[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 49-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی با رویکرد ترکیبی بر دانش، مهارت و نگرش دانشجویان شرکت کننده
زهرا کریمیان*
گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، karimian_z@yahoo.com
چکیده:   (3275 مشاهده)
مقدمه: مدارس تابستانی شیوه مشارکتی برای تقویت فراتوانایی­ ها و پرداختن به مباحث مورد علاقه دانشجویان، خارج از برنامه درسی رسمی است. همه ساله مدارس تابستانی متنوعی در دانشگاه ­ها برگزار می­ شود و بررسی اثربخشی این دوره ­ها در برنامه­ریزی­ های آتی اهمیت دارد. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر اولین مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی در ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانشجویان انجام شد.
روش ها: تحقیق به روش نیمه ­تجربی تک­­ گروهی پیش ­آزمون- پس ­آزمون بر روی 33 دانشجویی که در تابستان 1396 در اولین مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی شرکت کرده بودند، انجام گرفت. دوره به شیوه ترکیبی طراحی و در چهار روز اجرا، و ارزشیابی آن با رویکرد مدل کرک پاتریک و با استفاده از 5 ابزار (آزمون چندگزینه­ ای دانش، پرسشنامه خودارزیابی دانش و مهارت، نگرش سنجی و جو آموزشی) در مقیاس لیکرت صورت پذیرفت. روایی پرسشنامه ­ها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن­ها از طریق آلفای­ کرونباخ تایید شدند. داده ­ها پس از جمع ­آوری با استفاده از آزمون­ های t ­تک­ نمونه ­ای و t ­زوجی و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: مقایسه پیش ­آزمون و پس ­آزمون دانشجویان نشان­ دهنده تاثیر دوره آموزشی در افزایش دانش آنان بود (0/001>p) . مقایسه خودارزیابی دانش و مهارت قبل و بعد از دوره تاثیر مثبت را نشان داد و نمره رضایت از جو آموزشی دوره بیشتر از حدانتظار بود (0/001>p) . دانشجویان در پایان دوره نگرش مثبت به یادگیری الکترونیکی داشتند (0/001>p) .
نتیجه­ گیری: با توجه به تاثیر مثبت دوره بر افزایش دانش و مهارت دانشجویان و نیز با توجه به استقبال دانشجویان از آموزش­ مجازی، برگزاری دوره ­های مرتبط با یادگیری ­الکترونیکی ویژه دانشجویان و استفاده موثر از این ابزار در مسیر یاددهی یادگیری دانشجویان پیشنهاد می­ شود.
واژه‌های کلیدی: مدرسه تابستانی، یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی، دانشجو
متن کامل [PDF 455 kb]   (961 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2252 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Arkorful V, Abaidoo N. The role of e-learning, advantages and disadvantages of its adoption in higher education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning 2015;12 (1): 29-42.
2. Duong VT.The Role of E-learning.Management.In:Michelberger P. Enterprise and Benchmarking in the 21st Century. Budapest Óbuda :University; 2016.
3. Pande D, Wadhai VM, Thakare VM. E-Learning System and Higher Education, International Journal of Computer Science and Mobile Computing 2016; 5 (2): 274-280.
4. Jethro OO, Grace AM, Thomas AK. E-learning and its effects on teaching and learning in a global age. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 2012; 2 (1): 203-210.
5. Ministry of Health and Medical Education. [Innovations in Medical Education Packages Based on the Health system Higher Education Program].Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2015. Available from:http://dme.behdasht.gov.ir/uploads/book-tahavol.pdf .[Persian]
6. Parnia A, Yamani N, Zamani A, Badihian S, Manouchehri N, Fakhri M. An Evaluation on Iran International Public Health Summer School in Relation to its Efficacy Based on Participants' Experience and Opinions. Adv Biomed Res 2017; 6:137. [DOI:10.4103/2277-9175.218028]
7. Chastonay P, Mpinga EK. The Geneva University Global Health and Human Rights Summer School: A 5-Year Intercultural Collaborative Experience. Front Public Health 2018 ;6:128. [DOI:10.3389/fpubh.2018.00128]
8. Cooper H, Charlton K, Valentine JC, Muhlenbruck L. Making the most of summer school: a meta-analytic and narrative review. Monogr Soc Res Child Dev 2000;65(1):i-127.
