بررسی ترکیب هیات علمی گروههای پزشکی اجتماعی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور
|
سعادت ترابیان*، عباس وثوق مقدم، مجتبی صداقت سیاهکل |
، torabian_s@yahoo.com |
|
چکیده: (8303 مشاهده) |
مقدمه : آموزش نیروی انسانی کارآمد نیاز به دانش تخصصی و برنامهریزی مناسب دارد. در طول دهه گذشته نقش علوم اجتماعی و سایر رشتههای غیربیولوژیکی و غیرکلینیکی در آموزش پزشکی پررنگتر شده است. علیرغم توجهی که به شیوههای جدید آموزش پزشکی و آموزش مبتنی بر جامعه میشود، هنوز این نگرش بطور مطلوب در دانشگاهها ایجاد نشده است. تحقیق حاضر به بررسی وضعیت ترکیب هیات علمی گروههای پزشکی اجتماعی در سال 1382 با هدف به کارگیری دانش آموختگان رشته تخصصی پزشکی اجتماعی در گروههای یاد شده در دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته است.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش را کلیه گروه های پزشکی اجتماعی کشور تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، چک لیستی حاوی اطلاعات مربوط به پرسنل گروه ها تنظیم و به کلیه دانشگاه علوم پزشکی کشور جهت تکمیل ارسال گردید. داده ها پس از گردآوری، با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گرفتن از آمار توصیقی (فراوانی مطلق و نسبی) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: در کل گروههای پزشکی اجتماعی کشور، تعداد 318 نفر فعالیت داشتند که از این تعداد 209 نفر (7/65 درصد) عضو هیات علمی، 92 نفر (9/28 درصد) عضو غیر هیات علمی و 17نفر (3/5 درصد) نامشخص بودند و تنها دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد متخصص پزشکی اجتماعی آن در حد استاندارد بود. در 9 گروه پزشکی اجتماعی (32/24 درصد) متخصص اپیدمیولوژی و در 11گروه (7/29 درصد) متخصص آمار حیاتی در حد استاندارد وجود داشت. گروههای پزشکی اجتماعی کرمانشاه و شهید بهشتی در رشته علوم رفتاری/ جامعهشناسی عضو هیات علمی داشتند و بقیه گروهها فاقد این رشته بودند. در مجموع دانشگاهها 22 متخصص بالینی در گروههای پزشکی اجتماعی بیشتر از حد استاندارد مشغول به خدمت بودند.
نتیجه گیری: بسیاری از گروههای پزشکی اجتماعی به جای جذب نیروهای هیات علمی مرتبط، براساس نیاز گروه و استاندارد تعیین شده، ردیفهای هیات علمی گروه را با تخصصهای بالینی، گروههای بهداشتی و رشتههایی که جزء ساختار این گروه نیستند، اختصاص دادهاند.
|
|
واژههای کلیدی: ارزیابی آموزشی، آموزش پزشکی جامعهنگر، پزشکی اجتماعی، مدرس، نیروی انسانی |
|
متن کامل [PDF 170 kb]
(710 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|