بررسی میزان رضایتمندی شغلی- تحصیلی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
|
مهران سلیمانها، آبتین حیدرزاده، محمد حقیقی*، حسین خوشرنگ، معصومه اکبری |
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، Manesthesist@Yahoo.Com |
|
چکیده: (7165 مشاهده) |
مقدمه: دستیاران از ار ک انهای کلیدی در ارتقا و بهبود عملکرد سیستم درمانی و آموزشی محسوب میشوند و از این رو تعیین عواملی که موجب ارتقاء رضایت شغلی آنان میگردد، اهمیت مییابد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی شغلی - تحصیلی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392 بود.
روش ها: در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، 176 دستیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت تمام شماری انتخاب شدند. سطح رضایتمندی شغلی- تحصیلی آنان با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس نظریه هرزبرگ تهیه شده بود، در 13 حیطه شامل مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی موثر بر این رضایتمندی، ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون های ناپارامتریک در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: رضایت شغلی اکثر دستیاران در سه حیطهی دستمزد (5/83 درصد)، کیفیت آموزش (7/84 درصد) و انگیزه حرفهای (90 درصد) کم و در سایر حیطه ها متوسط بود. ارتباط معنی داری بین رضایت شغلی با داشتن سابقهی کار (001/0= P ) و رفتن به طرح (001/0= P ) وجود داشت. اما بین سایر حیطه ها ارتباط معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: با مقایسه این نتایج با سایر مطالعات به نظر میرسد اکثر دستیاران (83 درصد) از وضعیت حقوق و آموزش دستیاری ناراضی بوده و انگیزه حرفهای پایینی دارند، لذا توصیه میگردد در زمینهی حقوق، ارتقای سطح علمی - آموزشی و ایجاد انگیزه حرفهای راهکارهایی اتخاذ گردد. |
|
واژههای کلیدی: رضایت مندی شغلی، رضایتمندی تحصیلی، دستیاران |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(1862 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2676 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
|
|
|
|