مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان با خودارزیابی آنها
|
سکینه مهدوی*، سودابه زارع، نیره نعیمی |
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات بهداشت و تغذیه، ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، خرم آباد،ایران ، smahdavi125@yahoo.com |
|
چکیده: (7224 مشاهده) |
مقدمه: موضوع ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید فاکتور بسیار مهمی جهت برنامهریزی و بهبود وضعیت آموزشی در دانشگاهها میباشد. این مطالعه با هدف مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید تـوسط دانشجویان با خودارزیابی اساتید انجام شد.
روشها: در این مطالعه که به روش توصیفی – تحلیلی در دانشکده بهداشت، تغذیه و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. تعداد 31 نفر از اساتید به روش سرشماری انتخاب شدند که هر استاد علاوه بر خودارزیابی، توسط 10 دانشجو که به روش تصادفی انتخاب شده بود مورد ارزشیابی قرار گرفت به طوری که در کل، تعداد310 نفر دانشجو در مطالعه شرکت داشتند. برای جمعآوری دادهها دو پرسشنامه متناظر براساس مقیاس لیکرت استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامههای دانشجویان برابر 81/0 و برای پرسشنامههای اساتید برابر 87/0 بدست آمد و روایی پرسشنامهها مورد تایید افراد آگاه و باتجربه تایید گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین کل و انحراف معیار نمرات خودارزیابی عملکرد آموزشی اساتید 52/ 7 ± 82/40 بدست آمد درحالی که میانگین کل و انحراف معیار نمرات ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید، توسط دانشجویان13/4 ± 07/40 بدست آمد. نتایج نشان داد که میانگین نمره کل خودارزیابی اساتید بالاتر از میانگین کل نمره ارزشیابی آنها توسط دانشجو بود اما نتایج تجزیه و تحلیل میانگین کل نمره از نظر دانشجویان و خودارزیابی اساتید براساس آزمون آماری t مستفل با هم تفاوت معنیداری وجود نداش ت (38 /0 p= ).
نتیجهگیری : در راستای بهبود عملکرد آموزشی اساتید علاوه بر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، استفاده از روش خودارزشیابی اساتید به عنوان یک روش مکمل توصیه میشود |
|
واژههای کلیدی: دانشجو، ارزشیابی، هیات علمی |
|
متن کامل [PDF 455 kb]
(2825 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3892 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سنجش و ارزشيابي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|