بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای ارتباطی بین فردی بر دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی
|
علی اکبر عجم* |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. ، aliakbarajam1387@gmail.com |
|
چکیده: (7807 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به اهمیت استفاده از فناوری های جدید از جمله آموزش تلفیقی در آموزش پزشکی و ضرورت ارزشیابی از یادگیری دانشجویان، این پژوهش، با هدف بررسی نقش خودکارآمدی تحصیلی و مهارتهای ارتباطی بین فردی دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی انجام شد.
روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی و جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که 260 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی، استاندارد مهارت های ارتباطی بین فردی و دیدگاه دانشجویان به ارزشیابی آموزش تلفیقی و جهت تحلیل داده ها از آزمون های آماری test - t ، ANOVA و آزمون رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی استفاده شد.
یافته ها: دانشجویان دیدگاه موافق و کاملاً موافقی با ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی داشتند (90 درصد) و نتایج آزمون t تک نمونهای معنیدار بود (14/51 t= و 01/0 p= ). بین مهارتهای ارتباطی بین فردی دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی آنان تفاوت معنیداری مشاهده شد. متغیرهای مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی متغیرهایی بودند که دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی را پیش بینی میکردند (01/0 p= ) .
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارتهای ارتباطی بین فردی و خودکارآمدی دانشجویان در ارزشیابی مبتنی بر آموزش تلفیقی نقش دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد استفاده از ارزشیابی مبتنی بر رویکرد آموزش تلفیقی در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: خود کارآمدی، ارتباطات بین فردی، یادگیری، ارزشیابی |
|
متن کامل [PDF 162 kb]
(2845 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3001 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسي تربيتي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|