[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( 10-1395 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 69-80 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر برجسته ترین الگوهای اجرایی آموزش بین حرفه‌ای در علوم سلامت در جهان
زهره وفادار، زهره ونکی *، عباس عبادی
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران ، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (664 مشاهده)

مقدمه: یکی از تحولات مهم آموزش علوم سلامت در چند دهه ­ی اخیر در سطح جهانی، در جهت پاسخ گویی به ضرورت ارتقاء کیفیت و ایمنی درمان­ ها و مراقبت ­ها، تغییر رویکرد از آموزش تک­ حرفه ­ای به آموزش بین­ حرفه­ ای است، این مطالعه با هدف شناسایی و معرفی الگوهای اجرایی معتبر آموزش بین حرفه ­ای در جهان انجام شده است.

روش­ ها: مطالعه­ ی مروری نظام ­مند در سال 94- 1393 با بهره­ گیری از راهبرد دانشگاه یورک و کلید واژه­ های آموزش بین­ حرفه ­ای و الگوهای اجرایی در 4 پایگاه مطالعات علوم سلامت شاملScience direct و CINAHL و Pub med و Ovid و پایگاه عمومی مقالات علمی Scholar Google و مجلات و سازمان­ های مرتبط، در محدوده­ ی سال­های 2000 تا 2015  به زبان انگلیسی انجام شده، مقالات بر اساس معیارهای کیفی مبتنی بر هدف، ارزیابی و مقالات نهایی انتخاب گردیدند، از 3137 مقاله­ ی بازیابی شده اولیه، 15 مقاله واجد معیارهای کیفی بودند. نتایج بر اساس رویکرد نظریه­پردازی ملیس2011 و در 3 مقوله­ی" چارچوب مفهومی و مبانی علمی"، "چارچوب اجرایی و مداخلات آموزشی" و "ارزیابی پیامدهای آموزشی" در الگوها استخراج و نتایج به شیوه تفضیلی ارائه گردید.

یافته­ ها: هفت الگوی اجرایی معتبر در آموزش بین­حرفه­ای، شامل الگوی دانشگاه بریتیش کلمبیا و دالهوزی از کانادا، دانشگاه واشینگتن، فرانکلین و فلوریدا از آمریکا و دانشگاه لینکوپینگ از سوئد و دانشگاه لیزستر از انگلستان شناسایی شدند. هدف آموزش بین­ حرفه ­ای در الگوهای اجرایی، تکامل تدریجی هویت در فراگیران علوم سلامت از هویت تک­حرفه­ای به هویت بین ­حرفه ­ای  بود، چارچوب مفهومی الگوها، مبتنی بر نظریه­ های معتبر روانشناختی فردی و اجتماعی و آموزشی، چارچوب اجرایی بر ارتقاء فرایند اجتماعی شدن حرفه­ ای فراگیران با توسعه همکاری و تعاملات بین حرفه ­ای در قالب یادگیری مبتنی بر خدمات سلامت جامعه متمرکز بوده، و پیامدها نیز در سه حیطه­ ی فراگیران، اساتید و بیماران با ابزار­های کیفی وکمی ارزیابی شده است.

نتیجه ­گیری: الگوهای اجرایی در برنامه­ های آموزش بین ­حرفه ­ای، با ایجاد تعاملات گسترده بین­ حرفه ­ای و مبتنی بر نیاز سلامتی جوامع، زمینه ­ی ارتقاء فرآیند اجتماعی شدن حرفه­ ای دانشجویان علوم سلامت را در جهت کسب هویت بین حرفه ­ای در کنار هویت حرفه­ ای فراهم آورده و بدین ترتیب صلاحیت و توانمندی لازم جهت ارائه مراقبت تیمی جامع و یکپارچه مبتنی بر مددجو را در دانش آموختگان علوم سلامت به وجود می آورند.

