[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 29-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر دو روش تدریس یادگیری مبتنی بر تیم(TBL) و سخنرانی کلاسیک بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در درس فوریت های مامایی
صدیقه شارع ملاشاهی ، حمیدرضا برادران عطار مقدم ، طاهره بریری ، علیرضا تیموری* ، شادی شارع ملاشاهی ، علیرضا شارع ملاشاهی
مرکز تحقیقات سلامت کودکان و نوجوانان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران ، alirezateimouri260@gmail.com
چکیده:   (3795 مشاهده)
مقدمه:روش یادگیری مبتنی بر تیم  Based LearningTeam یک استراتژی آموزشی نوین در یادگیری مشارکتی و فعال است که در آن از مطالعه فردی، گروهی و روش حل مسئله استفاده می­ گردد. در پژوهش حاضر تاثیر دو روش تدریس سخنرانی کلاسیک و روش TBL بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در مباحث فوریت ­های مامایی مقایسه گردید.
روش:این مطالعه کارآزمایی دوگروهی با طرح پس­ آزمون بر روی30 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. دانشجویان براساس معدل به دو گروه همتا تقسیم شدند و سپس به­ صورت تصادفی در یک گروه تدریس به شیوه سخنرانی کلاسیک (15نفر) و گروه دیگر تدریس به شیوه TBL (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای هر کدام از گروه­ ها به ­طور جداگانه به مدت 5 جلسه 2 ساعته صورت گرفت. تاثیر دو روش تدریس بر نگرش با پرسش­نامه 20 سوالی و بر دانش با آزمون نهایی که در پایان 5 جلسه در هر دو روش به ­صورت کتبی برگزار گردید سنجیده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون t مستقل از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دانش دانشجویان، گروه سخنرانی (16/95) و گروه TBL (22/53) تفاوت معنی­داری به نفع TBL وجود دارد (0/001>Pو 6/07=t). همچنین بین میانگین نمرات در ارزیابی فردی در گروه TBL (23/60) و ارزیابی گروهی (25/80) تفاوت معنی­ داری مشاهده شد (0/001>Pو 7/35=t). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات نگرش دانشجویان گروه سخنرانی (34/53) و گروه TBL (78) نیز تفاوت معنی­ داری (0/001>Pو 15/749=t)به نفع TBL وجود دارد.
نتیجه­ گیری:یافته­ ها بیانگر موثر بودن روش یادگیری مبتنی بر تیم را در بالا بردن دانش و نگرش دانشجویان بود. لذا براساس نتایج می ­توان مدرسین را به کاربرد این روش تدریس در درس فوریت­ های مامایی ترغیب نمود.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس، سخنرانی کلاسیک، یادگیری مبتنی بر تیم، فوریت مامایی
متن کامل [PDF 622 kb]   (1113 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2503 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Hassanzadeh G, Abolhasani F, Mirzazadeh A, Alizadeh M. [Team-Based Learning A New Strategy in Integrated Medical Curriculum: The experience of School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7): 601-610. [persian]
2. Jafari E, Fathi Vajargah K, Arefi M, RezaeizadehM [.Identification of strengths, defects, opportunities and threats in MOOC-based curricula in Iran's higher education system]. Technology of Education 2018; 13(2): 269-281. [persian]
3. Vaezi A, Azizian F, Kopayehzadeh J.[Survey compare team based learning and lecture teaching method, on learning-teaching process nursing student's, in Surgical and Internal Diseases course]. jmed 2015; 10 (3): 246-254. [persian]
4. Hadges B, Videto D. Assessment & planning health programs..1st ed. Sudbury, MA : Jones and Bartlett Publishers; 2005.
5. Wood DF. Teaching and learning in a large group. Diabet Med 2003; 20 (Suppl 3): 2-4. [DOI:10.1034/j.1600-6143.2003.000987_2x]
6. Momeni H, Salehi A, Sadeghi H. Comparing the Effect of Problem Based Learning and Concept Mapping on Critical Thinking Disposition of Nursing Student. Education Strategies in Medical Sciences 2017;10(4):234-44.
