[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش مؤثر: کلید توانمندسازی پرستاران
احسان کاشانی ، محمد آیت نیا ، علی تاج آبادی*
گروه فوریت پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، alitaj58@yahoo.com
چکیده:   (4381 مشاهده)
امروزه آموزش یکی از عوامل مهم در افزایش بهره­ وری کارکنان و سازمان­ ها است (1). در سیستم سلامت،‌ باتوجه به­­ این که پرستاران نقش مهمی در بهبود استانداردهای بهداشتی دارند، باید درباره ی دانش نظری، عملی و روش ­های آموزش به ­روز شوند (2). اعضای هیأت علمی پرستاری، منبع اصلی یادگیری نگرش­ ها و فرهنگ حرفه­ ای هستند و   شکل­ گیری هویت پرستاری دانشجویان، مبتنی بر تعاملات اجتماعی با آن­ها است که توسط ارزش ­ها و هنجارهای آموخته شده از طریق برنامه ­ی درسی رسمی و غیررسمی شکل می ­گیرد (3). یکی از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﺟﻬﺖ ﭘﺬیﺮش ﻧﻘﺶﻫﺎی ﺧﻄﯿﺮ ﺣﺮﻓﻪ­ی پرستاری است (4). هدف از آموزش در داﻧﺸﮑﺪه­ﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ایﺠﺎد ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﺧﻼق، یﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ، ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت­ﻫﺎی رواﻧﯽ- ﺣﺮﮐﺘﯽ، ﺗﻮاﻧﺎیﯽ ﻣﺪیﺮیﺖ زﻣﺎن، اﻓﺰایﺶ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﻧﻔﻌﺎل داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﻣﯽ­ﺑﺎﺷﺪ(5). برای رسیدن به این اهداف از راهبردهای مختلفی می­توان بهره برد که به چند مورد اشاره می ­گردد.
1) سخنرانی: علی­ رغم این­که این روش بعضی اوقات غیرفعال و خسته­کننده است، ولی برای صرفه­ جویی در وقت و هزینه مناسب است و می­توان اطلاعات زیادی را به گروه ­های یادگیرنده منتقل نمود. ازطرفی با توجه به ارائه­ی هم­زمان با اسلاید و فیلم، برای دانشجویان نیز سرگرم­ کننده است. 2) شبیه­ سازی: سناریوهای بالینی واقع­ گرایانه، به پرستاران کمک می­ کند تا شایستگی­ های فردی، کـار گـروهی و تفکـر انتقادی را با کم­­ترین خطر آسیب­ رساندن به مددجویان ایجاد و توسعه دهند. تجربه­ ی بالینی مربی در واقعیت سازی موقعیت­ ها اهمیت زیادی دارد. 3) نقشه مفهومی: این راهبرد، به مربیان کمک می ­کند تا به راه­هایی که بین ایده­ های مختلف ارتباط برقرار می­کند، توجه کرده و دانش خود را به­صورت منطقی سازماندهی یا پردازش کنند. با نقشه مفهومی، دانشجویان نیز ادراکات فعلی خود را تصدیق نموده و ایده­ های جدید خلق می­ نمایند تا شکاف موجود بین دانش خود و نیازهای آینده را پر نمایند. 4) دوره ­های آنلاین: یادگیری آنلاین به دلیل انعطاف­ پذیری، قابلیت دسترسی و هزینه کم همراه با بهره ­وری بالا، برای آموزش پرستاران مفید است. حجم گسترده ­ای از محتوای جدید و متنوع را از این طریق می­توان انتقال داد. 5) بازی و سرگرمی: این روش در آموزش پرستاری، محیطی مثبت، سرگرم­کننده و جذاب را ایجاد کرده و انگیزه و علاقه­ی دانشجویان را افزایش می­ دهد. آن­ها می­ توانند مهارت­ های تفکر انتقادی را تقویت نموده و با سایر تکنیک­ های یادگیری مانند سخنرانی ترکیب شوند. بازی را می­ توان با استفاده از فرمت­ های مختلف، حتی برنامه ­های تلفن همراه نیز اجرا کرد. 6) نقش بازی­ کردن: این روش مانند شبیه ­سازی­ نیست، زیرا آن­ها به­ صورت متن پیاده نمی­ شوند و شامل بداهه­ سازی و ابتکار هستند. این روش در آموزش پرستاری بسیار مهم است زیرا