[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 7-1386 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 41-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظر دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درمورد تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بر عملکرد آموزشی آنان
ساقی موسوی *، مینو نعمتی
، saghi_m80@yahoo.com
چکیده:   (5236 مشاهده)

  مقدمه : هدف اصلی ارزشیابی بهبود برنامه های آموزشی و فعالیت­های اعضای هیات علمی است. اطلاعات بدست آمده از ارزشیابی آموزشی برای معلمان، مدیران و برنامه­ریزان درسی بازخوردی را فراهم می آورد که ارتقای کیفیت فعالیت­های آموزشی را در پی خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین نظر دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان برکیفیت تدریس آنان انجام شده است.

  روش ­ها : در این پژوهش که یک مطالعه توصیفی- مقطعی است، از بین دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان 180 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامه­ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و 30 عبارت پیرامون تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجو بر«شیوه تدریس، نحوه برقراری ارتباط استاد با دانشجو، محتوای آموزشی و نحوه انجام آزمون نهایی» بود که براساس مقیاس لیکرت امتیاز دهی شده بود. داده ها پس از جمع­آوری به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ها :در این مطالعه 128 دانشجو (8 /70 درصد)،40 مدرس(22 درصد) و12 مدیر آموزشی (2/7 درصد) شرکت نمودند. اکثریت (60 درصد) اساتید شرکت کننده در این پژوهش دارای سابقه کار (20-15 )سال تدریس نظری و عملی بودند. به ترتیب، اکثریت (60 درصد)اساتید ودانشجویان مخالف تاثیر ارزشیابی اساتید بر شیوه تدریس اساتید و (82 درصد) مدیران آموزشی موافق آن بودند. در ارتباط با تاثیر ارزشیابی اساتید بر محتوای آموزشی و مطالب درسی نیزبه ترتیب (70 درصد) اساتید و (55 درصد) دانشجویان نظر مخالف داشتند. همچنین در ارتباط با تاثیر ارزشیابی برنحوه برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو (50 درصد) اساتید و دانشجویان نظر موافق و (50 درصد) نظر مخالف داشتند، دراین خصوص (47 درصد) مدیران آموزشی نیز، نظر موافق داشتند. ضمن اینکه (55 درصد) دانشجویان و(60 درصد) اساتید مخالف تاثیر ارزشیابی اساتید بر نحوه انجام آزمون نهایی بودند.

  نتیجه گیری : باتوجه به یافته­های پژوهش حاضر، دیدگاه اساتید، دانشجویان و مدیران آموزشی مؤید آن است که ارزشیابی اساتید به شیوه کنونی با هدف ارتقاء و تعالی فرآیند یاددهی و یادگیری خیلی ثمربخش نبوده و مستلزم بازنگری ومطالعات گسترده تری در خصوص ارزشیابی اساتید توسط دانشجو است.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، کیفیت تدریس، اساتید، دانشجویان
متن کامل [PDF 187 kb]   (438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi S, Nemati M. A Survey Of Students ,Academic Members and Educational Managers of Guilan Medical University View about Masters Evaluation Effect by Students on the Quality Of Teaching . Research in Medical Education. 2007; 1 (1) :41-46
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-87-fa.html
موسوی ساقی، نعمتی مینو. بررسی نظر دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درمورد تاثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بر عملکرد آموزشی آنان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1386; 1 (1) :41-46

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-87-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( 7-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education