[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: جلد 0 - ::
جلد 0 - صفحات 31-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارتهای ارتباطی کارورزان ،دستیاران و اعضاء هیئت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1382
آبتین حیدرزاده*، حیدر دادخواه تیرانی، عطا ا. . اسدی، مینو نعمتی
گروه پزشکی اجتماعی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، abtin_h@gums.ac.ir
چکیده:   (9460 مشاهده)

  مقدمه : توانائی برقراری ارتباط برای یک پزشک اهمیتی همسنگ با دانش پزشکی او دارد. این مطالعه به ارزیابی آگاهی و نگرش کارورزان،دستیاران و اعضاء هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد مهارتهای ارتباطی به منظور تدوین برنامه های مناسب برای ارتقاء این مهارت پرداخته است.

  روش و ابزار : مطالعه مقطعی حاضر باانتخاب نمونه ای 175 نفره به شیوه سهمیه ای و متوالی در تابستان سال 1382 انجام شد. برای ارزیابی آگاهی و نگرش افراد نسبت به مهارتهای ارتباطی از پرسشنامه ای چند جوابی استفاده شد . روائی محتوائی و صوری آن به تائید کارشناسان آموزش پزشکی رسید و پایائی آن به شیوه دو نیم سازی مورد آزمون و تائید قرار گرفت . پرسشنامه توسط مجریان در اختیار افراد مورد مطالعه قرار گرفت و به شکل خود ایفا تکمیل و بدون درج نام جمع آوری گردید . داده های حاصله توسط نرم افزار آماری SPSS و در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

  یافته ها : نمونه مورد بررسی شامل 64 کارورز ، 26 دستیار و 85 عضو هیات علمی بوده است.در بررسی کلی 5/65 درصد افراد مورد مطالعه نگرش مثبت ضعیف نسبت به مهارتهای ارتباطی داشته اند. در بررسی تفکیکی 56% اعضاء هیات علمی76% دستیاران و 57% کارورزان نگرش مثبت ضعیف داشته اند. ( 011/0 P< )

  میانگین نمرات آگاهی از مرجع 25 نمره درسه گروه فوق به ترتیب 3/2 ± 24/8 ،6/2 ± 78/8 و 3/2 ± 7/5 بوده است(001/0> P ) در بررسی عوامل زمینه ای سن، تأهل،سابقه مطب داری وجنس فقط عامل سابقه مطب داری دارای ارتباط معنی دار و مثبت با نمرات آگاهی و نگرش افراد بوده است. (03/0 P< )

  نتیجه گیری : آگاهی اندک افراد مورد مطالعه نسبت به مهارتهای ارتباطی و نگرش مثبت ضعیف آنها نشانگر عدم توجه به مقوله مهارتهای ارتباطی در آموزش پزشکی رایج کشور است . لذا پیشنهاد می شود که آموزش این مهارتها در محتوای برنامه درسی دانشکده های پزشکی گنجانده شود.

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، مهارت های ارتباطی، عضو هیئت علمی، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 296 kb]   (1739 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarzadeh A, Dadkhah Tirani H, Asadi A, Nemati M. The Interns, Residents and Faculty Members' Knowledge and Attitudes toward Communication Skills . RME 2007;
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-90-fa.html

حیدرزاده آبتین، دادخواه تیرانی حیدر، اسدی عطا ا...، نعمتی مینو. بررسی مهارتهای ارتباطی کارورزان ،دستیاران و اعضاء هیئت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1382. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1386;

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-90-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 0 - برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education