[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1-1395 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 3-11 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجارب پزشکان اورژانس ازموانع گرفتن شرح حال و انجام دقیق معاینه فیزیکی بیمار: یک مطالعه کیفی
علی پورقره خان، داود حکمت پو *، نبی مهدویان، مهین زارعی، ام البنین کریمی
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک. اراک،ایران. ، dr_hekmat@arakmu.ac.ir
چکیده:   (1986 مشاهده)

مقدمه: اخذ شرح حال کامل و انجام معاینات فیزیکی، به پزشک کمک می­ نماید تا ضمن تشخیص صحیح بیماری، برنامه مراقبت و درمان بیمار را به درستی طراحی کند. باتوجه به تأثیرعوامل زیاد درشرح­ حال­ نویسی، مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پزشکان اورژانس از موانع اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق بیمار انجام شده­ است.

روش ­ها: این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. مشارکت­کنندگان 18 نفر از پزشکان دانشگاه علوم­پزشکی کردستان بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه نیمه ساختارمند بود که با موافقت مشارکت­ کنندگان پس از هر مصاحبه ضبط و به سرعت بازنویسی و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش تحلیل محتوی استفاده شد.

یافته­ ها: از تجارب پزشکان، کدهای اولیه موانع شرح­ حال­گیری و معاینه دقیق بیمار در اورژانس شناسایی و با توجه به  شباهت­ ها در هم ادغام و سپس پنج کد ثانویه یا موانع اصلی استخراج شدند: موانع آموزشی، موانع فرهنگی، موانع مادی، عدم آگاهی به مسایل قانونی و نقص سیستم اجرایی و نظارتی.

نتیجه­ گیری: نتایج نشان­ دهنده پنج مانع اصلی در شرح ­حال­گیری و معاینه دقیق بیمار بود. مشارکت­ کنندگان تاکید کردند که رفع این موانع، نیازمند توجه و نظارت دقیق بر فرآیند شرح­ حال­گ یری و معاینه فیزیکی دقیق بیمار در بخش ­های اورژانس و آموزش مستمر علمی و فرهنگی پزشکان و جامعه می­ باشد.

واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، تجارب پزشکان اورژانس، معاینه فیزیکی بیمار، مطالعه­ کیفی
متن کامل [PDF 396 kb]   (904 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (126 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
فهرست منابع
1. Jose JA. History taking. Work 2012; 41(1): 5369-70.
2. Hampton , Harrison MJ, Mitchell JR, Prichard JS ,Seymour C. Relative contributions of history-taking, physical examination, and laboratory investigation to diagnosis and management of medical out patients. Br Med J 1975: 31;2 (5969): 486–489.
3. Esmaeili M, Abazari H, MohammadiKenari H. “Comparison of Medical Students and Pediatric Residents Practice in Medical Records at Amirkola Children Hospital. J Babol Uni Med Sci 2010;12(5):106-111. [Persian]
4. Murphy BJ. Principles of good medical record documentation. J Med Pract Manag 2001; 16(5): 258-60.
5. Farzandipour M, Mediani Z, Jeddi R, Gilasi H, ShokrizadehArani L, Mobarak Z. [The effect of educational intervention on medical diagnosis recording among residents in Kashan University of Medical Sciences]. Iran J Med Edu 2012; 12(1): 90-98. [Persian]
6. Kahooei M, Askari Majdabadi H. [The quality survey of medical students and assistants practice in history taking and physical examination of patients]. koomesh 2001; 3 (1-2): 45-52. [Persian]
7. Bickley LS, Bates B, Szilagyi PJ. Bate's guide to physical examination and history taking. 9th Ed. Boston: Lippincott Williams & Wilkins Co; 2007.
8. Cash-Gibson L, Pappas Y, Car J. Computer-assisted versus oral-and-written history taking for the management of cardiovascular disease (Protocol). Cochrane Database of Systematic Reviews 2012; 3Art.
9. Bessant R. The Pocket book for PACES. 1st ed. USA: Oxford University Press; 2012.
10. KhazaeeZ ,Khazaee T, Namayi M, Jananeh E. [The effective and preventive factors of taking patients' history from the View point of the students of Birjand Medical School in 2010-2011] The Journal of Medical Education and Developmen 2012; 8(1): 14-21. [Persian]
11. Kahooei M, Taherian A, Baba Mohammadi H, Kaghobadi S. [Medical assistants and students' knowledge and practice rate regarding documentation of care provided to patients from medical discipline aspect in Semnan Medical University, 2000-01]. JBUMS 2003; 5 (5):67-73.[Persian]
12. Balaghafari A, AliGolbandi K, Siamian H., Zakeezadeh M, Kahouei M, Yazdani Charati A. [study on the rate of knowledge, attitude and practice of medical students towards method of medical records documentation at Mazandaran University of medical sciences affiliated therapeutic and teaching centers 2003]. J Mazandaran Uni Med Sci 2006;15 (49):73-80.[Persian]
13. Gaffari R, Amini A, Yazdani SH, Alizadeh M.[Comparative Study: Curriculum of Undergraduate Medical Education in Iran and in a Selected number of the World’s Renowned Medical Schools]. Iran J Med Edu 2012; 11(7):819-832. [Persian]
14. Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res 2005; 15(9): 1277-88.
15. Zhang Y, Wildemuth BM. Qualitative analysis of content.[cited 2010 May 7]; Available from: URL:http://www.ils.unc.edu/~yanz/Content_analysis.pdf/
16. Adib Hajbagheri M. [Grounded theory methodology: the way of theorizing in the humanities and health]. Tehran, Iran: Boshra Publication; 2006. [Persian]
17. Creswell JW. Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Washington DC: SAGA publications INC; 2013.
18. Corbin J. Strauss AL. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Washington DC: SAGA publications INC: 2008
19. Torabian S, Damari B, Cheraghi M. [Rural Insurance: family physicians' satisfaction]. J Iran Institut Health Sci Res 2014; 13: 561-573. [Persian]
20. Neamatollahi H ,Mehrabkhani M ,Ghafarpour S , Ghasemi A. [Evaluation of Mashhad Dental School Students’ motives and viewpoints on their Career choices in 2010]. J Mash Dent Sch 2014; 38(1): 71-84 . [Persian]
21. Karim A, Hajian A, Nasiri M. [ Assessment of future attitude of medical students at the Babol University of Medical Sciences (1382). J Babol Uni Med Sci 2006; 8(1):86-95. [Persian]
22. Kimiafar Kh, Vafaee Najar A, Sarbaz M. [Quantitative investigation of in patients’ medical records in training and social security hospitals in Mashhad]. J Allied Health & Rehab Sci 2015: 4(1): 58-67. [Persian]
23. Mashoufi M, Rostami K, Mardi A. [Documentation of medical records by physicians in the hospitals under Ardabil University of Medical Sciences, 2001]. J Ardabil Univ Med Sci 2006; 6 (1): 73-77. [Persian]
24. Zeinaloo A , Hosseini M , Asefzadeh S. [Assessing the progress of strategic plan in Qazvin University of Medical Sciences, 2008-2009]. JQUMS2010; 13 (4): 77-82. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.8.1.3


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poorgharehkhan A, Hekmatpu D, Mahdavian N, zarie M, karimi O. Exploration of Emergency Physician’s Experiences on Barriers of Precise Patient History Taking And Physical Examination: A Qualitative Study. Research in Medical Education. 2016; 8 (1) :3-11
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-306-fa.html
پورقره خان علی، حکمت پو داود، مهدویان نبی، زارعی مهین، کریمی ام البنین. تبیین تجارب پزشکان اورژانس ازموانع گرفتن شرح حال و انجام دقیق معاینه فیزیکی بیمار: یک مطالعه کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1395; 8 (1) :3-11

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-306-fa.html

دوره 8، شماره 1 - ( 1-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education