واژه‌های کلیدی: آموزش بین­ حرفه­ ای، الگوهای آموزشی، علوم سلامت، مطالعات مروری
متن کامل [PDF 569 kb]   (414 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (475 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Iwasiw C G, Andrusyszyn M. Curriculum development in nursing ducation. Canada: Jones and Bartlet publishers Inc; 2005.
2. Arlene L. Vision for The Future of Nursing. Nurse Web Journal 2003;16:1-2
3. Hermann CP, Head BA, Black K, Singleton K. Preparing Nursing Students for Interprofessional Practice: The Interdisciplinary Curriculum for Oncology Palliative Care Education. Journal of Professional Nursing 2016;32(1):62-71.
4. Xyrichis A, Lowton K. What fosters or prevents interprofessional teamworking in primary and community care? A literature review. International Journal of Nursing Studies 2008;45(1): 140-53.
5. Barr H. interprofessional education :yesterday,today and tomorrow London,England Learning and Support Network,Centre for Health SCience and Practice 2002.
6. Titzer JL, Swenty CF, Hoehn GW. An Interprofessional Simulation Promoting Collaboration and Problem Solving among Nursing and Allied Health Professional Students. Clinical Simulation in Nursing 2012;8(8):e325-33.
7. Vafadar Z, Vanaki Z, A. E. [Inter-professional education: The necessity for ethical growth in health domain]. Journal of Medical Education and Development 2014;9(3):18-34. [Persian]
8. Vafadar Z. designing a practical interprofessional education model in Health Sciences , [dissertatition]. Tehran: Baqiyatallah University of Medical Sciences ;2015 . [Persian]
9. Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A.[Interprofessional Education; a Response to Health System Challenges]. Iranian Journal of Medical Education 2014;14(2):148-64. [Persian]
10. Barr Effective Interprofessional Education: Argument ,Assumtion and Evidence Oxford: Blackwell Publishing; 2005.
11. Freeth DS, Marilyn H, Reeves S, Koppel I, Barr H. Effective Interprofessional Education, Development, Delivery, Evaluation. John Wiley & Sons; 2008.
12. Freeth D, Reeves S. learning to work together:using the presage ,process,product model to highlight decision and possibilities. Journal of Interprofessional Care 2004;18 (1): 43-56.
13. Reeves S, Goldman J, Oandasan I. Key Factors in Planning and Implementatio Interprofessional Education in Health Care Settings Journal of Allied Health 2007;36(4):231-5.
14. Bennett PN, Gum L, Lindeman I, Lawn S, McAllister S, Richards J, et al. Faculty perceptions of interprofessional education. Nurse education today 2011;31 (6): 571-6.
15. Elisabeth C, Ewa P, Christine W-H. The team builder: The role of nurses facilitating interprofessional student teams at a Swedish clinical training ward. Nurse Education in Practice 2011;11(5):309-13.
16. Haidet P, Fecile ML, West HF, Teal CR. Reconsidering the team concept: Educational implications for patient-centered cancer care. Patient Education and Counseling 2009;77(3): 450-5.
17. Zwarenstein M, Goldman J, Reeves S. Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews 2009; 8;(3).
18. Cameron A, Rannie S, al e. An Introducation to Teamwork: Findings From an Evaluation of an Interprofessional Education Exprience for 1000 First-Year Health Science Students Journal of Allied Health 2009;38(4):220-7.
19. Irajpour A. Interprofessional Education :A Reflection on Education of Health Discipline Iranian Journal of Medical Education 2011;4 (28): 452.
20. Rodger S, Hoffman SJ, Where in the World is Interprofessional Education ?A Global Enviromental Scan Journal of Interprofessional Care 2010;24(5):479-91
21. Yan J, Gilbert JHV, Hoffman SJ. WHo Annuncement: World Health Organization Study Group pn Interprofessional Education and Collaborative Practice. Geneva. Worth Health Organization, 2009.
22. World Health Organization. Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice. Geneva: Worth Health Organization 2010.
23. Ministry of Health and Medical Education. [Dastavardha, chaleshha va ofoghhaye pishe rouye nezame salamte jomhouriye eslamiye iran]. 1st ed. [citd 2015 Jan 7] Available from:http://siasat.behdasht.gov.ir/uploads/291_1350_Final1.pdf. [Persian]
24. Asadi LM, Akbari M. The need for palliative care services in Iran Iranian Journal of Cancer Prevention 2008;1(1):1-4.
25. Vaismoradi M, Salsali M, Esmailpour M, Cherachi MA. Perspectives and experiences of Iranian nurses regarding nurse–physician communication: A content analysis study. Japan Journal of Nursing 2011;8(2):184-93.
26. Rostami H, Rahmani A, Ghahramanian A. [The Viewpoint of Nurses about Professional Relationship between Nurses and Physicians]. Gorgan scientific Journal of nursing and midwifery faculty 1389;7(1):63-72: [Persian]
27. Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. Barriers to Implementation of Team Care and Interprofessional Education: the Viewpoints of Educational Managers of Iranian Health System. Iranian Journal of Medical Education 2014;14 (11): 936-49. [Persian]
28. YorkU niversity Systematic Reviews:CRD’s guidance for undertaking reviews in health care. third ed: Centre for Reviews and Dissemination, University of York.York Publishing Services Ltd; 2008 .
29. Meleis AI. Theoretical Nursing: Development and Progress. 5th ed: LWW; 2011.
