[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 7-1389 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 40-45 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دستیاران رشته‌های تخصصی در مورد روش ارزشیابی مهارت‌های عملی با مشاهده مستقیم(DOPS) در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
حسین خوشرنگ، محمد حقیقی *، ماهدخت طاهری، شادمان نعمتی، رضا عرفانی
، Manesthesis@yahoo.com
چکیده:   (5958 مشاهده)

  مقدمه: سنجش مهارت­های بالینی و عملی مبتنی بر توانمندی با مشاهده مستقیم فرا گیران برروی بیماران واقعی بسیار مهم است. روش DOPS اختصاصاً برای ارزیابی مهارت­های عملی (پروسیجرها) طراحی شده است. این روش مستلزم مشاهده مستقیم فراگیر در حین انجام یک پروسیجر و ارزیابی همزمان بصورت کتبی می­باشد. با انجام ارزشیابی به روش DOPS می­توان مهارت عملی فراگیران را به صورت عینی و ساخت ار یافته ای مورد ارزیابی قرار داد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات دستیاران رشته­های مختلف تخصصی در مورد روش ارزشیابی DOPS در گروه­های آموزشی بوده است.

  روش­ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده که در آن 57 نفر از دستیاران رشته­های بیهوشی، جراحی، ارولوژی، گوش و گلو و بینی و جراحی سرو گردن و نورولوژی در سال 1389 شرکت داشتند. دستیاران شرکت کننده در پژوهش حداقل 6-4 بار در سال به روش فوق ارزیابی شده اند. کلیه دستیاران با ماهیت آزمون DOPS آشنایی لازم را داشتند و کارگاه آموزشی مربوطه را نیز گذرانده بودند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی این پرسشنامه با ارزیابی محتوا و از طریق اخذ نظر کارشناسان و متخصصان آموزش پزشکی، و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ ( 80/. = α ) تایید گردید. این پرسشنامه شامل سه قسمت بود، قسمت اول مربوط به مشخصات فردی دستیاران؛ قسمت دوم پرسشنامه رضایت دستیاران (13 گویه نگرشی) و قسمت سوم سئوالات باز در زمینه مهم­ترین جنبه­های مثبت و منفی آزمون DOPS بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته­ها: از تعداد 57 نفر دستیار شرکت کننده در پژوهش 19 نفر رشته بیهوشی(3/33 درصد)، 18 نفر (6/31 درصد) رشته جراحی،7 نفر (3/12 درصد) رشته ارولوژی،7 نفر (3/12 درصد) رشته گوش و گلو وبینی و جراحی سر و گردن و 6 نفر (5/10 درصد) رشته نورولوژی بودند. میزان رضایت دستیاران رشته­های مختلف از نحوه برگزاری این امتحان در رشته جراحی14/4 ± 37.61، در رشته بیهوشی87/4 ± 16/45، در رشته نورولوژی 6/2 ± 41، در رشته اورولوژی 34/2 ± 86/41 و در رشته گوش و گلو و بینئ 87/4 ± 86/40 بود. میانگین رضایتمندی دستیاران در کلیه گروه های تخصصی 23/5 ± 40/41 مشاهده گردید.

  نتیجه­گیری: با توجه به رضایتمندی متوسط به پایین دستیاران از روش ارزیابی DOPS توصیه می­گردد به منظور بهبود کیفیت ارزیابی مهارت­های بالینی دستیاران و رفع نواقص اجرایی این آزمون برای کلیه اعضای هیئت علمی گروه آموزشی تربیت دستیار و همچنین دستیاران دانشگاه کارگاه آموزشی DOPS برگزار گردد.

  

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، مهارت­های بالینی، دستیاران، DOPS
متن کامل [PDF 146 kb]   (457 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshrang H, Haghighi M, Taheri M, Nemati S, Erfani R. Assessment of Direct Objective Procedural Skill Method by Medical Residents of GUMS. Research in Medical Education. 2010; 2 (2) :40-45
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-fa.html
خوشرنگ حسین، حقیقی محمد، طاهری ماهدخت، نعمتی شادمان، عرفانی رضا. دیدگاه دستیاران رشته‌های تخصصی در مورد روش ارزشیابی مهارت‌های عملی با مشاهده مستقیم(DOPS) در دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1389; 2 (2) :40-45

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-fa.html

دوره 2، شماره 2 - ( 7-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education