بررسی روشهای آموزشی استفاده شده در یادگیری درس بافتشناسی عملی
|
محمد هادی بهادری*، آبتین حیدرزاده، فریده حسینی |
، Bahadori.mh@yahoo.com |
|
چکیده: (7653 مشاهده) |
مقدمه: روشهای آموزش پزشکی طی چند سال گذشته دستخوش دگرگونیهای بنیادی شده است به نحوی که آموزش از حالت سخنرانی و یاددهی، بصورت مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان و با تاکید بر یادگیری در آمده است. بر مبنای این تغییرات، مطالعه حاضر با هدف مقایسه روش سنتی رایج معلم محور در برابر آموزش تلفیقی در یادگیری درس بافت شناسی انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی دو گروه از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. گروه اول شامل 86 دانشجوی ورودی سال 1386 و گروه دوم شامل 77 دانشجوی ورودی سال 1387 بود. آموزش گروه اول به روش سنتی و آموزش گروه دوم با روش تلفیقی در گروههای کوچک انجام شد. مباحث آموزشی هر دو گروه یکسان بود. در پایان هردو دوره ارزشیابی دانشجویان به روش OSCE برای تعیین مهارتهای بافتشناسی صورت گرفت. نمرات کسب شده پایانترم دانشجویان با استفاده از آزمون آماری t-test و chi-square در نرمافزار SPSS تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات نهایی درس آزمایشگاه بافتشناسی گروه تلفیقی به طور معنیداری از گروه سنتی بالاتر بود (02/0 = p ) و همچنین آنالیز chi-square در ارتباط با اخذ نمره الف (17-20)، ب (14-99/16)، ج (12-99/13)، د (10-99/11) و هـ (0-99/9) افزایش معنیداری را در ارتباط با بهبود سطح نمرات در هر پنج گروه نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثربخشی بیشتر روش تلفیقی بر میزان یادگیری دانشجویان در آزمایشگاه بافتشناسی نسبت به روش سنتی بوده که بدلیل مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری است.
|
|
واژههای کلیدی: روشهای آموزشی، یادگیری، آزمایشگاه بافتشناسی، ارزشیابی |
|
متن کامل [PDF 157 kb]
(741 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|