دیدگاه اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه در ارتباط با اثرات بالقوه سیستم آموزش به کمک همتایان در دانشگاه علوم پزشکی بابل
|
مریم سید مجیدی، رضا جودی* |
مرکز تحقیقات مواد دندانی بابل، عضو کمیته تحقیقات دانشجویان پزشکی، دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، dumanjodi@gmail.com |
|
چکیده: (5508 مشاهده) |
مقدمه: یکی از روشهای نوین در زمینه آموزش، روش یادگیری به کمک همتایان می باشد. با توجه به مزایای این روش، هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه اساتید دانشکده پزشکی بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با مزایای بالقوه سیستم یادگیری به کمک همتایان است .
روش ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، دیدگاه 2 3 8 نفر از اساتید علوم پایه و پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مورد مزایای سیستم یادگیری به کمک همتایان، توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه به روش سرشماری انتخاب شدند. داده های بدست آمده توسط تستهای آماری t یک نمونه ای، t زوج و AVOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: از نظر اساتید شرکتکننده، این سیستم بیشترین تاثیر را بر عدم کمرنگ شدن نقش اساتید در آموزش (2/51 درصد)، تقویت اعتماد به نفس دانشجو (47درصد) و ارائه بازخورد به موقع و مناسب اندوخته ها (5/48درصد) داشت. میانگین رضایتمندی (مزایا و اجرای این سیستم) از نظر جنس و سابقه تدریس معنیدار نبوده ولی میانگین این شاخص به صورت معنیداری از عدد 74 (عدد ملاک) بزرگتر بود.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه موافق مزایای و انجام این روش هستند و اجرای این سیستم میتواند منجر به تربیت نیروی انسانی توانمند گردد .
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، اساتید، دیدگاه، یادگیری به کمک همتایان |
|
متن کامل [PDF 113 kb]
(1616 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (1161 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
شیوه های آموزش
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|