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف) و انتظار خود را از وضعیت مطلوب با انتخاب یکی از گزینه ­های (خیلی مهم، مهم، نسبتا مهم، کم اهمیت و خیلی کم اهمیت) برای هرعبارت مشخص نمایند. نمره هرسوال بین 1 تا 5 متغیر بود. درهربعد نمره سوالات با هم جمع و مجموع آن­ها بر تعداد سوالات آن بعد تقسیم شد که به این ترتیب نمره ادراک و انتظار هرکدام از ابعاد بین 1 تا 5 متغیر بود. شکاف کیفیت خدمات آموزشی با تفاضل نمرات سطح ادراک و سطح مورد انتظار خدمات بدست آمد . لذا نمره حاصل در صورت مثبت بودن بیانگر آن بود که خدمات آموزشی ارائه شده فراتر از حد انتظار پاسخ گویان و نمره منفی نشان­دهنده خدمات آموزشی ارائه شده، انتظارات نمونه ­ها را برآورده نمی­ کند و شکاف کیفیت وجود دارد و در صورتی که نمره حاصل صفر باشد به معنی عدم وجود شکاف کیفیت بوده که بیانگر درحد انتظار بودن خدمات آموزشی ارائه شده است. برای جمع­ آوری داده ­ها پس از هماهنگی­ های لازم با حضور درکلاس ­های درس دانشجویان پس از بیان هدف تحقیق و محرمان ماندن اطلاعات فردی، پرسشنامه بین آنان پخش و پس از تکمیل جمع ­آوری گردید. داده ­های به دست آمده از پرسشنامه پس از کدگذاری از طریق نرم افزار آماری SPSS.Ver.18 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، میانه، انحراف معیار) و آمار استنباطی (کای دو و t زوج) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ­ها

در این تحقیق 105 نفر از دانشجویان شرکت نمودند که 52 درصد آنان مونث بودند. میانگین سنی دانشجویان 2/6±22/28بود. بیشترین دانشجویان شرکت­ کننده درمطالعه (28درصد) درسال پنجم به اشتغال داشتند.

مقایسه میانگین نمرات ادراکات (وضع موجود) و انتظارات (ایده آل) دانشجویان با استفاده از آزمون t زوج از کیفیت خدمات آموزشی درهریک از ابعاد پنجگانه موردتوجه قرارگرفت. یافته ها نشان داد میزان ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی (شکاف) درهمه ابعاد منفی بود، یعنی میزان انتظارات دانشجویان درهمه ابعاد بالاتراز وضعیت موجود و ادراکات آن­ها بود. به طوری­که بیشترین شکاف ادراکات و انتظارات دانشجویان به ترتیب مربوط به بعد پاسحگویی با (0/910-) و بعد تضمین (0/820) کمترین میزان شکاف ادراکات و انتظارات در بعد فیزیکی با (0/760-) بود. 68/5درصد دانشجویان (72 نفر) وضع موجود را نسبت به وضع مطلوب دارای شکاف منفی می­دانستند.

در بررسی تک تک عبارات بیشترین شکاف مربوط به "توجه به نظرات و پیشنهادات دانشجویان در برنامه­های آموزشی" از بعد پاسخ­گویی (1/290-) و کمترین شکاف مربوط به "ظاهر آراسته و حرفه­ ای اساتید" از بعد فیزیکی (0/300-) بود (جدول 1). همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که میانگین شکاف درابعاد پنج گانه کیفیت خدمات آموزشی با سن، جنس، سال تحصیلی دانشجویان و آگاهی از رشته تحصیلی ارتباط آماری معنی دارنشان نداد.

AWT IMAGE

بحث و نتیجه ­گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که از دیدگاه دانشجویان بین کیفیت وضع موجود و وضع مطلوب خدمات آموزشی شکاف منفی وجود دارد و این ارزیابی منفی از کیفیت خدمات آموزشی در همه ابعاد پنج گانه خدمت مشاهده گردید که بیانگر نیاز به ارتقاء و بهبود خدمات آموزشی در دانشکده است.

