[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 1، شماره 2 - ( 1387 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 38-32 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روش‌های آموزشی استفاده شده در یادگیری درس بافت‌شناسی عملی
محمد هادی بهادری*، آبتین حیدرزاده، فریده حسینی
، Bahadori.mh@yahoo.com
چکیده:   (7653 مشاهده)

  مقدمه: روش­های آموزش پزشکی طی چند سال گذشته دستخوش دگرگونی­های بنیادی شده است به نحوی که آموزش از حالت سخنرانی و یاددهی، بصورت مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان و با تاکید بر یادگیری در آمده است. بر مبنای این تغییرات، مطالعه حاضر با هدف مقایسه روش سنتی رایج معلم محور در برابر آموزش تلفیقی در یادگیری درس بافت شناسی انجام شد.

  روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی دو گروه از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. گروه اول شامل 86 دانشجوی ورودی سال 1386 و گروه دوم شامل 77 دانشجوی ورودی سال 1387 بود. آموزش گروه اول به روش سنتی و آموزش گروه دوم با روش تلفیقی در گروه­های کوچک انجام شد. مباحث آموزشی هر دو گروه یکسان بود. در پایان هردو دوره ارزشیابی دانشجویان به روش OSCE برای تعیین مهارت­های بافت­شناسی صورت گرفت. نمرات کسب شده پایان­ترم دانشجویان با استفاده از آزمون آماری t-test و chi-square در نرم­افزار SPSS تحلیل گردید.

  یافته ­ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمرات نهایی درس آزمایشگاه بافت­شناسی گروه تلفیقی به طور معنی­داری از گروه سنتی بالاتر بود (02/0 = p ) و همچنین آنالیز chi-square در ارتباط با اخذ نمره الف (17-20)، ب (14-99/16)، ج (12-99/13)، د (10-99/11) و هـ (0-99/9) افزایش معنی­داری را در ارتباط با بهبود سطح نمرات در هر پنج گروه نشان داد.

  نتیجه­ گیری: نتایج حاکی از اثربخشی بیشتر روش تلفیقی بر میزان یادگیری دانشجویان در آزمایشگاه بافت­شناسی نسبت به روش سنتی بوده که بدلیل مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری است.

واژه‌های کلیدی: روش­های آموزشی، یادگیری، آزمایشگاه بافت­شناسی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 157 kb]   (741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadori M H, Heidarzadeh A, Hosseini F. Study educational methods in learning of histological Lab. RME 2008; 1 (2) :32-38
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-80-fa.html

بهادری محمد هادی، حیدرزاده آبتین، حسینی فریده. بررسی روش‌های آموزشی استفاده شده در یادگیری درس بافت‌شناسی عملی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1387; 1 (2) :32-38

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-80-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education