تاثیر آموزش مهارت های بالینی بر ارتقای یادگیری مهارت ها در کارآموزان بخش زنان
|
حمیده پاک نیت، فریده موحد*، طلعت دباغ، زهرا قاسمی |
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران ، fmovahed@qums.ac.ir |
|
چکیده: (9807 مشاهده) |
مقدمه : امروزه آموزش مهارتهای بالینی به دانشجویان پزشکی جایگاه مهمی دارد. مرکز مهارتهای بالینی پیوندی بین مطالب تئوری و مهارتهای عملی ایجاد میکند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای بالینی برکیفیت آموزش کارآموزان بخش زنان انجام شد.
روش ها : این مطالعه نیمه تجربی بر روی 40 نفر از کارآموزان بخش زنان در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درسال 1390انجام گرفت. ابتدا چک لیستی که اعتبار آن توسط اعضای هیئت علمی گروه زنان تأیید شد، آماده گردید که شامل کسب 10 مهارت بود. مهارتهای فوق در مرحله اول در قالب درس تئوری و با استفاده از اسلاید و به روش سخنرانی در کلاس درس به کارآموزان ارائه و پس از ارزیابی، عیناً همین مهارت ها به صورت عملی و در مرکز مهارتهای بالینی به کارآموزان آموزش داده شد. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی ( t زوجی) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها : میانگین امتیازات بعد از آموزش در مقایسه با قبل از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت (05/0> p ). مهارتهایی که قبل از آموزش بیشترین امتیاز را داشتند، تهیه پاپ اسمیر، جاگذاری IUD ، معاینه ژنیکولوژیک با اسپکولوم و کمترین امتیاز مربوط به مانور لئوپولد، معاینه دو دستی، اداره مرحله سوم زایمان بود. پس از آموزش بیشترین امتیاز مربوط به جاگذاری IUD ، تهیه پاپ اسمیر و کمترین امتیاز مربوط به مانور لئوپولد، معاینه لگن در بارداری بود. در هیچیک از مهارتها امتیازات قبل ازآموزش رضایت بخش نبود. بعداز آموزش در اکثر مهارتها امتیازات رضایت بخش بوده و تنها در سه مهارت مانور لئوپولد، معاینه لگن در بارداری، معاینه دو دستی رضایت بخش نبود.
نتیجه گیری : باتوجه به افزایش میانگین امتیازات کسب شده بعد از آموزش، پیشنهاد میشود آموزش مهارتهای بالینی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، دانشجویان، پزشکی، مهارتهای بالینی |
|
متن کامل [PDF 150 kb]
(1906 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2216 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بالینی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|