آموزش مؤثر: کلید توانمندسازی پرستاران
|
احسان کاشانی ، محمد آیت نیا ، علی تاج آبادی* |
گروه فوریت پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، alitaj58@yahoo.com |
|
چکیده: (4381 مشاهده) |
امروزه آموزش یکی از عوامل مهم در افزایش بهره وری کارکنان و سازمان ها است (1). در سیستم سلامت، باتوجه به این که پرستاران نقش مهمی در بهبود استانداردهای بهداشتی دارند، باید درباره ی دانش نظری، عملی و روش های آموزش به روز شوند (2). اعضای هیأت علمی پرستاری، منبع اصلی یادگیری نگرش ها و فرهنگ حرفه ای هستند و شکل گیری هویت پرستاری دانشجویان، مبتنی بر تعاملات اجتماعی با آنها است که توسط ارزش ها و هنجارهای آموخته شده از طریق برنامه ی درسی رسمی و غیررسمی شکل می گیرد (3). یکی از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﺟﻬﺖ ﭘﺬیﺮش ﻧﻘﺶﻫﺎی ﺧﻄﯿﺮ ﺣﺮﻓﻪی پرستاری است (4). هدف از آموزش در داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ایﺠﺎد ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﺧﻼق، یﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ، ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رواﻧﯽ- ﺣﺮﮐﺘﯽ، ﺗﻮاﻧﺎیﯽ ﻣﺪیﺮیﺖ زﻣﺎن، اﻓﺰایﺶ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﻧﻔﻌﺎل داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ(5). برای رسیدن به این اهداف از راهبردهای مختلفی میتوان بهره برد که به چند مورد اشاره می گردد.
1) سخنرانی: علی رغم اینکه این روش بعضی اوقات غیرفعال و خستهکننده است، ولی برای صرفه جویی در وقت و هزینه مناسب است و میتوان اطلاعات زیادی را به گروه های یادگیرنده منتقل نمود. ازطرفی با توجه به ارائهی همزمان با اسلاید و فیلم، برای دانشجویان نیز سرگرم کننده است. 2) شبیه سازی: سناریوهای بالینی واقع گرایانه، به پرستاران کمک می کند تا شایستگی های فردی، کـار گـروهی و تفکـر انتقادی را با کمترین خطر آسیب رساندن به مددجویان ایجاد و توسعه دهند. تجربه ی بالینی مربی در واقعیت سازی موقعیت ها اهمیت زیادی دارد. 3) نقشه مفهومی: این راهبرد، به مربیان کمک می کند تا به راههایی که بین ایده های مختلف ارتباط برقرار میکند، توجه کرده و دانش خود را بهصورت منطقی سازماندهی یا پردازش کنند. با نقشه مفهومی، دانشجویان نیز ادراکات فعلی خود را تصدیق نموده و ایده های جدید خلق می نمایند تا شکاف موجود بین دانش خود و نیازهای آینده را پر نمایند. 4) دوره های آنلاین: یادگیری آنلاین به دلیل انعطاف پذیری، قابلیت دسترسی و هزینه کم همراه با بهره وری بالا، برای آموزش پرستاران مفید است. حجم گسترده ای از محتوای جدید و متنوع را از این طریق میتوان انتقال داد. 5) بازی و سرگرمی: این روش در آموزش پرستاری، محیطی مثبت، سرگرمکننده و جذاب را ایجاد کرده و انگیزه و علاقهی دانشجویان را افزایش می دهد. آنها می توانند مهارت های تفکر انتقادی را تقویت نموده و با سایر تکنیک های یادگیری مانند سخنرانی ترکیب شوند. بازی را می توان با استفاده از فرمت های مختلف، حتی برنامه های تلفن همراه نیز اجرا کرد. 6) نقش بازی کردن: این روش مانند شبیه سازی نیست، زیرا آنها به صورت متن پیاده نمی شوند و شامل بداهه سازی و ابتکار هستند. این روش در آموزش پرستاری بسیار مهم است زیرا رفتار، ارتباطات و مدیریت تعارض را تسهیل کرده و بازتابی از یادگیری می باشد. 7) کلاس درس مشارکتی (Jigsaw): این تکنیک شامل ساختن گروه های خانگی برای تکمیل وظایف است. یک عضو برای جمع آوری داده ها انتخاب شده و اطلاعات را به گروه اصلی منتقل می کند. این روش به دانشجویان کمک می کند تا مهارت گوش دادن، مشارکت و همدلی را افزایش دهند. همچنین ضروری است تا فرصتی برای کسب اطلاعاتدر مورد فعالیت وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که حمایت، انعکاس و افزایش یادگیری می تواند حاصل شود. 8) مطالعات موردی: داستان هایی هستند که واقع بینانه و پیچیده هستند و معمولأ شامل درگیری با مسئله ای می شود که باید توسط دانشجو حل شود. هدف این است که فاصله بین تئوری وعمل کاهش یافته، برنامه ریزی در مورد فعالیت و تفکر انتقادی را بهبود بخشد. پس از آنکه دانشجویان فرصتی برای کار با مددجوی خود داشتند، مربی باید پیشنهادات یادگیرندگان را برای حل مسئله مورد بررسی قرار دهد. 9) بحث و مناظره: این رویکرد، باعث تسهیل تفکر انتقادی و دیدگاه های جایگزین شده و فرصتی برای تمرین ارتباطات کلامی فراهم می کند. مهارت های تحقیقاتی یادگیرندگان را ارتقاء می بخشد و به آنها کمک میکند تا ایدهها و استدلال های خود را به روشنی بیان کنند. 10) آموزش مسئله محور: این رویکرد به یادگیرندگان فرصت یادگیری را از طریق مطالعه ی خود هدایتی و کار گروهی می دهد. مربی ممکن است در مورد سناریو سؤالاتی نماید و بازخوردی برای آنها ارائه کند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، پرستاران، توانمندسازی |
|
متن کامل [PDF 227 kb]
(917 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (645 مشاهده)
|
نوع مطالعه: نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
شیوه های آموزش
|
|
|
|
|
فهرست منابع |
1. Chesney ML. Education - an important prescription for health. J Pediatr Health Care 2014;28(5):374-5. [ DOI:10.1016/j.pedhc.2014.05.006] 2. Wills J, Kelly M, Frings D. Nurses as role models in health promotion: Piloting the acceptability of a social marketing campaign. J Adv Nurs 2019; 75(2):423-431. [ DOI:10.1111/jan.13874] 3. Peres RR, Camponogara S, Costa VZ, Terra MG, Nietsche EA. Environmental education for nursing faculty members: perception and relation to nurse training. Rev Gaucha Enferm 2015;36:85-93. [ DOI:10.1590/1983-1447.2015.esp.56696] 4. Chaghari M, Saffari M, Ebadi A, Ameryoun A. Empowering Education: A New Model for In-service Training of Nursing Staff. J Adv Med Educ Prof 2017;5(1):26-32. 5. Kanbay Y, Okanlı A. The effect of critical thinking education on nursing students' problem-solving skills. Contemp Nurse 2017;53(3):313-321. [ DOI:10.1080/10376178.2017.1339567]
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|