رفتار، ارتباطات و مدیریت تعارض را تسهیل کرده و بازتابی از یادگیری می ­باشد. 7) کلاس درس مشارکتی (Jigsaw): این تکنیک شامل ساختن گروه ­های خانگی برای تکمیل وظایف است. یک عضو برای جمع ­آوری داده ­ها انتخاب شده و اطلاعات را به گروه اصلی منتقل می ­کند. این روش به دانشجویان کمک می­ کند تا مهارت گوش دادن، مشارکت و همدلی را افزایش دهند. همچنین ضروری است تا فرصتی برای کسب اطلاعاتدر مورد فعالیت وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که حمایت، انعکاس و افزایش یادگیری می ­تواند حاصل شود. 8) مطالعات موردی:‌ داستان­ هایی هستند که واقع­ بینانه و پیچیده هستند و معمولأ شامل درگیری با مسئله­ ای می ­شود که باید توسط دانشجو حل شود. هدف این است که فاصله بین تئوری وعمل کاهش یافته، برنامه ­ریزی در مورد فعالیت و تفکر انتقادی را بهبود بخشد. پس از آن­که دانشجویان فرصتی برای کار با مددجوی خود داشتند، مربی باید پیشنهادات یادگیرندگان را برای حل مسئله مورد بررسی قرار دهد. 9) بحث و مناظره: این رویکرد، باعث تسهیل تفکر انتقادی و دیدگاه ­های جایگزین شده و فرصتی برای تمرین ارتباطات کلامی فراهم می ­کند. مهارت­ های تحقیقاتی یادگیرندگان را ارتقاء می­ بخشد و به ­آن­ها کمک می­کند تا ایده­ها و استدلال­ های خود را به روشنی بیان کنند. 10) آموزش مسئله­ محور: این رویکرد به یادگیرندگان فرصت یادگیری را از طریق مطالعه­ ی خود هدایتی و کار گروهی می ­دهد. مربی ممکن ­است در مورد سناریو سؤالاتی نماید و بازخوردی برای آن­ها ارائه کند.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاران، توانمندسازی
متن کامل [PDF 227 kb]   (917 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (645 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Chesney ML. Education - an important prescription for health. J Pediatr Health Care 2014;28(5):374-5. [DOI:10.1016/j.pedhc.2014.05.006]
2. Wills J, Kelly M, Frings D. Nurses as role models in health promotion: Piloting the acceptability of a social marketing campaign. J Adv Nurs 2019; 75(2):423-431. [DOI:10.1111/jan.13874]
3. Peres RR, Camponogara S, Costa VZ, Terra MG, Nietsche EA. Environmental education for nursing faculty members: perception and relation to nurse training. Rev Gaucha Enferm 2015;36:85-93. [DOI:10.1590/1983-1447.2015.esp.56696]
4. Chaghari M, Saffari M, Ebadi A, Ameryoun A. Empowering Education: A New Model for In-service Training of Nursing Staff. J Adv Med Educ Prof 2017;5(1):26-32.
5. Kanbay Y, Okanlı A. The effect of critical thinking education on nursing students' problem-solving skills. Contemp Nurse 2017;53(3):313-321. [DOI:10.1080/10376178.2017.1339567]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kashani E, Ayatnia M, Tajabadi A. Effective Training: The Key to Nurses' Empowerment. RME 2019; 11 (1) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-775-fa.html

کاشانی احسان، آیت نیا محمد، تاج آبادی علی. آموزش مؤثر: کلید توانمندسازی پرستاران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (1) :1-2

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-775-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education