[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1-1390 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 49-53 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی فرآیند برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان شرکت کننده در برنامه های مدون
ساقی موسوی *، هومان هاشمیان، حبیب صابر، مریم کولایی، عاطفه امیرمستوفیان
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت،ایران ، Saghi_m80@yahoo.com
چکیده:   (5629 مشاهده)

  مقدمه: یادگیری مداوم و به روزکردن اطلاعات و مهارت­های مرتبط با مسایل بهداشتی که با سلامت جامعه  سروکار دارد ازجمله محورهای مورد بحث در سازمان جهانی بهداشت است. ارزشیابی و قضاوت پیرامون فرایند آموزش مداوم به عنوان یکی از راهکارهای عملی سنجش میزان دستیابی به اهداف آموزشی همواره مورد تایید می­باشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی فرآیند برنامه­های آموزش مداوم از نگاه پزشکان شرکت­کننده در برنامه­های مدون انجام گرفته است.

  روش­ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل 132نفر از پزشکان شرکت­کننده در سه برنامه مجزا از مجموعه برنامه­های مدون ویژه پزشکان عمومی درسال 89-88 بود. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از پرسشنامه ارائه شده از سوی اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور ارزشیابی برنامه­های آموزش مداوم بود. روایی این پرسشنامه با روایی محتوا، و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) تایید گردید. اطلاعات پس از جمع­آوری از طریق نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

  یافته­ها: در ارزیابی فرآیند برنامه­های مدون 43درصد پزشکان موفقیت برنامه­ها را از نظر تحکیم اطلاعات، مطلوب و همچنین شرکت­کنندگان محتوای مطالب ارائه شده را از نظر استفاده از مطالب جدید علمی، تناسب برنامه­ها را با نیازهای شغلی و2/46 درصد توالی مناسب و منطقی سخنرانی­ها و همچنین شرایط و امکانات محیط اجرای برنامه­ها را متوسط ارزیابی نمودند. پزشکان شرکت­کننده در برنامه به ترتیب اولویت مهم­ترین انگیزه شرکت کننده در برنامه آموزشی را کسب امتیاز، بروزکردن اطلاعات ابراز داشته و مناسب­ترین روش برگزاری برنامه­های آموزش مداوم را بحث گروهی، معرفی بیمار و سخنرانی و از نظر شیوه اجرا خودآموز، سمینار؛  مدون و آموزش مجازی می دانستند

  نتیجه­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر و نتایج تحقیقات مشابه و ضرورت انجام برنامه آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف بروز کردن اطلاعات و مهارت­های مرتبط شرکت­کنندگان به نظر می­رسد بکارگیری شیوه­های مطلوب آموزشی، تعیین اولویت­های نیازهای آموزشی مشولین آموزش مداوم جامعه پزشکی و انتخاب موضوعات برنامه­های مدون براساس نیازهای آموزشی در یک بستر مناسب آموزشی از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی می­تواند سبب افزایش کارآیی و اثر بخشی برنامه­ها گردند.

  

واژه‌های کلیدی: آموزش مداوم، ارزشیابی، پزشکان عمومی
متن کامل [PDF 111 kb]   (656 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi S, Hashemian H, Saber H, Koulaei M, Amirmostofian A. Assessment of Continuous Medical Education Programs from Viewpoints of Eligible Physicians. Research in Medical Education. 2011; 3 (1) :49-53
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-54-fa.html
موسوی ساقی، هاشمیان هومان، صابر حبیب، کولایی مریم، امیرمستوفیان عاطفه. ارزشیابی فرآیند برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان شرکت کننده در برنامه های مدون. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1390; 3 (1) :49-53

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-54-fa.html

دوره 3، شماره 1 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education