9. Terzian M, Anderson K, Hamilton K, Effective and Promising Summer Learning Programs and Approaches for Economically-Disadvantaged Children and Youth: A White Paper for the Wallace Foundation. New York: Wallace Foundation; Child Trends : 2009. [DOI:10.1037/e616472009-001]
10. Amini M, Dehghani M, Kojuri J, Safaei G, Mahbudi A, Bazrafkan L, et al. [Viewpoints of students who participated in the Shiraz interdisciplinary summer school about the achievement of educational objectives]. Strides in Development of Medical Education 2009; 6 (2): 185-8. [persian]
11. Sabaghian Z, Akbari S. The Foundation of Adult Education. 1st ed. Tehran: Samt; 2016.[Persian]
12. Kuyach S. Introduction to Proceedings of the Biophysics Summer School- Australian National University, January2001. Journal of Biological Physics 2003; 29(4): 339. [DOI:10.1023/A:1027354502308]
13. Measurement Science in Chemistry: Summer School. Accred Qual Assur 2008;13: 675. [DOI:10.1007/s00769-008-0464-9]
14. Edge UK. The Fourth Stokes Summer School Skreen, County Sligo, Ireland 18th-22nd June 2004. Journal of Fluorescence 2004; 14 (3): 321. [DOI:10.1023/B:JOFL.0000024775.88742.86]
15. Foster DE, Stone CA. Nuclear science summer school for high school students. Journal of radioanalytical and nuclear chemistry 1997; 219(2): 237-239. [DOI:10.1007/BF02038506]
16. Kinard WF, Silber HB. The Department of Energy/American Chemical Society Summer School in Nuclear and Radiochemistry at San José State University. Journal of radioanalytical and nuclear chemistry 2005; 263 (1): 155- 8. [DOI:10.1007/s10967-005-0030-4]
17. Prohaska T, Bulska E, Duta S, Leito I, Magnusson B, Majcen N, 'et al". Report of the 1st Academic Summer School for 'Metrology in Chemistry'. held in Rogaška Slatina, Slovenia (6-9 July 2005). Anal Bioanal Chem 2006; 385: 1031-1032. [DOI:10.1007/s00216-006-0548-5]
18. Alexander K L, Entwisle DR, Olson LS. Summer learning and its implications: Insights from the Beginning School Study. New direction for youth development 2007; 114:11-32. [DOI:10.1002/yd.210]
19. Schonwalder J. State R. Report on the 1st International Summer School on Network and Service Management. J Netw Syst Manage 2008; 16:227-230. [DOI:10.1007/s10922-008-9100-6]
20. Kraft O. Reflections after the 2nd Wurzburg Summer School of Thyroid Cancer Management. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2010; 37(3):657-658. [DOI:10.1007/s00259-009-1360-1]
21. Keiler LS. An effective urban summer school: Students' perspectives on their success. The Urban Review 2011;43(3):358-78. [DOI:10.1007/s11256-010-0154-x]
22. Beattie S, Lister C, Khan JM, Cornwall PL. Effectiveness of a summer school in influencing medical students' attitudes towards psychiatry. The Psychiatrist 2013; 37 (11): 367-71. [DOI:10.1192/pb.bp.113.043513]
23. Aumaugher AJ. Effects of Summer School on Academic Achievement: Reducing Summer Learning Loss in Middle School [dissertation]. Grand Valley State University ; 2014.
24. Stiller B, De Turck F, Morariu C, Waldburger M. Report on the 4th International Conference on Autonomous Infrastructures, Management, and Security (AIMS 2010) and the International Summer School on Network and Service Management, J Netw Syst Manage 2011; 19(1):130-136. [DOI:10.1007/s10922-010-9190-9]
25. Cook TD, Campbell DT. Quasi-experimentation: Design & analysis issues in field settings. Boston, MA: Houghton Mifflin; 1979.
26. Kaufman R, Keller J, Watkin R. What work what does not: Evaluation beyond Kirkpatrick. Performance Improvement 1995; 35(2):8-12. [DOI:10.1002/pfi.4170350204]
27. Kirkpatrick D. Techniques for Evaluation Training programs. Journal of American Society for Training and Development, 1959; 13: 21-26.
28. Daly CJ. The effectiveness of summer school in halting summer learning loss and increasing student achievement: A mixed methods study [dissertation]. Northwest Nazarene University; 2014.
29. DiCarlo SE. Too much content, not enough thinking, and too little FUN. Adv Physiol Educ 2009; 33(4): 257-264. [DOI:10.1152/advan.00075.2009]
30. Hagenauer G, Volet SE. Teacher-student relationship at university: an important yet under-researched field. Oxf Rev Educ 2014; 40 (3):370-388. [DOI:10.1080/03054985.2014.921613]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimian Z. Impact of Summer school e- learning with a Blended Approach On Knowledge , Skill and attitude of Participating Students. RME 2020; 12 (2) :39-49
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-913-fa.html

کریمیان زهرا. تاثیر مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی با رویکرد ترکیبی بر دانش، مهارت و نگرش دانشجویان شرکت کننده. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (2) :39-49

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-913-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education