در مطالعه حاضر بیشترین شکاف منفی در بعد پاسخ­گویی (0/910-) به دست آمد. نتایج مطالعه ریچارد درکشورآمریکا با هدف درک دانشجویان از خدمات آموزشی نشان داد که بیشترین شکاف منفی در ابعاد قابلیت اطمینان و پاسخ­گویی بود (15)، همچنین بحرینی (12) درمطالعه خود بر روی دانشجویان دندانپزشکی نشان داد که ازدیدگاه دانشجویان در تمامی ابعاد پنج­گانه شکاف وجود دارد و بیشترین شکاف درابعاد فیزیکی و پاسخ­گویی قراردارد. نتایج تحقیقات سهرابی (1)، گوهری نژاد (16) و رسول آبادی (17) دردانشگاه­های علوم پزشکی تهران و کردستان نیز بیشترین شکاف کیفیت در بعد پاسخگویی مدل سروکوال به دست آمد که نتایج این مطالعات با پژوهش حاضر هم خوانی دارد. در توجیه این یافته به نظر می­رسد عواملی هم ­چون دردسترس نبودن اساتید راهنما و مشاور، عدم سهولت دسترسی دانشجویان به مدیریت­ های آموزش، بی­ توجهی به نظرات و پیشنهادات دانشجویان درتدوین برنامه ­های آموزشی دربعد پاسخگویی، نقش مهمی درکاهش رضایت دانشجویان از وضع موجود را به خود اختصاص داد که نشان دهنده اهمیت این عوامل از دیدگاه دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی است. از اینرو توجه مدیران آموزش به اهمیت حضور اساتید راهنما و مشاور درساعات معین جهت پاسخ­گویی به سوالات و نظرات دانشجویان دررابطه با مسایل آموزشی و بالینی حائز اهمیت می­باشد. پس از بعد پاسخگویی بیشترین شکاف در بعد تضمین مشاهده گردید که با نتایج مطالعات صباحی در کاشان (18) و چنگیزی در اراک (19) همخوانی دارد.

نتایج حاکی از آن بود که شکاف منفی در بعد تضمین مبین عدم توجه کافی اساتید به بحث و تبادل نظر درکلاس و ارائه آموزش­ های نظری و عملی کمتر از انتظار دانشجویان بوده که شاید بتوان آنرا به شیوه ­های سنتی تدریس و عدم بهره­گیری اساتید از روش­های نوین آموزشی که مبتنی بر حل مسئله، بحث­های گروهی است، مرتبط دانست. دانشکده­ ها قبل از هر چیز باید بر وظایف، توانمندی و جایگاه اساتید تمرکز داشته باشند. به همین سبب بازنگری درسیستم آموزشی، تدوین استانداردهای نوین آموزشی و نظارت برحسن اجرای آن باید درارتقاء و ارزشیابی اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد. برگزاری کارگاه ­های آموزشی درجهت توانمندسازی اساتید با شیوه ­های نوین روش تدریس و ارائه مشاوره به آنان از سوی مرکزمطالعات و توسعه آموزش دانشگاه درسال­های اخیر اقدامی مناسب و جهت ­دار دراین خصوص قلمداد می­گردد. پس از ابعاد پاسخگویی و تضمین بیشترین شکاف منفی در ابعاد همدلی و اطمینان مشاهده گردیدکه بیشترین شکاف در بعد اطمینان مربوط به «ارائه مطالب درسی درهرجلسه به شکلی منظم و مرتبط با هم» و در بعد همدلی «ارائه راه حل مناسب برای رفع مشکلات آموزشی خاص هردانشجو» بود. برنامه ­ریزی صحیح برای کلاس ­های درسی اساتید و در نظرگرفتن ساعات معین جهت رفع مشکلات آموزشی دانشجویان می­ تواند اقدامی مطلوب در جهت رفع یا کاهش شکاف مد­نظر قرارگیرد. طراحی و اجرای برنامه­های آموزشی بیمار محور و جامع برای دستیابی به کفایت لازم برای کاردندانپزشکی به دلیل نقش مهم آن در تربیت نیروهای متخصص حرفه­ای از حساسیت ویژه و بالایی برخوردار می ­باشد. براین اساس بسیار مهم است که مدیران و ارائه دهندگان آموزشی با ارزیابی انتظارات و بهره گیری از دیدگاه­های آن­ها زمینه را برای ارتقاءکیفیت خدمات آموزشی فراهم نمایند.

