[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 16-9 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
آمنه محمودزاده*، عباس جوادی، یحیی محمدی
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بیرجند، بیرجند، ایران ، javadi56@yahoo.com
چکیده:   (6581 مشاهده)

مقدمه: سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از جمله مسائل عمده­ ای هستند که توجه محققان را به خود جلب   کرده ­اند. هدف این مطالعه بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با عمکرد تحصیلی در دانشجویان بود.

روش­ ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای نسبتی با حجم نمونه 291 نفر در سال تحصیلی 93-94 صورت گرفت. ابزارهای مورد استفاده برای سنجش رویکرد­های مطالعه پرسشنامه مارتون و سلجو (1976) بود. هم چنین معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی لحاظ شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها بوسیله نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون­ های همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروه­های مستقل و آنالیز واریانس در سطح معنی­ داری (05/0>p) انجام شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که ارتباط معنی­داری بین رویکرد سطحی و عملکرد تحصیلی وجود دارد و رویکرد سطحی می­تواند 6 درصد متغیر عملکرد تحصیلی را تبیین کند. ترس از شکست، نداشتن هدف، حفظ کردن مطالب بی­ معنی و نامربوط، قوی­ترین پیش بینی­ کننده منفی عملکرد تحصیلی بودند (001/0p<، 24/0- r=).  بر­اساس یافته­ های پژوهش تفاوت معنی­ داری در میانگین نمره رویکردهای مطالعه دانشجویان بر­حسب سال ورود به تحصیل مشاهده شد (005/0P=). همچنین بین مقایسه رویکردهای مطالعه و جنسیت تفاوت معنی­داری وجود نداشت (05/0<p).  

نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان‌دهنده رویکرد سطحی به عنوان پیش‌بینی‌کننده نتایج یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. لذا کسب نمره بالا در رویکرد سطحی، نیاز به مداخله آموزشی تربیتی دانشجویان و کارگاه­های توانمند­سازی برای اساتید در جهت استفاده بهتر از رویکردهای مطالعه به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان را محرز می­ سازد.

واژه‌های کلیدی: رویکرد سطحی، رویکرد عمقی، رویکرد استراتژیک، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 314 kb]   (1700 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2134 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Mohammadi Y, Kazemi S, Hajabadi MR, Raisoon MR. The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014. Mod Care J 2014; 11 (4): 275-282.
2. Saif AA.[Modern educational psychology: psychology of learning and teaching].7th ed. Tehran: Doran; 2013. [persian]
3. Sternberg Rj, [Sternberg K. Cognitive psychology] Translated by: Kharazi K, Hejazi E. 3 rd ed. Tehran: Samt; 2013. [persian]
4. Eysenck M, Keane MT. Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Translated by: Zareh H, Nhrvanyan P, Abdollahzadeh H.1st ed.Tehran: Abyzh; 2013. [persian]
5. Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. [The relationship between Learning Characteristics and Academic Achievement in Nursing and Midwifery Students. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2): 443-449. [persian]
6. Mohammadi Y, Kazemi S, Raisoon MR, Hajabadi MR. [Physiological learning styles and its relationship with academic achievement among students of Birjand University of Medical Sciences] J Educ Ethics Nurs, 2015; 3 (4) :1-7. [persian]
7. Byrne M, Flood B, Willis P. An Inter-Institutional Exploration of the Learning Approaches of Students Studying Accounting. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 2009; 20 (2): 155-167.
8. Seif A, Fathabadi J. Different approaches to lesson study and the relationship of study skills with academic achievement, gender and educational experience of university students. Daneshvar (Raftar) Shahed University 2009; 1 (33): 29-41. [Persian]
9. Shakurnia A, alijani H, Elhampour H, afra M.[Nursing and Midwifery students’ approaches to study and learning in AJUMS]. IJNR 2012; 7 (26): 57-68. [persian]
10. Duff A. Understanding academic performance and progression of first year accounting and business economics undergraduates: The role of approaches to learning and prior academic achievement. Accounting Education: An International Journal 2004; 13 (4): 409-430.
11. Abraham RR, Kamath A, Upadhya S, Ramnarayan K. Learning approaches to physiology of undergraduates in an Indian medical school. Med Educ 2006; 40: 916-23.
12. Diseth A. Approaches to learning, course experience and examination grade among undergraduate psychology students: testing of mediator effects and construct validity. Studies in Higher Education 2007; 32 (3): 373-388.
13. Roshanaei M. [The Relationship between learning approaches and preferences for instructional methods]. Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education 2007; 13 (3):109-142. [Persian]
14. Haghani F, Khadivzade T.[The Effect of a learning and study skills workshop on talented students’learning and study strategies in Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) : 31-40. [Persian]
15. Saif AA, Shaghaghi F. [Impact of teaching learning strategies and study on student learning University of Payamnoor]. PEYKE NOOR JOURNAL 2005; 3 (2): 4-15. [Persian]
16. Chin C, Brown DE. Learning in science: a comparison of deep and surface approaches. JRST 2000; 37 (2):109-138.
17. Shokri O, Kadivar P. Farzad V. [Thinking Style and Learning Approches in Relation to tudents’ Academic Achievment]. Advences in Cognitive Science 2006; 8 (2): 44-52. [Persian]
18. Kim S, Hur Y, Park H. The correlation between achievement goals, learning Strategies, and motivation in medical students. Korean J Med Educ 2014; 26 (1): 19-24.
19. Ramsden P. Learning to teach in higher education. London: Rutledge; 2003.
20. Mehdinezhad V. Esmaeeli R.[Students’ Approaches to Learning; Superficial, Strategic and Deep]. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2015; 8 (2):83-89.
21. Seif D, khayyer M. [The relationship between motivation belifes and learning approaches among students]. Education Journal of ShahidChamran University of Ahvaz, 2007; 3(1): 1-8. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodzadeh A, Javadi A, Mohammadi Y. Relationship between Studying Approaches and Academic Performance in Students of Birjand University of Medical Sciences. RME 2016; 8 (3) :9-16
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html

محمودزاده آمنه، جوادی عباس، محمدی یحیی. رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (3) :9-16

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education