30. Charles G, Bainbridge L, Gilbert J. The University of British Columbia model of interprofessional education. Journal of Interprofessional Care 2010;24 (1):9-18.
31. Reeves S, Goldman J, Gilbert J, Tepper J, Silver I, Suter E, et al. A scoping review to improve conceptual clarity of interprofessional interventions. J Interprof Care 2011 May;25(3):167-74
32. Anderson ES, Lennox A. The Leicester Model of Interprofessional Education: developing, delivering and learning from student voices for 10 years. Journal of Interprofessional Care. 2009;23 (6): 557-73.
33. Sargeant J. Theories to aid understanding and implementation of interprofessional education. Journal of Continuing Education in the Health Professions 2009;29(3):178-84.
34. Mann KV, McFetridge-Durdle J, Martin-Misener R, Clovis J, Rowe R, Beanlands H, et al. Interprofessional education for students of the health professions: the "Seamless Care" model. Journal of Interprofessional Care 2009;23 (3): 224-33.
35. Wagner J, Liston B, Miller J. Developing interprofessional communication skills. Teaching and Learning in Nursing 2011;6:97-101.
36. Clark PG. What would a theory of interprofessional education look like? Some suggestions for developing a theoretical framework for teamwork training 1. Journal of Interprofessional Care 2006;20 (6): 577-89.
37. Sargeant J. Theories to aid understanding and implementation of interprofessional education. Journal of Continuing Education in the Health Professions 2009;29(3):178-84.
38. Bridges DR, Davidson RA. Interprofessional collaboration: three best practice models of interprofessional education. Medical Education Online 2011;16: 6035.
39. Ateah CA, Snow W, Wener P, MacDonald L, Metge C, Davis P, et al. Stereotyping as a barrier to collaboration: Does interprofessional education make a difference? Nurse education today 2011;31 (2): 208-13.
40. Hean S, Clark JM, Adams K, Humphris D. Will opposites attract? Similarities and differences in students' perceptions of the stereotype profiles of other health and social care professional groups. Journal of Interprofessional Care 2006;20(2):162-81.
41. Hean S, Craddock D, Hammick M. Theoretical insights into interprofessional education: AMEE Guide No. 62. Medical Teacher 2012;34(2):e78-101.
42. Bridges DR, Tomkowiak J. Allport's Intergroup Contact Theory as a theoretical base for impacting student attitudes in interprofessional education. Journal of Allied Health 2010; 39 (1): e29-33.
43. Hean S, Dickinson C. The Contact Hypothesis: An exploration of its further potential in interprofessional education. Journal of Interprofessional Care 2005;19(5):480-91.
44. Baker L, Egan-Lee E, Martimianakis MA, Reeves S. Relationships of power: implications for interprofessional education. Journal of Interprofessional Care 2011;25(2):98-104.
45. Infante C. Bridging the "system's" gap between interprofessional care and patient safety: sociological insights. Journal of Interprofessional Care 2006;20(5):517-25.
46. Charles G, Bainbridge L, Copeman-Stewart K, Art ST, Kassam R. The Interprofessional Rural Program of British Columbia (IRPbc). Journal of Interprofessional Care. 2006;20(1):40-50.
47. Bridges DR, Abel MS, Carlson J, Tomkowiak J. Service learning in interprofessional education: a case study. Journal of Physical Therapy Education 2010;24(1):44-50.
48. Mann KV. Reflection: understanding its influence on practice. Medical Education. 2008;42 (5): 449-51.
49. Bilodeau A, Dumont S, Hagan L, Par L, Razmpoosh M, Houle N, et al. Interprofessional education at Laval University: Building an integrated curriculum for patient-centred practice. Journal of Interprofessional Care 2010;24(5):524-35.
50. Mann K, McFetridge-Durdle J, Breau L, Clovis J, Martin-Misener R, Matheson T, et al. Development of a scale to measure health professions students' self-efficacy beliefs in interprofessional learning. Journal of Interprofessional Care 2012;26 (2): 92-9.
51. Irvine R, Kerridge I, McPhee J. Towards a dialogical ethics of interprofessionalism. Journal of Postgraduate Medicine 2004; 50 (4): 278-80.
52. Irvine R, Kerridge I, McPhee J, Freeman S. Interprofessionalism and ethics: consensus or clash of cultures? Journal of Interprofessional Care 2002;16 (3):199-210.
53. Barr H, Freeth D, Hammick M, Koppel I, Reeves S. The evidence base and recommendations for interprofessional education in health and social care. Journal of Interprofessional Care 2006;20 (1):75-8.
54. Barr H. Toward a theoretical framework for interprofessional education. J Interprof Care 2013; 27 (1): 4-9.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.8.4.69


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. An Overview of the most Prominent Applied Models of Inter-Professional Education in Health Sciences in the World. Research in Medical Education. 2017; 8 (4) :69-80
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-429-fa.html
وفادار زهره، ونکی زهره، عبادی عباس. مروری بر برجسته ترین الگوهای اجرایی آموزش بین حرفه‌ای در علوم سلامت در جهان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1395; 8 (4) :69-80

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-429-fa.html

دوره 8، شماره 4 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education