کمترین شکاف مربوط به بعد فیزیکی بود که این یافته در راستای مطالعه پتروزلیس (Petruzzelis) در ایتالیا (20) و غیرهمسو با نتایج مطالعه بحرینی (12) و آربونی (21) است. این یافته نشان­دهنده رضایت نسبی دانشجویان از امکانات و تسهیلات فیزیکی دانشکده بوده و درتوجیه این یافته می­توان به انتقال اخیر دانشکده دندانپزشکی به محیط آموزشی جدید و برخورداری از تسهیلات و ابزارهای فیزیکی مناسب نظیر ساختمان، محیط آموزشی آرام، کلاس، مواد و تجهیزات آموزشی اشاره نمود.

کیفیت، مفهوم وسیعی دارد که تمام بخش­های سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف نهایی آن مطابقت با مشخصات مورد نیاز مشتری باحداقل هزینه باری سازمان است که منجر به افزایش قابلیت رقابت و رتبه سازمانی می­گردد. کیفیت با تشخیص نیازها و انتظارات مشتری ­ها و پاسخگویی به آن­ها ازطریق ارتقای مستمرفرآیندها و نتایج حاصل می­گردد (22،23). در حال حاضر اغلب موسسات آموزش عالی بردیدگاه سنتی از کیفیت متکی هستند که این امر پاسخ­گویی آموزش عالی به نیازها و انتظارات متنوع دانشجویان درحال تغییر را تضمین نمی کند. از این­رو رویکرد دانشجو محوری با موضوع رضایتمندی آنان می­تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار برنامه ­ریزان جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی قراردهد.

از دیدگاه دانشجویان در ابعاد پنچگانه خدمات آموزشی، شکاف منفی کیفیت وجود دارد و این شکاف در ابعاد پاسخ­گویی و تضمین بیشتر محسوس است. باتوجه به اینکه بیشترگویه ­های این ابعاد در ارتباط مستقیم با اساتید و تاثیر فعالیت­ های آموزشی آنان است. لذا برگزاری دوره­ های آموزشی مهارت­ های مشاوره و مهارت­ های ارتباطی خصوصاً با دانشجویان، بهره ­گیری از شیوه ­های نوین تدریس برای اعضاء هیئت علمی باید مورد توجه قرار بگیرد. از محدودیت­های این پژوهش می­توان به نوع مطالعه حاضر و محدودیت­های مربوط به ابزار خود گزارش­ دهی اشاره نمود.

قدردانی

نویسندگان مقاله مراتب تشکر و قدردانی خود را از کارشناس آمار سرکارخانم زهراپورحبیبی اعلام می­دارند. مقاله حاضر براساس پایان نامه دانشجویی نویسنده دوم مقاله جهت اخذ درجه دکتری عمومی دردانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ثبت و نگارش درآمده است.

