[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 0 - ::
جلد 0 - صفحات 7-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیاء قلبی ریوی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383
حسین خوشرنگ *، آبتین حیدرزاده، عطاء اله اسدی
گروه بیهوشی – دانشکده پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، khoshrang @ gums.ac. ir
چکیده:   (5206 مشاهده)

  مقدمه: آگاهی و مهارت کامل در انجام عملیات احیاء برای کلیه پرسنل پزشکی ضروری است چرا که با افزایش تعداد افراد آموزش دیده در احیاء قلبی ریوی در جامعه ، میزان زنده ماندن و تعداد افرادی که بعد از نجات از ایست قلبی ریوی از کیفیت بهتری برای زندگی برخوردار می‌شوند ، افزایش می‌یابد .

  هدف: هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383 بوده است .

  مواد و روشها : این مطالعه ، مداخله‌ای از نوع قبل و بعد (Before - After) بوده است . 230 نفر (115 پزشک عمومی و 115 پرستار) شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مرکز مهارتهای بالینی مورد مطالعه قرار گرفتند . آگاهی این افراد توسط پرسشنامه‌ای که حاوی 20 سوال در زمینه اقدامات اولیه احیاء ( برای گروه پرستاری و پزشکی ) و 10 سوال در زمینه اقدامات پیشرفته احیاء (برای گروه پزشکی) بود ، مورد ارزیابی قرار گرفت . سپس در یک دوره کلاس تئوری مطالب مهم در رابطه با اقدامات اولیه و پیشرفته احیاء به کمک اسلاید و ویدئو پروژکتور تدریس شد و با استفاده از مانکن های استاندارد و بصورت عملی روشهای احیاء مقدماتی و پیشرفته آموزش داده شد . در پایان دوره آگاهی شرکت کنندگان در کارگاه توسط پرسشنامه مورد سنجش مجدد قرار گرفت. اطلاعات حاصله وارد رایانه شد و با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری ANOVA و T Test - Paired موردارزیابی قرار گرفت .

  نتایج : میانگین نمره آگاهی پرستاران در زمینه اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی قبل از مداخله 61/2 ± 03/7 و بعد از مداخله 84/2 ± 42/12بود. (0 001/0 (P<

  میانگین نمره آگاهی پزشکان در زمینه اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی قبل از مداخله 73/2 ± 74/9 و بعد از مداخله 54/2 ± 67/12 بود. (0 001/0 (P< میانگین نمره آگاهی پزشکان در زمینه اقدامات پیشرفته احیاء قلبی ریوی قبل از مداخله 01/2 ± 68/2 و بعد از مداخله 04/2 ± 26/4 بود. (0 001/0 (P<

  نتیجه گیری : با توجه به یافته‌های پژوهشی میزان آگاهی واحدهای مورد پژوهش بعد از دوره آموزشی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و این مطلب لزوم برگزاری هر چه بیشتر کلاس‌های آموزشی را با کیفیت بهتر تأیید می‌کند .

واژه‌های کلیدی: احیاء قلبی ریوی، آگاهی، آموزش، پزشکان، پرستاران
متن کامل [PDF 223 kb]   (645 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshrang H, Heidarzadeh A, Asadi A. Assessment of the Effects of Education in Clinical Skills Center on cardiopulmonary Resuscitation Knowledge of Physicians and Nurses Working in Educational Therapeutic Centers of Guilan University of Medical Sciences in 2004 . Research in Medical Education. 2007;
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-91-fa.html
خوشرنگ حسین، حیدرزاده آبتین، اسدی عطاء اله. بررسی تأثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیاء قلبی ریوی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1386;

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-91-fa.html

جلد 0 - برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education