7. Copeland HL, Longworth DL, Hewson MG, Stoller JK. Successful lecturing: a prospective study to validate attributes of the effective medical lecture. J Gen Intern Med 2000; 15(6): 366-71. [DOI:10.1046/j.1525-1497.2000.06439.x]
8. Sand-Jecklin K. The impact of active/cooperative instruction on beginning nursing student learning strategy preference. Nurse Education Today 2007 ;27(5):474-80. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.08.006]
9. Johnson DW, Johnson Roger T, Stanne MB. Cooperative Learning Methods: a Meta-Analysis. [cited 2006 Aug 12]. Available from: http:// www.co-operation.org/ pages/ cl-methods. html.
10. Safari M, Yazdan panah B, Ghafarian H, Yazdan panah SH. Comparing the effect of lecture and group discussion on student learning and satisfaction Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(1): 59-64. [Persian]
11. Michaelsen LK, Sweet M. Team-Based Learning. National Education Association. [cited 2008 Agu 23]. Available from: http:// www.nea.org/ home/ 34362. htm [: 23- August-2016]
12. Lee M. Creating knowledge through partnerships in global education using small group strategies with large groups .J of Nurse Education 2001; 40 (5): 222-4.
13. Jafari Z, Miri K, Malekzade J, Davoudi N, Mazloum S, Omid A, et al.[Comparison of Rehabilitation Students' Learning in Neurology through Lecture with Team-Based Learning (TBL)]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6): 448-456. [Persian]
14. Vasan NS, DeFouw D. Team learning in a medical gross anatomy course. Med Educ 2005; 39 (5): 524. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2005.02146.x]
15. Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H.[Effect of Team based learning on rehabilitation students anatomy learning]. sjimu 2016; 23 (6) :163-168. [Persian]
16. Sabouri Shahrbabak S, Dehghani M. Comparison of Team-Based Learning and Lecturing Methods in Pharmacological Biotechnology for Pharmacology Students, sdmej2017; 14(2): e64093. [DOI:10.5812/sdme.64093]
17. Zgheib NK, Simaan JA, Sabra R. Using team-based learning to teach clinical pharmacology in medical school: student satisfaction and improved performance. J Clin Pharm 2011; 51(7): 1101-11. [DOI:10.1177/0091270010375428]
18. Hubert Wiener H, Plass RM. Herbert HW, Richard Marz P. Team-based Learning in Intensive Course Format for First-year Medical Students. Croat Med J 2009; 50 (1): 69-76. [DOI:10.3325/cmj.2009.50.69]
19. Kuhne-Eversmann L, Eversmann T, Fischer MR. Team- and case-based learning to activate participants and enhance knowledge: an evaluation of seminars in Germany. J Contin Educ Health Prof 2008; 28 (3): 165-71. [DOI:10.1002/chp.175]
20. Zeheib NK, Simaan JA, Sabra R. Using team-based learning to teach pharmacology to second year medical students improves student performance. Med Teacher. Transforming a clinical clerkship with team learning. Teach Learn Med 2004, 16 (3): 270-5.
21. Zingone MM, Franks AS, GuirguisAB, GeorgeCM, Howard-Thompson A, Heidel RE. Comparing Team-Based and Mixed Active-Learning Methods in an Ambulatory Care Elective Course. Am J Pharmaceutical Edu 2010; 74 (9): 1-7. [DOI:10.5688/aj7409160]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mollashaei Share S, Baradaran H, Boryri T, Teimouri A, Mollashaei Share S, Mollashaei Share A. The effect of Team Based Learning and Classical Lecture on the Knowledge and Attitudes of Midwifery Students in the Course of Midwifery Emergency. RME 2019; 11 (3) :22-29
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-807-fa.html

شارع ملاشاهی صدیقه، برادران عطار مقدم حمیدرضا، بریری طاهره، تیموری علیرضا، شارع ملاشاهی شادی، شارع ملاشاهی علیرضا. تاثیر دو روش تدریس یادگیری مبتنی بر تیم(TBL) و سخنرانی کلاسیک بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در درس فوریت های مامایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (3) :22-29

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-807-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education