فهرست منابع
1. Sohrabi R, Bakhtiari H. [Quality assessment tool for evaluating performance, an analytical model of service quality (SERVQUAL) ].the third National on Performance Management Conference ; 2007 may 15 - 16;Tehran: 2007. [Persian]
2. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. [ Evaluation of the Students’ Perception about Clinical Education and Examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009]. J Mash Dent Sch 2012; 36(3): 211-22[Persian]
3. Sahney S, Banwet DK, Karunes S.[ An integrated framework for quality in Education: application of quality function deployment, interpretive structural modeling and path analysis]. Total Quality Management. 2006; 17 (2): 265- 285.
4. Tofighi SH, Sadeghifar J, Hamouzadeh P, Afshari S, Forouzanfar F, Tagahavi Shahri S. [Quality of educational services from the viewpoints of students; SERVQUAL model]. Iranian Quarterly of Education Strategies 2011; 4 (1): 21- 26. [Persian]
5. Hamidi N, Jabbari F. [Educational services quality gaps IN Industrial Management national ]compress of the Humanities].Tehran:CIVILICA; 2006. [Persian]
6. Shakibaei D, Iranfar SH, Montazeri N, Rezaei M, Yari N.[ faculty views on some educational indicators in Kermanshah University of Medical Sciences]. Behbood Journal- the scientific Quarterly 2007; 8 (1): 17- 27. [Persian]
7. Beheshtirad R, Ghalavandi H, Ghaleei A. [The interval of educational services quality: Distance of current and desirable situation by nursing students point view of Urmia Medical University]. International Research Journal of Applied and Basic Sciences 2012; 3 (12): 2467- 2471.
8. Oldfield B, Baron S.[ Student perceptions of service quality in a UK university business and management Faculty]. Qual Assur Educ 2000; 8 (2): 85- 95.
9. Aghamolaei T, Zare S , Abedini S. [The quality gap of educational services from the point of view students in Hormozgan University of Medical Sciences]. Strides Dev Med Educ 2006; 3(2):78-85[Persian].
10. Parasuraman A, Zeithamal VA & Berry LL. [Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality: implications for further research]. Journal of Marketing 1994; 58 (1): 111- 24.
11. Barnes BR. [Analyzing service quality: The case of postgraduate Chinese students]. Total Quality Management and Business Excellence 2007; 18 (3- 4): 313- 319.
12. Bahreiny K, Shah alizadeh kalkhoran M , Noorani F.[ Survey of service quality gap from the viewpoint of paramedicine students of sercuval model in Azad university Aliabad katol] .Management Journal 2010; 6(14):62-79. [Persian]
13. khademloo M, Zare A, Fakhar, M. [Survey of service quality gap from the viewpoint of paramedicine students in Mazandaran University of Medical Sciences], 2010]. Journal of Moral Education 2013; 2 (1): 48- 55. [Persian]
14. Najafi A, Jaberi Ansari Z, Naseri M. Dental Students’ Perceptions on Restorative Dentistry Education in Shahid Beheshti Dental School. Dent J Sch. 2014; 32 (2) :96-103.
15. Richard E, Adams JN.[Assessing college student perceptions of instructor customer service to student’s questionnaire: Assessment in higher education]. J Assess Evalu High Educ 2006; 31 (5): 535- 49.
16. Goharinezhad S, Maleki M, Khajehkazemi R. [The measurment of educational quality from the view points of master students in Tehran University of Medical Sciences]. Journal of Education Development in Medical Sciences 2011; 4: 55- 62. [Persian]
17. Rasoul Abadi M, Shafieian M , Gharibi FM [Assessment of the quality of educational services by the SERVQUAL Model: viewpoints of the students at Kurdistan University of Medical Sciences]. Journal of Kurdistan University of Medical Sciences 2013; 18 (1): 104 – 112. [Persian]
18. Sabahi Bidgoliy M, Kebriaie A. [The quality gap of educational services Kashan university of medical sciences: Based on student perceptions and expectations].Kordestan; Nationwide Conference on Medical Sciences Education Development, 2007. [Persian]
19. Changyzi Ashtiyani S, Shamsi M.[Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009].Research in Medical Education 2011; 3 (1) :17-26. [Persian]
20. Petruzzellis L, Duggentu AM, Romanazzi S.[ Student satisfaction and quality of service in Italian Universities]. Managing Service Quality 2006; 16 (4): 349- 64.
21. Arbouni F, Shoghli A, Badriposhteh S, Mohajery M. [The Gap between Students’ Expectations and Educational Services Provided for them, Zanjan University of Medical Sciences, 2007]. Strides Dev Med Educ. 2008; 5 (1) :17-25. [Persian].
22. Ghobadian A, Speller S & Jones M. [Service quality: concept and models]. IJQRM 1994; 11 (9): 43- 66
23. Nematian HR.[Quality gaps of bank services]. Tadbir 2004; 14(142): 55-62.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zakerjafari H, Hamkar B, Mirfarhadi N. The Interval of Educational Services Quality: Distance of Current and Desirable Situation from Viewpoints’ of Dentistry Students of Guilan University of Medical Sciences of medical sciences in 2014. RME 2015; 7 (3) :64-70
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-206-fa.html

ذاکرجعفری حمیدرضا، همکار بهزاد، میرفرهادی نسترن. شکاف کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال 1393. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (3) :64-70

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-206-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education